Parowanie szyb w samochodzie to zmora każdego kierowcy, który musi borykać się z niekomfortowym i niebezpiecznym wycieraniem zalegającej warstwy pary wodnej na szybie czołowej swojego auta. To niestety także codzienność na naszych drogach – odpowiada za to parkowanie „pod chmurką”, permanentnie zapchany filtr kabinowy czy wreszcie brak wiedzy dotyczącej powstawania tego zjawiska. Dowiedz się, jak przezwyciężyć zaparowane szyby w aucie – szybko, skutecznie i tanio!
Z artykułu dowiesz się:
- Czym jest i jak powstaje zjawisko parowania szyb?
- Dlaczego szyby w samochodzie parują od wewnątrz i jakie są tego przyczyny?
- Czym grozi jazda z zaparowanymi szybami?
- Jak zapobiegać parowaniu?
- Jakie są metody na szybkie usunięcie pary z szyb?
- Jak zapobiegać gromadzeniu się wilgoci w samochodzie?
Parowanie szyb – trochę teorii
Dobra widoczność to synonim Twojego bezpieczeństwa – wie o tym każdy, kto choćby raz w swojej karierze „za kółkiem” musiał zmierzyć się z jazdą w gęstej niczym mleko mgle. Inni przeklinają do tej pory dzień, kiedy to zdecydowali się wyruszyć w podróż autem z szybą czołową pokrytą grubą warstwą lodu, bądź, jak wyjaśnimy w tym artykule, z szybą pokrytą od środka parą wodną. Każda z tych sytuacji jest pewnikiem dyskomfortu, ale też czynnikiem, który może spowodować realne zagrożenie drogowe. Jak zwalczyć zaparowane szyby w aucie? Odpowiemy na to, jak i wiele innych pytań.
Za parowanie szyb w aucie odpowiada dość proste i powszechne zjawisko fizyczne. Szyby parują wtedy, gdy spełnione zostaną trzy warunki:
- gdy temperatura szyby na zewnątrz jest niższa od punktu rosy;
- gdy temperatura w kabinie jest wyższa niż na zewnątrz;
- w kabinie panuje duża wilgotność powietrza.
Po spełnieniu tych trzech warunków para wodna w powietrzu wewnątrz samochodu zaczyna się osadzać na powierzchniach o niższej temperaturze, takich jak właśnie szyby Twojego auta. Efekt? Minimum widoczności, maksimum stresu. To właśnie konkretna odpowiedź na pytanie, dlaczego szyby w samochodzie parują od wewnątrz.
Jakie są przyczyny parowania szyb?
Przyczyn parowania szyb jest bardzo wiele, ale, co ciekawe, wszystkie da się wyeliminować.
- Duża ilość wilgoci we wnętrzu – na parowanie szyb w aucie wpływa przede wszystkim nagromadzenie się dużej ilości wilgoci wewnątrz samochodu. Może ona pochodzić z wielu źródeł; mokrej odzieży, parasoli, śniegu na butach, czy nawet z powietrza wydychanego przez pasażerów. Im więcej wilgoci, tym większe ryzyko jej skraplania się na szybach.
- Zapchany filtr kabinowy – filtr kabinowy odpowiada za oczyszczanie powietrza, które trafia do wnętrza samochodu. Przepływ powietrza, w razie jego zapchania i nadmiernego zanieczyszczenia, staje się ograniczony lub nawet całkowicie niemożliwy. Skutek? Parujące szyby w aucie.
- Źle utrzymane uszczelki w drzwiach – uszczelki wokół drzwi odgrywają decydującą rolę w ochronie przed dostępem wody do wnętrza Twojego auta i wpływają na parujące szyby w aucie. Jeśli są zużyte, sparciałe, nieprawidłowo przymocowane lub uszkodzone, to nie pełnią swojej funkcji w prawidłowy sposób. Woda może wówczas gromadzić się w miejscach trudno dostępnych, jak wnęki drzwiowe czy dywaniki, a nawet w bagażniku, przez co będzie podnosiła wilgotność w kabinie przez długi czas.
- Welurowe dywaniki zimą – dywaniki welurowe, choć estetyczne i atrakcyjne wizualnie, w okresie zimowym nie są zbyt praktyczne; łatwo chłoną wilgoć z obuwia, a przez szczelne runo ich prawidłowe wysuszenie jest praktycznie niemożliwe. Przestaw myślenie zimą na inny tor – na funkcjonalność, a nie estetykę. Wybierz dywaniki gumowe, które, mimo dość surowego i nudnego wyglądu szybko się suszą i nie kumulują pary w swoim runie, gdyż go po prostu nie mają.
- Oczywiście gumowe dywaniki nie są obowiązkowym zakupem, lecz są bardzo wartościowym, bo wpływają na Twoje bezpieczeństwo i samopoczucie. Dowiedz się jednak, jakie jest obowiązkowe wyposażenie samochodu – zdziwisz się tak długą listą!
- Zabrudzenia szyby – również brud, osad z papierosów i tłuste plamy na wewnętrznej stronie szyb mogą prowadzić do przyspieszonego parowania. Zanieczyszczenia przyciągają cząsteczki wody, która z uwagi na połączenie się z brudem nie będzie mogła samodzielnie odparować.
- Zwracaj uwagę nie tylko na szyby, ale też na wygląd swojego auta. Dowiedz się koniecznie, jak chronić lakier samochodu, i co zrobić, żeby „wycisnąć” ze starego lakieru jak najwięcej głębi i kontrastu.
Tak więc doskonale wiesz już, dlaczego parują szyby w samochodzie i jak, choćby w pewnym stopniu, pozbyć się tego irytującego i niebezpiecznego problemu.
Czym grozi jazda z zaparowanymi szybami?
Czy wiesz może, że jazda z zaparowanymi szybami jest wysoce niebezpieczna, niekomfortowa i absolutnie niedopuszczalna? Poniżej przedstawiamy listę kilku najważniejszych zagrożeń, z którymi muszą zmierzyć się nieodpowiedzialni kierowcy.
NIEDOSTATECZNA WIDOCZNOŚĆ. Zaparowane szyby znacząco zmniejszają widoczność i utrudniają wykonywanie podstawowych manewrów, szczególnie nocą, kiedy to osadzone na nich drobinki wody mogą powodować niebezpieczne refleksy świetlne i hologramy. Przez ograniczone pole widzenia kierowca może nie zauważyć pieszych, rowerzystów lub innych uczestników ruchu, a nawet ciemnych aut zaparkowanych tuż przy jezdni.
DŁUŻSZY CZAS REAKCJI. Przy zaparowanych szybach kierowcy spada czas reakcji; w wyniku pojawienia się warstwy wody na tafli szkła oddalone obiekty stają się „szarą, brunatną plamą”. Kierowca w takim przypadku może zauważyć zagrożenie zbyt późno; w momencie, gdy nie będzie miał już wystarczająco dużo czasu na reakcję.
- Wbrew pozorom liczbę zdarzeń drogowych ograniczają…nowoczesne technologie. Ciekawym przykładem jest nowe VOLVO EX30, pełne technologii odgrywającej rolę dodatkowej pary oczu na drodze.
TRUDNOŚCI W OCENIE ZNAKÓW DROGOWYCH. Zaparowane szyby mogą prowadzić także do bardziej przyziemnych problemów, np. związanych z widocznością znaków drogowych pionowych lub poziomych. Możesz nie tylko w ogóle nie zauważyć danego znaku, ale też zupełnie błędnie odczytać jego zawartość!
DYSKOMFORT. Jazda z zaparowanymi szybami zawsze powoduje niemały dyskomfort i uczucie braku kontroli nad pojazdem (tak nawiasem mówiąc, całkiem słuszne). Zbyt duża wilgoć wewnątrz auta, poza problemami związanymi z pogorszoną widocznością, może skutkować także uczuciem duszności i znacznym pogorszeniem samopoczucia pasażerów i kierowcy.
Jak zapobiegać parowaniu? Wskazówki
Na szczęście parowanie szyb nie jest problemem nie do rozwiązania. Co więcej, da się go usunąć bez kosztownej naprawy – najważniejsza jest w tym przypadku obserwacja.
Zwracaj baczną uwagę na duszący lub nieprzyjemny zapach we wnętrzu samochodu; to właśnie on może być pierwszym i najważniejszym sygnałem o nadmiernej ilości wilgoci panującej w kabinie. Reaguj również na coraz większą i ilość wody na szybach – jeśli zauważysz, że zaczynają one parować coraz częściej, intensywniej i szybciej, nie zwlekaj, tylko podejmij stosowne działania. Wymień filtr kabinowy w razie jego zapchania, przejrzyj wnętrze auta wraz ze wszystkimi zakamarkami, przewietrz je i wysusz, łącznie z dywanikami i wnętrzem bagażnika.
Szybkie rozwiązania na parowanie szyb – produkty i metody na szybkie usunięcie pary z szyb
- Zatrzymaj auto i wyczyść szyby – pierwsza myśl, gdy na szybie na wysokości Twoich oczu zaczyna osiadać warstwa pary wodnej, to pewnie: jak usunąć parę z szyb, żeby bezpiecznie kontynuować jazdę? Większość osób chwyci w dłoń starą jak świat szmatkę. I nie jest to złe rozwiązanie. Jeśli szyby zdążyły zaparować i w realny sposób ograniczają Twoją widoczność, to skorzystaj z szybkiego sposobu na poprawę tego stanu rzeczy – zatrzymaj auto i przetrzyj wnętrze szyb ściereczką z mikrofibry. Materiał ten nie pozostawia śladów i smug, dlatego jest jedynym optymalnym rozwiązaniem.
- Spryskaj szyby antyparą – preparaty znane jako anty para tworzą na powierzchni szyby cienką warstwę, wręcz mikroskopijny film, który zapobiega osadzaniu się na niej wilgoci. Produkty te, zazwyczaj w formie aerozolu, działają na zasadzie odpychania drobinek wody.
- Włącz klimatyzację – rozwiązanie to może wydawać się nieco nieintuicyjne – no bo po co chłodzić wnętrze zimą? – lecz tylko pozornie. Klimatyzacja bowiem nie tylko chłodzi, choć to jej główny cel latem, ale przede wszystkim osusza powietrze, dlatego też najskuteczniej zapobiega parowaniu szyb. Włącz klimatyzację tak szybko, jak to możliwe – od razu po wejściu do auta.
- Ustaw otwarty obieg powietrza – jak pozbyć się wilgoci z auta? Ważnym krokiem jest włączenie obiegu powietrza z zewnątrz. Sama „klima” nie wystarczy. Dzięki temu rozwiązaniu układ klimatyzacji może pobrać suchsze powietrze z zewnątrz i wtłoczyć je pod ciśnieniem do kabiny Twojego auta, wypychając jednocześnie drobinki wody na zewnątrz. Zamknięty obieg działa w tym wypadku odwrotnie; powoduje kumulowanie się wilgoci i znacznie zwiększa ryzyko parowania.
- Uchyl okno – jak pozbyć się wilgoci z auta, jeśli nie masz klimatyzacji? Uchyl choćby tylko jedno okno (lecz wyłącznie gdy nie leje deszcz i nie sypie śnieg). Dzięki temu przeprowadzisz naturalną cyrkulację powietrza i wymienisz to zawilgocone, na suchsze, pochodzące z zewnątrz. Jest to skuteczna metoda na szybkie zmniejszenie parowania, lecz oczywiście w pewnym stopniu niewygodna, gdyż do wnętrza poza suchym powietrzem wpadnie także chłód.
- Włącz ogrzewanie przedniej szyby – jak odparować szyby? Jeśli masz podgrzewaną szybę czołową, to jesteś w uprzywilejowanej pozycji; to świetne rozwiązanie dostępne na ogół tylko w najnowszych, luksusowych samochodach. Funkcja ta służy do jej ogrzania i do odparowania wody, a także do zwiększenia temperatury szkła powyżej punktu rosy; nie ma wtedy fizycznych możliwości na to, aby na jej powierzchni osadziły się drobinki wody.
Mamy nadzieję, że powyższe sposoby na parujące szyby okażą się pomocne, a Ty dojedziesz do celu bezpiecznie i komfortowo.
Jak zapobiegać gromadzeniu się wilgoci w samochodzie? LISTA
Wycieraj buty przed wejściem do auta. Przed wejściem do samochodu warto dokładnie otrzepać swoje buty ze śniegu zalegającego na podeszwach i cholewce. Jest to działanie bardzo istotne z dwóch powodów; śnieg szybko przekształci się w wodę pod wpływem temperatury, a woda wniknie w strukturę welurowych dywaników. Podobnie jest w kwestii np. kurtki pokrytej śniegiem – strzep ją koniecznie przed wejściem do auta, gdyż śnieg po roztopieniu się może wsiąknąć nawet w tapicerkę Twojego auta.
Sprawdź stan układu klimatyzacji. Dobrze działający układ klimatyzacji to podstawa w okresie jesienno-zimowym. Liczy się przede wszystkim regularne serwisowanie i cykliczne, zgodne z wymogami producenta auta „nabijanie” układu odpowiednim czynnikiem. Zbyt długie zwlekanie z czynnościami serwisowymi może prowadzić do braku możliwości usunięcia wilgoci z wnętrza auta wtedy, kiedy jest to najbardziej potrzebne.
- Jeśli nie chcesz martwić się interwałami i niesprawnym układem wentylacji swojego auta, zdecyduj się na samochód nowy, objęty gwarancją. Doskonałym rozwiązaniem oferowanym przez Car Lease Polska jest leasing samochodu – produkt finansowy, dzięki któremu na zakup auta angażujesz znacznie mniej pieniędzy. Dla tradycjonalistów przygotowaliśmy klasyczną ofertę na kredyt na samochód – doskonale znany, lubiany i cieszący się niesłabnącą popularnością wśród zmotoryzowanych. W wyliczeniu kosztów pomoże Ci nasz kalkulator leasingowy – zobacz, ile będzie Cię kosztowało nowe, czyste, lśniące auto prosto z naszej oferty!
Wymień filtr kabinowy. Czysty, wolny od zanieczyszczeń, zarodników grzybów i brudu filtr kabinowy poprawia przepływ powietrza i skutecznie oczyszcza je z zanieczyszczeń „na bieżąco”, co jest kluczowe w utrzymaniu suchego wnętrza pojazdu. Zaniedbany, zapchany filtr działa zupełnie odwrotnie: utrudnia wentylację i zwiększa wilgotność, a tym samym prowadzi do pogorszenia zjawiska parowania szyb.
Czyść szyby dobrym preparatem. Odpowiednie środki dedykowane tylko i wyłącznie do czyszczenia szyb usuwają (poza zanieczyszczenia widocznymi gołym okiem) także uciążliwe w okresie jesienno-zimowym tłuste osady, które jak nic innego przyciągają wilgoć i nie pozwalają jej odparować. Postaw na specyfiki reklamowane jako skuteczne i przeznaczone wyłącznie do szyb – wystrzegaj się tych określanych jako uniwersalne, „do wszystkiego”.
Parkuj w garażu. Warto parkować w garażu, lecz wbrew pozorom nie po to, żeby odizolować auto od wilgoci, a po to, żeby szyba Twojego auta była cieplejsza od punktu rosy. Największy problem jest bowiem wtedy, gdy szyba ma temperaturę otoczenia (czyli np. niższą od zera).
Kup osuszacz powietrza. Osuszacze powietrza zaprojektowane od podstaw z myślą o użyciu w samochodzie pochłaniają nadmiar wilgoci we wnętrzu, zapobiegając jej osadzaniu się na szybach. Niestety nie spowoduje to realnego usunięcia problemu, a tylko jego zatuszowanie. Czasami bowiem wilgoć (lub nawet woda) dociera do wnętrza przez uszczelki i nieszczelne elementy nadwozia.
Usuwaj wilgotne rzeczy z kabiny. Winowajcą nadmiernej ilości cząsteczek pary we wnętrzu mogą okazać się także wilgotne ubrania; parasole, gąbki do mycia auta, obuwie na zmianę i inne przedmioty pozostawione w samochodzie. Usuwaj je na bieżąco, gdyż kumulowanie mokrych przedmiotów może się zemścić w najmniej oczekiwanym momencie.
Podsumowanie – czy da się zlikwidować zaparowane szyby w aucie?
Podsumowując, powszechny problem zaparowanych szyb w aucie to nie jest koniec świata. Przeprowadzaj cykliczną kontrolę swojego wnętrza, obserwuj na bieżąco poziom wilgotności w kabinie, nie obawiaj się używania klimatyzacji zimą, a w razie naprawdę dużych problemów – stań na poboczu i wytrzyj mikrofibrą szyby aż do sucha. Ponadto koniecznie odwiedzaj mechanika w celu regularnej wymiany filtra kabinowego oraz naucz się odpowiedzialności – nawet niewielkie skupisko pary wodnej w newralgicznym miejscu szyby czołowej może spowodować znaczne pogorszenie widoczności!
Mamy nadzieję, że nasze rady okazały się pomocne – jako Car Lease Polska zachęcamy do odpowiedzialnej i bezpiecznej jazdy!