Skuteczne odpowietrzanie układu chłodzenia – jak rozpoznać i naprawić zapowietrzenie?

Dowiedz się, w jaki sposób rozpoznać problemy z zapowietrzonym układem chłodzenia. W artykule wyjaśniamy, jak w prosty sposób naprawić zapowietrzenie.

Data publikacji: 


Data aktualizacji: 

  1. Car Lease Polska
  2. Blog
  3. Skuteczne odpowietrzanie układu chłodzenia – jak rozpoznać i naprawić zapowietrzenie?

Skuteczne odpowietrzanie układu chłodzenia – jak rozpoznać i naprawić zapowietrzenie?

Układ chłodzenia odpowiada za pracę silnika w optymalnej temperaturze. Gdy będzie zapowietrzony, może doprowadzić do przegrzania jednostki napędowej. Na szczęście istnieją sposoby, dzięki którym można go odpowietrzyć.

Z artykułu dowiesz się:

  • Jaką rolę pełni układ chłodzenia w samochodzie;
  • Dlaczego należy go odpowietrzać;
  • Po czym poznać objawy zapowietrzonego układu;
  • W jaki sposób odpowietrzyć układ w bezpieczny sposób;
  • Jak zapobiegać zapowietrzeniu w przyszłości.

Rola układu chłodzenia w samochodzie

Zadaniem układu chłodzenia jest obniżanie temperatury w silniku. W przypadku samochodów osobowych powinna być ona utrzymywana w granicy 90-100 stopni Celsjusza podczas jazdy. W nowszych pojazdach układ działa na bazie obiegu cieczy, czyli płynu chłodniczego. To dzięki niemu możliwe jest kontrolowanie temperatury.

Układ chłodzenia silnika składa się z:

  • chłodnicy;
  • termostatu;
  • pompy wymuszającej obieg cieczy;
  • czujników temperatury;
  • wentylatora;
  • przewodów;
  • nagrzewnicy;
  • zbiornika wyrównawczego.

Wyróżniamy również obieg duży i mały. Zadaniem małego obiegu jest przeprowadzanie płynu pomiędzy silnikiem a nagrzewnicą. Natomiast duży obieg odpowiada za dotarcie płynu do chłodnicy. Oba obiegi łączą się w termostacie, który reguluje temperaturę cieczy.

Czemu należy odpowietrzać układ chłodzenia?

Aby układ chłodzenia mógł prawidłowo funkcjonować, należy wystrzegać się pojawienia się pęcherzyków powietrza w obiegu. Podczas dolewania płynów oprócz cieczy do układu może dostać się również powietrze. W efekcie może dojść do zakłóceń w prawidłowej cyrkulacji płynów. Inną przyczyną może być awaria pompy wody, uszkodzenie chłodnicy bądź nieszczelne przewody.

Istnieje również sytuacja, w której układ nie jest zapowietrzony, a zagazowany. Jeśli CO2 pojawiło się w obiegu, to może być to spowodowane awarią głowicy lub uszczelki pod nią.

Pęcherzyki powietrza mogą wpłynąć na zwiększenie temperatury silnika, wyrządzając poważne szkody. Drobna usterka sprawi, że dojdzie do pęknięcia uszczelki pod głowicą. Niestety, w skrajnym przypadku może dojść nawet do zatarcia układu korbowo-tłokowego lub uszkodzenia pierścieni tłokowych. Z tego powodu należy reagować, gdy tylko dostrzeże się pierwsze oznaki wzrostu temperatury.

Podczas użytkowania samochodu możesz czasami popełnić błąd. Jeśli nie wiesz, co zrobić, gdy pomylisz się podczas tankowania, zapoznaj się z naszym artykułem: Pomyłka przy tankowaniu - co zrobić?

Zapowietrzony układ chłodzenia – objawy

Podczas jazdy samochodem warto od czasu do czasu kontrolować wskaźnik temperatury. Czujnik jest elementem, który może w porę ostrzec Cię o ryzyku przegrzania jednostki napędowej. Z tego powodu istotne jest, aby działał on prawidłowo.

O tym, że czujnik temperatury płynu chłodzącego nie działa prawidłowo, mogą świadczyć następujące problemy:

  • nieoczekiwanie gaśnięcie samochodu;
  • nierówna praca pojazdu;
  • problemy z uruchomieniem zimnego silnika, gdy auto nie było dłuższy czas uruchamiane;
  • zmniejszenie mocy jednostki napędowej;
  • wzrost zużycia paliwa.

 

UWAGA! Układ chłodzenia odpowiada również za ogrzewanie przestrzeni pasażerskiej w pojeździe. Gdy płyn chłodniczy obniży temperaturę silnika, następnie przechodzi do nagrzewnicy, która ogrzewa powietrze w samochodzie poprzez nawiewy. Z tego powodu, jeśli zimą pomimo włączonego ogrzewania nie odnotowujesz wzrostu temperatury w aucie, to jest to kolejny sygnał sugerujący, że doszło do awarii układu chłodzenia.

Podczas serwisowania pojazdu, powinien mieć on wymieniany płyn chłodniczy raz na dwa lata. Pamiętaj jednak o tym, że jeśli intensywnie korzystasz z samochodu, to może zaistnieć potrzeba jego wcześniejszej wymiany.

Jeśli zdecydujesz się na leasing samochodu z Car Lease Polska, pamiętaj, że zawsze możesz liczyć na naszą pomoc w kwestii serwisowania pojazdu! Nasz prosty i przejrzysty kalkulator leasingowy pomoże Ci w oszacowaniu kosztów.

Jak odpowietrzyć układ chłodzenia?

Odpowietrzanie układu chłodzenia nie jest skomplikowaną czynnością. Jesteś w stanie przejść przez cały proces samodzielnie. Procedura jest jednak zależna od tego, czy Twój samochód posiada specjalne odpowietrzniki. Jeśli takowych nie ma, możesz skorzystać z innej metody. Opiszemy oba warianty.

Jak odpowietrzyć układ chłodzenia przez odpowietrzniki?

  1. Sprawdź, czy w zbiorniczku wyrównawczym znajduje się odpowiednia ilość płynu. Jeśli nie, to odkręć korek i zacznij od jego uzupełnienia. Następnie pozostaw zbiornik otwarty.
  2. Włącz silnik i pozwól mu się rozgrzać. Przy odpowiedniej temperaturze uruchomi się duży obieg w układzie chłodniczym.
  3. Zgaś silnik i sprawdź, czy ze zbiorniczku ubyło płynu. Teraz zakręć zbiornik.
  4. Ponownie włącz silnik, tym razem odkręcając także odpowietrznik układu chłodzenia. Może się on znajdować w okolicy termostatu lub nagrzewnicy. Jeśli wszystko działa poprawnie, powinieneś usłyszeć charakterystyczny syk powietrza. Gdy tylko zobaczysz, że z odpowietrznika zaczyna wypływać również płyn, od razu go zakręć.

Zastanawiasz się, ile powinno być płynu chłodniczego w zbiorniczku? Poziom substancji powinien sięgać do górnej kreski widocznej na pojemniku.

Jak odpowietrzyć układ chłodzenia przez zbiorniczek wyrównawczy?

  1. Uzupełnij zbiorniczek wyrównawczy do maksymalnego poziomu płynu chłodniczego.
  2. Powinieneś uruchomić silnik i odczekać nawet do 10 minut. Zależy Ci na rozgrzaniu płynu do odpowiedniej temperatury.
  3. Teraz wyłącz silnik i chwilę odczekaj, aby silnik mógł się nieco ostudzić.
  4. Powoli odkręcaj korek zbiorniczka wyrównawczego. Usłyszysz syk powietrza, które będzie się z niego wydostawać. Gdy dźwięk ucichnie, zakręć korek.

Sprawdź, czy dobrze odpowietrzyłeś układ chłodniczy

Gdy zastosujesz jeden z opisanych powyżej sposobów, udaj się samochodem na jazdę testową. Następnie poczekaj, aż silnik ostygnie, aby móc ponownie sprawdzić poziom płynu. Jeśli zauważysz znaczny ubytek cieczy, oznacza to, że cały proces odpowietrzania należy powtórzyć. Innym sposobem na ocenienie pracy układu chłodzenia jest uruchomienie wentylacji w samochodzie. Jeśli poczujesz ciepłe powietrze płynące z kratek, to jest to dowód na pomyślne zakończenie operacji.

Marzy Ci się własny pojazd, ale brakuje Ci funduszy? Sprawdź, jaki kredyt na samochód możemy Ci zaproponować!

Jak zapobiegać zapowietrzeniu?

Zapowietrzony układ chłodzenia może doprowadzić do szkód, które będą wymagać kosztownej naprawy. To również ryzyko przykrych niespodzianek podczas trasy. Z tego powodu warto wozić ze sobą butelkę płynu chłodniczego, aby w razie czego być gotowym na nieplanowane sytuacje.

Aby uniknąć problemów z układem chłodzenia, pamiętaj o regularnym serwisowaniu samochodu. Kontroli powinny podlegać takie elementy jak chłodnica, nagrzewnica czy pompa wody. Samemu możesz również kontrolować stan płynu w zbiorniku wyrównawczym. Pamiętaj o tym szczególnie przed wyjechaniem w dłuższą trasę. Kolejną kwestią związaną z bezpieczeństwem, są opony. Z naszego artykułu: "Opony całoroczne czy sezonowe?" dowiesz się, jakie są silne i słabe obu rozwiązań.

Odpowietrzenie układu chłodzenia – podsumowanie

Powietrze w układzie chłodzenia może doprowadzić do przegrzania silnika. Chcąc uniknąć takiej sytuacji, możesz skorzystać z możliwości odpowietrzenia. Mamy nadzieję, że wiesz już, jak wykonać tę operację! Może Ci się wydawać, że jest to jedynie błahostka, jednak zapowietrzony układ w dłuższej perspektywie może doprowadzić do zatarcia silnika. Dlatego warto reagować od razu, gdy tylko zaobserwuje się pierwsze alarmujące sygnały.

 

Masz pytania?

Skontaktuj się z nami:

(+48) 512 80 70 80

Najnowsze artykuły