Zawieszenie samochodu – jak zapobiegać usterkom i dbać o długowieczność układu?

Zawieszenie jest odpowiedzialne za komfort jazdy, przyczepność i kierowalność pojazdu. Dowiedz się, jak odpowiednio o nie zadbać!

Data publikacji: 


Data aktualizacji: 

  1. Car Lease Polska
  2. Blog
  3. Zawieszenie samochodu – jak zapobiegać usterkom i dbać o długowieczność układu?

Zawieszenie samochodu to jeden z najważniejszych elementów w pojeździe. Odpowiada nie tylko za komfort jazdy, ale również ma wymierny wpływ na przyczepność czy kierowalność auta. Dlatego też musi działać niezawodnie, aby zapewnić Ci bezpieczeństwo na trasie.

Z artykułu dowiesz się:

  • Jaką rolę odgrywa układ zawieszenia;
  • Z jakich elementów się składa;
  • Jakie są rodzaje zawieszenia;
  • Jakim awariom może ulec zawieszenie;
  • W jaki sposób o nie dbać.

Jaką rolę pełni układ zawieszenia w samochodzie?

Zadaniem zawieszenia jest łączenie kół z innymi elementami pojazdu, takimi jak nadwozie czy układem kierowniczym, w taki sposób, aby zapewnić stabilną jazdę. Można wyróżnić cztery aspekty, za które odpowiada zawieszenie samochodowe:

  • zapewnienie przyczepności pojazdu do nawierzchni;
  • wpływ na sterowalność i umożliwienie dokładnego skręcania;
  • łagodzenie wstrząsów oraz drgań;
  • kontrolowanie przechyłów pojazdu, na przykład podczas dynamicznego wchodzenia autem w zakręty.

Powyższe przykłady pokazują, że układy zawieszenia w samochodach osobowych odpowiadają za bezpieczeństwo jazdy oraz komfort kierowcy. Z tych powodów jest to element pojazdu, na który warto zwracać szczególną uwagę. W nowszych modelach do tego aspektu producenci podchodzą z dużą dbałością. Jeśli chcesz cieszyć się z jazdy nowym, bezpiecznym i komfortowym w prowadzeniu pojazdem, zobacz, jaki kredyt na samochód może zaoferować Ci Car Lease Polska.

Budowa zawieszenia samochodu

Układy zawieszenia mogą mieć inną konstrukcję. Wiele zależy od masy pojazdu, ponieważ przeznaczenie aut osobowych jest inne niż samochodów ciężarowych. Istotny jest także segment, do którego należy dany pojazd. Przykładowo, w samochodach terenowych zawieszenie musi być bardziej wytrzymałe i charakteryzować się wysokim prześwitem, a w sportowych twarde i z niskim prześwitem.

Możemy wyróżnić zawieszenia wielowahaczowe, proste, a także sterowane elektronicznie. Niezależnie od jego rodzaju, każde z nich będzie zawierać następujące elementy:

  • wahacze – są one odpowiedzialne za prowadzenie kół pojazdu i mocowane do nadwozia. Mają ogromny wpływ na sterowalność samochodu, wpływając tym samym na bezpieczeństwo podczas jazdy.
  • elementy odpowiedzialne za tłumienie zawieszenia – elementy tłumiące nierówności to amortyzatory. Skracają drogę hamowania, odpowiadając za kontakt kół z nawierzchnią.
  • elementy sprężyste zawieszenia – ta część zawieszenia znacznie różni się w zależności od tego, w jakim rodzaju pojazdu jest montowana. Wpływa między innymi na prześwit oraz płynność jazdy.
  • elementy stabilizujące – rolą stabilizatorów jest poprawa bezpieczeństwa podczas wchodzenia samochodu w zakręty. Warto nadmienić, że w autach francuskich zamiast stabilizatora wykorzystuje się drążek skrętny.
  • tylne belki skrętne – korzystają z nich auta osobowe klasy A, B i C. Ich rolą jest eliminowanie drgań, które mogą powodować nierówności na drodze.

Możemy również dokonać uproszczonego podziału układu zawieszenia:

  • elementy prowadzące koło – wahacz, zwrotnica, drążek poprzeczny i wzdłużny, stabilizatory (w samochodach francuskich drążek skrętny);
  • elementy resorujące – sprężyna śrubowa bądź resory, w zależności od rodzaju pojazdu;
  • elementy tłumiące – amortyzatory.

Potrzebujesz pojazdu, który dobrze sprawdzi się w jeździe terenowej? W takim razie zachęcamy do lektury tego artykułu: SsangYong Rexton – luksusowy SUV terenowy. Ten pojazd znajduje się w naszej ofercie. Zerknij na kalkulator leasingowy i zaplanuj swoje wydatki!

Rodzaje układów zawieszenia w autach

Rodzaje zawieszenia dzielimy na trzy typy. Samochody mogą posiadać również tak zwane zawieszenie alternatywne. W tej kategorii wyróżniamy: pneumatyczne, hydrauliczne, hydropneumatyczne i zawieszenie z amortyzatorami o zmiennej sile tłumienia.

Zawieszenie zależne

W ich przypadku koła jednej osi łączone są na sztywno mostem mocowanym na resorach piórowych. Ruch jednego koła wpływa na ruch drugiego, znajdującego się na tej samej osi.

Jest to układ prosty w budowie, a do tego wyjątkowo wytrzymały. Ceną za to jest mniejszy komfort jazdy. Auto może odczuwalnie podskakiwać na większych wybojach, a do tego taka konstrukcja wpływa na mniejszą pojemność bagażnika.

Zawieszenie niezależne

Jest to bardziej skomplikowany rodzaj zawieszenia. Jak sama nazwa wskazuje, w jego przypadku koła poruszają się niezależnie od siebie. Każde koło jest indywidualnie połączone z ramą bądź nadwoziem. Jego zaletą jest większa ilość dostępnego miejsca na bagażnik. Kolejnym atutem jest duży wpływ na komfort jazdy, a także na trakcję pojazdu.

Zawieszenie niezależne należy do popularnych rozwiązań w samochodach osobowych. Jednak i ono posiada wady i zalety. W przypadku minusów należy zwrócić uwagę na wyższą awaryjność. Poszczególne elementy charakteryzują się również krótszą żywotnością, dlatego w przypadku wieloletniego użytkowania pojazdu należy nastawić się na konieczność przeprowadzania napraw.

Zawieszenie półzależne

Jest to rozwiązanie, które łączy oba wyżej opisane. Stosuje się je jako tylne zawieszenie w samochodach, które posiadają napęd na przednie koła. Do często spotykanych rozwiązań należy konstrukcja, w której stosuje się dwa wahacze wzdłużne połączone poprzeczną belką.

W przypadku tego zawieszenia do niewątpliwych zalet należy zaliczyć prostotę konstrukcji oraz jej trwałość. Koła, choć oddziałują nie siebie, to jedynie w niewielkim stopniu, co przekłada się na lepszą trakcję. Do minusów możemy zaliczyć słabszą amortyzację, szczególnie podczas pokonywania większych nierówności może być to odczuwalne dla pasażerów.

Usterki, jakim mogą ulec elementy zawieszenia samochodu

Niestety, w zawieszeniu może popsuć się dosłownie wszystko. Każdy element ulega eksploatacji, a do tego może ulec usterce. Do części, które należy mieć pod szczególną uwagą, należą:

  • amortyzatory;
  • drążki stabilizatora;
  • sprężyny;
  • elementy wahaczy.

Do najmniej trwałych części możemy zaliczyć amortyzatory. Może się zdarzyć, że ich elementy składowe, takie jak tłoczyska czy górne gumy, ulegną zużyciu już po 70 tysiącach kilometrów przebiegu.

Awarię możemy rozpoznać po tym, że samochód zacznie samoczynnie delikatnie zmieniać kierunek jazdy. Podczas pokonywania nierówności może się także dać usłyszeć charakterystyczne pukanie. Jeśli czujesz, że coś mogło się wydarzyć, postaw auto na podnośniku i sprawdź koła. Gdy któreś z nich da się poruszyć do góry lub dołu, może to świadczyć o problemach ze sworzeniem.

Jak dbać o zawieszenie samochodu osobowego?

Od tego, jak szybko zużyje się zawieszenie, zależy kilka czynników. Jedną z przyczyn może być regularna jazda po kiepskiej jakości drogach. Częste drgania mogą doprowadzić do szybszej eksploatacji niektórych elementów, na przykład amortyzatorów.

Należy również unikać niepotrzebnych uszkodzeń mechanicznych. Czasami wystarczy wjechać w większą dziurę, aby doszło do usterki Twojego samochodu. Niebezpieczna jest również korozja. Jeżdżąc bezpiecznie oraz dbając o czystość pojazdu, zwiększasz szanse na poprawne działanie zawieszenia przez dłuższy czas.

Do komfortowego prowadzenia samochodu konieczne jest także korzystanie z odpowiednich opon. Zapoznaj się z naszym artykułem: Opony całoroczne czy sezonowe? i dowiedz się, w jakiej sytuacji sprawdzi się dany wariant!

Kluczowe zasady konserwacji, które wydłużą żywotność zawieszenia

Jedną z najważniejszych praktyk jest regularne poddawanie auta kontroli u mechanika. Specjalista może zawczasu wykryć mocno zużyte elementy i je wymienić. W dłuższej perspektywie takie działanie może przyczynić się do uniknięcia wysokich kosztów naprawy zawieszenia samochodu, gdyby wskutek zaniedbań doszło do poważniejszej awarii.

Nie bez znaczenia jest również spokojna jazda. Unikaj gwałtownego skręcania czy nagłego hamowania przy dużej prędkości. Jeśli to możliwe, planuj swoje trasy w taki sposób, aby omijać wyboiste drogi kiepskiej jakości. W trakcie jazdy w trudnych warunkach zwolnij, aby w razie czego dostrzec na drodze dziury lub większe gałęzie.

Kolejnym krokiem jest walka z korozją samochodu. Jest to szczególnie istotne w sezonie jesienno-zimowym, gdy drogi są nie tylko zaśnieżone i zabłocone, ale również posypane piaskiem czy solą. Z tego powodu regularnie czyść podwozie, używając środków antykorozyjnych.

Jeśli mimo wszystko zauważysz objawy uszkodzonego zawieszenia, zareaguj i udaj się do mechanika. Ta decyzja ma wpływ na Twoje bezpieczeństwo, ponieważ czasami nawet drobna usterka może sprawić, że nie zdążysz zareagować odpowiednio na drodze.

Mamy nadzieję, że wiesz już, jak dbać o zawieszenie samochodu, a także, dlaczego jest ono tak ważne w każdym pojeździe. Pamiętaj, że możesz cieszyć się nowym i sprawnym autem, korzystając z naszej oferty. Sprawdź, jaki leasing samochodu możemy Ci zaoferować!

Źródło: WazcarToyota

 

Masz pytania?

Skontaktuj się z nami:

(+48) 512 80 70 80

Najnowsze artykuły