Różnice między SUV-em a CROSSOVEREM

SUV, czyli z angielskiego sport utility vehicle. Tak zwykło się nazywać zdobywające coraz większą popularność samochody łączące cechy aut osobowych z tym, co charakterystyczne dla pojazdów terenowych. Czym jednak są crossovery? Czym różnią się od SUV-ów?

Author
Sebastian Müller

Data publikacji: 


Data aktualizacji: 

  1. Car Lease Polska
  2. Blog
  3. Różnice między SUV-em a CROSSOVEREM

Gust kierowców w kwestii aut na przestrzeni ostatnich lat zmienił się diametralnie. Do niedawna królowały sedany, a później miejskie hatchbacki. Teraz natomiast jesteśmy świadkami natarcia kolejnych dwóch aut – crossover oraz SUV. Jak wybrać ten idealny model i czym się kierować podczas zakupu? Crossover a SUV – poznaj te dwa nadwozia w najmniejszych szczegółach. Zapraszamy do lektury!

Z artykułu dowiesz się:

  • Czym jest nadwozie typu SUV?
  • Czym wyróżnia się nadwozie typu crossover?
  • Co jest lepsze – crossover czy SUV?
  • Jakie są zalety i wady obu nadwozi?

Udział w rynku dużych nadwozi rośnie

Ostatni rok kalendarzowy (2023) kontynuuje trend zapoczątkowany kilkanaście lat temu, kiedy to auta w nadwoziach sedan i hatchback zaczęły ustępować popularnością SUV-om i nieco mniejszym od nich crossoverom. Wedle najświeższego badania w IEA z 2024 roku aż 48% sprzedawanych obecnie nowych aut to właśnie SUV-y, które sukcesywnie spychają wszelkie inne wersje nadwoziowe na dalszy plan. Widać to zarówno po ulicach, jak i po ofercie większości koncernów motoryzacyjnych, które coraz śmielej zmierzają w stronę aut o większym prześwicie.

SUV – co to za rodzaj auta?

Auta typu SUV (Sport Utility Vehicle) to, jak wynika z ankiet, najpopularniejsza obecnie kategoria samochodów osobowych. Pojazdy tego typu cechują się dużymi wymiarami zewnętrznymi (nawet ponad 500 cm długości), idącą za tym ponadprzeciętną masą (często powyżej 2,5 t), a także znacznym prześwitem, czyli dystansem pomiędzy nawierzchnią a podwoziem. Mimo że auta te wywodzą się od typowych terenówek, to obecnie w praktyce nie mają z nimi zbyt wiele wspólnego. Wynika to z tego, że coraz więcej producentów traktuje je jako luksusowy środek transportu, natomiast off-roadowe możliwości schodzą na dalszy plan.

Choć pojazd może pochwalić się dużymi prześwitami, które pozwalają mu odnaleźć się na wyboistych bezdrożach, to wcale nie musi dysponować napędem na obie osie. Zwłaszcza w bardziej budżetowych wersjach wyposażeniowych kierowcy najczęściej muszą zadowolić się napędem na przednią oś. Jeśli nawet samochód wyposażono w napęd również na tylne koła, to rzadko zdarza się, by kierowca sam mógł zadecydować o tym, kiedy włączyć tryb 4x4. To raczej domena aut terenowych. W SUV-ach wszystko najczęściej dzieje się automatycznie. Gdy komputer pokładowy poczuje, że samochód traci przyczepność, tylna oś zostanie samoczynnie zapewniona, by zwiększyć przyczepność, a przez to i poziom bezpieczeństwa. A jak to wygląda w crossoverach? Tu o napędzie na cztery koła w ogóle nie ma co marzyć. 

Ciekawym przedstawicielem tego segmentu będzie z całą pewnością Alfa Romeo Stelvio – wspaniale prowadzący się SUV, który ma nie tylko spore gabaryty, ale też jest niemożliwie zwinny. Równie interesującą propozycją będzie coś z drugiego końca skali – Audi Q5. Auto to cechuje większa wygoda podczas jazdy, szczególnie po wyboistych, krajowych drogach, a także cichsza praca silnika i mniej narwany charakter.

Chcesz kupić tego typu auto, ale jednak nie w leasingu, a w innej formie finansowania? Być może najlepszym rozwiązaniem okaże się kredyt na samochód?

Najważniejsze zalety auta typu SUV

  • Komfort – samochodem typu SUV można pojechać w lekki teren, np. na szutrowe, kamieniste bądź błotniste drogi, bez ryzyka uszkodzenia układu zawieszenia czy osłony silnika. Ponadto duży prześwit z reguły oznacza także większy skok zawieszenia, a to przekłada się na lepszy komfort jazdy po wyboistych ulicach. Wiele SUV-ów jest fabrycznie przystosowanych do przewozu siedmiu osób za sprawą trzeciego, dodatkowego rzędu siedzeń.
  • Bezpieczeństwo – potężne wymiary zewnętrzne SUV-a oraz wysoka pozycja za kierownicą sprawią, że w razie wypadku kierowca oraz pasażerowie aut w tym nadwoziu są lepiej chronieni niż we wszystkich pozostałych. Co więcej, w większości aut typu SUV w miejscu tradycyjnego napędu na jedną oś znajduje się napęd typu AWD (All Wheel Drive), który ułatwia jazdę np. w śniegu bądź błocie.

Największe wady aut typu SUV

    • Trudności w parkowaniu i mniejsza zwrotność – duże wymiary zewnętrzne aut typu SUV znacznie utrudniają zaparkowanie „w liniach” na standardowych miejscach parkingowych. Ponadto SUV-ami trudno się nawiguje w przestrzeni miejskiej; mają na to wpływ przede wszystkim duże martwe strefy oraz ogromne wymiary zewnętrzne i idąca za tym ograniczona zwrotność.
    • Większe koszty utrzymania – większe auta dużo ważą – nawet powyżej 2,5 tony, cechują się także znacznie mniej opływowym kształtem, co nie pozostaje bez wpływu na wysokie spalanie. Co więcej, duże opony oraz ogromne felgi (nawet 24-calowe!) są znacznie kosztowniejsze niż niewielkie obręcze i ogumienie wykorzystywane np. w crossoverach. 
  • Aby zmniejszyć nieco koszty zakupu, warto przemyśleć leasing samochodu – to nowoczesna forma finansowania, dzięki której po prostu oszczędzasz.

Crossover – co to?

Crossover to nadwozie, które – dosłownie i w przenośni – stanowi krzyżówkę samochodu osobowego z miejskim SUV-em, gdyż auta tego typu mają cechy zarówno niewielkich hatchbacków, jak i dużych terenówek. Auta w tym nadwoziu tak naprawdę różnią się od standardowych hatchbacków i kombi wyłącznie nieco wyższym prześwitem, a tym samym minimalnie lepszymi zdolnościami terenowymi (choć rzadko używa się ich w roli off-roaderów). Przeszkodę może stanowić napęd na jedną oś. Tak naprawdę crossovery mogą pochwalić się wyższym zawieszeniem, ale raczej nie po to, by pokonywać bezdroża, lecz po to, by… łatwiej było wjechać na miejski krawężnik lub poprawić widoczność poprzez wyższą pozycję za kierownicą.

Crossovery budowane są w dużej mierze w oparciu o płytę podłogową i podzespoły aut miejskich. Tak jest w przypadku choćby popularnego BMW X2, który powstał na bazie typowego kompaktu, jakim jest BMW serii 1. Jednym z popularniejszych przedstawicieli tego segmentu, a więc takiego niewielkiego SUV-a, który jako crossover świetnie spisze się w mieście, jak i podczas weekendowych wypadów, jest Toyota C-HR. Można ją mieć już od 808 zł miesięcznie netto. Wszystko dzięki ofercie wynajmu długoterminowego proponowanej przez Car Lease Polska. W ramach wynajmu długoterminowego jeździć można także i innymi popularnymi crossoverami, takimi jak BMW X1. Z atrakcyjnych warunków wynajmu długoterminowego można także skorzystać też przy zakupie SUV-ów, takich jak Mercedes GLB.

Ciekawą propozycją jest miejski SUV HONDA HR-V – hybrydowy crossover od Hondy, który zdobywa serca coraz większej grupy klientów. 

Najważniejsze zalety aut typu crossover

  • Wygoda podczas codziennej jazdy – auta typu crossover mają niewielką szerokość i długość, zatem w ich przypadku wyższa pozycja za kierownicą niż w sedanach znacznie poprawia widoczność. Wygodę podnosi także dość pojemny bagażnik, którego podłoga znajduje się nieco wyżej niż np. w hatchbackach, a to ułatwia zarówno pakowanie, jak i wypakowywanie zakupów.
  • Większa uniwersalność – wbrew pozorom w przestrzeni miejskiej znajdziemy wiele trudnych do pokonania przeszkód, w tym bardzo wysokie krawężniki, o które można zawadzić zderzakiem nieco niższych aut. Ponadto takim autem łatwiej pokonać drogi znajdujące się obecnie w remoncie niż np. sedanem.

Największe wady aut typu crossover

  • Wyższa cena – auta w nadwoziu typu crossover są nieco droższe niż ich odpowiedniki o standardowej wysokości zawieszenia. Odstępstwem od tej reguły może być SsangYong Tivoli – miejski crossover lepszy niż myślisz, którego cena została ustalona na niskim, adekwatnym do jego możliwości poziomie.

Crossover a SUV – różnice, które zauważysz na pierwszy rzut oka

Crossover a SUV – czym różnią się tak naprawdę oba te nadwozia? Jak się okazuje, mimo pewnych podobieństw wizualnych, praktycznie wszystkim, począwszy od ilości miejsca w środku, na spalaniu kończywszy. Właśnie z tego względu przygotowaliśmy dla Ciebie tabelkę, dzięki której poznasz najważniejsze różnice.


CECHA


SUV


CROSSOVER

WIELKOŚĆ NADWOZIA

Bardzo duża

Średnia

PRZEŚWIT

Duży

Duży

RODZAJ NAPĘDU

Przeważnie na cztery koła

Zazwyczaj na jedną oś

WYPOSAŻENIE

Premium/luksusowe

Podstawowe/standardowe

SPALANIE

Duże

Średnie

CENA ZAKUPU

Wysoka

Średnia

KOSZT ZAKUPU OPON I FELG

Wysoki

Średni

PRZEZNACZENIE

Teren + Miasto + Trasa

Miasto + Trasa

ILOŚĆ MIEJSCA W ŚRODKU

Duża

Średnia

MAKS. ILOŚĆ OSÓB

5-7 (z trzecim rzędem)

5

BAGAŻNIK

Duży

Średni

Crossover czy SUV? Które nadwozie wybrać?

To pytanie, na które trudno udzielić odpowiedzi bez poznania dokładnego profilu klienta oraz jego oczekiwań i standardowego sposobu eksploatacji.

    • W MIEŚCIE postaw na crossovera.
      • Zaparkujesz nim w ciasnych miejscach parkingowych, przejedziesz z łatwością przez duże progi zwalniające, jak i pokonasz wyboiste drogi lub remontowane trasy. Ponadto spalanie będzie na akceptowalnym poziomie, co jest ważne podczas jazdy w korkach, a sama cena zakupu nie powinna być znacząco wyższa niż hatchbacka bądź kombi.
  • Chcesz kupić dobry samochód w tym właśnie nadwoziu? Przejrzyj ofertę: Hyundai Leasing – znajdziesz w niej dziesiątki ciekawych południowokoreańskich propozycji. Dobrą alternatywą dla tej marki może być także Honda Leasing – japońska precyzja, którą widać w każdym calu. 

POZA MIASTEM lepiej sprawdzi się SUV

    • Jest bardziej luksusowy, cichszy wewnątrz i wygodniejszy, a przy tym także bogato wyposażony i przewidziany do przewozu nawet siedmiu osób. Zaparkujesz nim z łatwością na dużych, pozamiejskich parkingach, a także pod swoim domem na większym podjeździe bądź w odpowiednio przestronnym garażu. Ponadto SUV-em możesz ciągnąć przyczepę, np. taką na sprzęt sportowy, i pokonać trasy długie na setki kilometrów w pełnym komforcie. Z kolei dzięki napędowi na cztery koła możesz także wybrać się w teren bez obaw o zawieszenie, zarówno latem, jak i zimą.

Podsumowanie różnic i zastosowań – który typ nadwozia wybrać?

Crossover a SUV – różnice pomiędzy tymi autami sprawiają, że trudno je postawić w jednej linii. Są to nadwozia, które świetnie się uzupełniają, gdyż mają zupełnie inną charakterystykę jazdy. Tak czy inaczej, z pewnością będą zwiększały swój udział w corocznym wolumenie sprzedaży, a producenci będą „podwyższać” swoje auta celem ujednolicenia gamy ofertowej oraz spełnienia oczekiwań współczesnych nabywców. 

Masz pytania?

Skontaktuj się z nami:

(+48) 512 80 70 80

Najnowsze artykuły