Hybryda czy elektryk? Który typ napędu wybrać w leasingu i dlaczego?

Auto elektryczne czy auto hybrydowe – które jest lepszym wyborem? Chętnie doradzimy, zapraszamy do lektury!

Data publikacji: 


Data aktualizacji: 

  1. Car Lease Polska
  2. Blog
  3. Hybryda czy elektryk? Który typ napędu wybrać w leasingu i dlaczego?

Wzrost sprzedaży i idąca za tym stale rosnąca popularność ekonomicznych samochodów osobowych nie wynika znikąd. Galopujące ceny paliw pochłaniają coraz większą część domowego i firmowego budżetu, dlatego klienci chętniej niż kiedykolwiek wcześniej szukają możliwości obniżenia swoich comiesięcznych kosztów generowanych przez własne auta. Mamy obecnie dwa równie dobre, choć zgoła odmienne rozwiązania – auta elektryczne oraz hybrydowe. Które jest lepszym wyborem? Hybryda czy elektryk? Chętnie doradzimy – zapraszamy do lektury!

Z artykułu dowiesz się:

  • Z czego wynika wzrost popularności samochodów hybrydowych i elektrycznych?
  • Czym jest samochód hybrydowy?
  • Jakie są rodzaje samochodów hybrydowych?
  • Jakie są zalety i wady samochodów hybrydowych?
  • Czym jest samochód elektryczny?
  • Jakie są rodzaje samochodów elektrycznych?
  • Jakie są zalety i wady samochodów elektrycznych?
  • Jak wyglądają koszty leasingu w przypadku samochodów elektrycznych i hybrydowych?
  • Który typ napędu powinieneś wybrać?

Wzrost popularności samochodów hybrydowych i elektrycznych – zalety ekologiczne i ekonomiczne

Przyszłość świata pod kątem motoryzacyjnym rysuje się bardziej kolorowo niż kiedykolwiek wcześniej. Wedle Licznika Elektromobilności z sierpnia 2024 przygotowanego przez PZPM, udział aut z napędem „ekologicznym” – hybrydowym bądź elektrycznym – stale wzrasta. Obecnie po polskich drogach porusza się aż 60 000 samochodów stricte elektrycznych oraz, co powinno zaskoczyć nawet największych wielbicieli, aż 65 000 samochodów typu plug-in hybrid (i znacznie większa liczba aut typu mild-hybrid). 

Co więcej, udział tych pojazdów nie jest stały, a rośnie – w samym sierpniu zarejestrowano u nas o 3% więcej hybryd i o 2% więcej elektryków niż w miesiącu ubiegłym (lipcu 2024). Dlaczego to informacja aż tak krzepiąca? Gdyż pomaga nam w zrozumieniu trendów w przyszłości.

Ciekawostka:

Zarząd Unii Europejskiej do niedawna starał się ratować Ziemię poprzez cykliczne podnoszenie europejskiego standardu emisji spalin EURO, wymuszając w ten sposób na producentach pojazdów osobowych obniżenie spalania ich aut. Prawdziwym sprawdzianem dla motoryzacji będzie jednak zbliżający się wielkimi krokami rok 2035 – to wtedy zacznie obowiązywać definitywny zakaz sprzedaży aut spalinowych. Co to oznacza? Możliwość zakupu wyłącznie aut całkowicie elektrycznych od tego okresu.

Czym jest samochód hybrydowy?

Co to jest hybryda? Samochód hybrydowy różni się od standardowego modelu spalinowego tym, że łączy w sobie dwa zróżnicowane pod kątem charakterystyki działania rodzaje napędu – silnik spalinowy i silnik elektryczny. Jednostki te zostały połączone w celu drastycznego zwiększenia efektywności energetycznej i obniżenia emisji spalin. 

Samochód podczas jazdy stale ładuje akumulatory znajdujące się przeważnie pod jego podłogą, które kumulują energię wykorzystywaną później przez silnik elektryczny. Może on wspomagać auto w chwili ruszania, ciągnięcia przyczepy czy w trakcie poszukiwania miejsc parkingowych, jak i w niektórych autach nawet podczas powolnej jazdy np. w korku. W takich przypadkach silnik spalinowy może być wyłączony aż do czasu, kiedy kierowca będzie potrzebował jego mocy bądź do chwili, gdy energia w akumulatorze zostanie wyczerpana.

W zależności od modelu auta, napęd hybrydowy może pracować w trzech zupełnie różnych od siebie trybach. Pierwszym jest praca wyłącznie w trybie elektrycznym (EV) przy niższych prędkościach oraz przy zerowym zużyciu paliwa, drugim – praca wyłącznie na silniku spalinowym (ICE), w trzecim natomiast auto działa tak, jak przewidział to producent (tryb hybrydowy).

Ciekawostka:

Wszystko zaczęło się od Toyoty Prius w 1995 roku (w produkcji od 1997 roku). Wtedy też japońscy inżynierowie zadecydowali o umieszczeniu pod maską futurystycznego wozu zupełnie nietypowego układu napędowego, łączącego dwa skrajnie różne silniki – zwykły spalinowy o pojemności 1,5 l oraz elektryczny o mocy 30 KM. Prius to prawdziwy pionier, który powstał w chwili, gdy masowa świadomość ekologiczna była na bardzo niskim poziomie, dlatego miał bezpośredni wpływ na kształtowanie motoryzacji w kolejnych latach.


Poniżej znajdziesz dwa rodzaje hybryd spotykanych na ulicach zdecydowanie najczęściej.

Klasyczna, łagodna hybryda (mild-hybrid)

Co to jest hybryda łagodna, znana również jako mild-hybrid? To rodzaj auta wyposażonego w stosunkowo niewielką baterię oraz oczywiście zespolony z nią silnik elektryczny. Pełni on w tym napędzie raczej rolę pomocniczą; zwiększa efektywność samochodu podczas przyspieszania i zmniejsza zużycie paliwa, gdyż odciąża silnik spalinowy. Łagodne hybrydy nie wymagają podłączenia do zewnętrznego źródła ładowania, ponieważ system automatycznie regeneruje baterię podczas jazdy.

Hybryda typu plug-in

Co to jest hybryda typu plug-in? To zgoła odmienne konstrukcje, gdyż ich układ napędowy jest oparty na znacznie większych akumulatorach. Dzięki nim hybrydą typu plug-in można jeździć na napędzie elektrycznym przez znacznie dłuższy czas, nawet do 100 kilometrów – a wszelkie niedobory energii elektrycznej uzupełniać bezpośrednio z gniazdka w swoim garażu. W rezultacie w większości samochodów typu plug-in hybrid silnik spalinowy uruchamia się dopiero wtedy, kiedy jest to uzasadnione, czyli albo w momencie całkowitej utraty energii w akumulatorze, albo w momencie wciśnięcia pedału gazu aż do oporu.

Hybryda – zalety

  • Efektywność paliwowa. Hybrydy łączą silnik spalinowy z elektrycznym, co zapewnia znaczne oszczędności w kwestii ilości spalanego paliwa w porównaniu do tradycyjnych samochodów. Wyniki w przypadku topowych aut mild-hybrid mogą wynosić około 5 l/100 km, podczas gdy hybryda plug in może osiągnąć nawet 1,5 l/100 km!
  • Niska masa. Auta hybrydowe często ważą mniej niż ich elektryczne odpowiedniki, głównie ze względu na małe i zajmujące niewielką ilość miejsca pakiety akumulatorów litowo-jonowych. Oczywiście w dalszym ciągu ważą więcej niż modele spalinowe, lecz oszczędności w spalaniu paliwa rekompensują ten wzrost.
  • Minimalny wpływ na środowisko. Hybrydy, dzięki możliwości jazdy na napędzie elektrycznym na krótkich odcinkach lub dzięki wsparciu silnika benzynowego podczas dynamicznej jazdy, świetnie wpisują się w trendy związane z redukcją negatywnego wpływu samochodów na naszą planetę.
  • Uczucie jazdy klasycznym autem. Prowadzenie hybrydy w praktyce niczym się nie różni od jazdy samochodem spalinowym, szczególnie w przypadku modeli typu mild-hybrid. Dlatego też są polecane dla osób, które chcą słyszeć dźwięk swojej jednostki napędowej.
  • Bardzo duży zasięg. Hybrydy mają znacznie większy zasięg niż samochody elektryczne, mogą bowiem korzystać z dwóch źródeł energii – paliwa oraz energii elektrycznej skumulowanej w akumulatorach. Dzięki temu ich maksymalny zasięg może pozwolić na zminimalizowanie czasu spędzonego na stacjach; zwycięzcą jest w tym przypadku hybryda plug in.

Hybryda – wady

  • Skomplikowana konstrukcja. Auta hybrydowe cechuje przede wszystkim wysoce skomplikowany układ napędowy. W początkowych latach eksploatacji takiego samochodu serwisowaniem układu zajmuje się gwarant, problem zaczyna się w momencie utraty prawa do darmowych napraw – koszty mogą być bardzo wysokie.
    • Interesuje Cię zakup auta nowego i objętego gwarancją? Dobrym rozwiązaniem jest kredyt na samochód. Dowiedz się więcej na temat tego produktu finansowego!
  • Wysoka cena zakupu. Hybrydy są na ogół tańsze od samochodów elektrycznych, choć nadal droższe od tradycyjnych aut spalinowych. Z uwagi na to należy dokładnie przemyśleć, kiedy nastąpi zwrot Twojej inwestycji, i czy warto zakupić nieco bardziej paliwożerne auto tradycyjne, czy może wydać znacznie więcej na hybrydę.

Czym jest samochód elektryczny?

Jak działa samochód elektryczny? Samochód BEV – Battery Electric Vehicle, to pojazd napędzany wyłącznie energią elektryczną magazynową w dużej, pojemnej i tym samym bardzo ciężkiej baterii, która z reguły znajduje się pod podłogą. Samochody zasilane w ten sposób mają zupełnie inną charakterystykę jazdy oraz idące za tym zalety i wady; są ciche, wydajne i ekologiczne, ale też wymagają od kierowcy pewnej zmiany swoich nawyków. Podstawową różnicą jest to, że auto należy ładować  – tak za pomocą stacji ładowania (zarówno publicznych, jak i domowych), jak i zwykłego, domowego gniazdka.

Czy wiesz, że jednym z najbardziej polecanych aut elektrycznych jest samochód japońskiej marki Nissan? Poznaj go bliżej: Nissan Leaf – elektryk skrojony na miarę Twoich potrzeb!

Elektryk – zalety

  • Cisza podczas jazdy. Elektryki cechuje przede wszystkim bardzo cicha jazda, gdyż samochód nie generuje dźwięków charakterystycznych dla silnika spalinowego. Dzięki temu podróż staje się bardziej relaksująca, mniej męcząca, a nawet dla niektórych osób znacznie bezpieczniejsza.
  • Łatwodostępny moment obrotowy. Moc samochodu spalinowego uzyskiwana jest tylko i wyłącznie wąskim zakresie obrotów silnika, np. 3000-5000 obr./min., lecz w przypadku auta elektrycznego jest zupełnie odwrotnie. Tam cała moc jest dostępna „na zawołanie”, co przekłada się na szybkie i płynne przyspieszenie oraz ruszanie pod wzniesienia.
  • Zeroemisyjność. Pojazdy elektryczne nie generują spalin – nie emitują do atmosfery zanieczyszczeń, choć tylko w teorii. W praktyce emisja spalin następuje w momencie wytworzenia energii elektrycznej; ta w przypadku naszego kraju jest pozyskiwana ze spalania węgla.
  • Łatwość ładowania. Elektryczne auta można ładować bezpośrednio w domu, zarówno z gniazdka, jak i z domowej stacji ładowania. Dzięki temu rozwiązaniu (jeśli masz taką możliwość) wyruszysz z domu zawsze naładowanym autem.
  • Minimalne koszty eksploatacyjne. Brak skomplikowanego układu napędowego oznacza niższe koszty serwisowania i napraw; nie ma potrzeby wymiany oleju silnikowego czy filtra paliwa, ani tym bardziej kosztownych rekonstrukcji zatartego silnika.

Elektryk – wady

  • Ograniczony zasięg. Elektryczne samochody mają znacznie mniejszy zasięg niż tradycyjne pojazdy spalinowe i hybrydy każdego typu. Staje się to dużym problemem w razie chęci pokonania tras o znacznej długości, np. tysiąca kilometrów.
  • Minimalna liczba stacji ładowania. To wada, która bezpośrednio łączy się z powyższą. Mimo że liczba stacji ładowania rośnie diametralnie, to ich dostępność (szczególnie na niepopularnych trasach) wciąż jest wielokrotnie mniejsza w porównaniu do stacji benzynowych.
  • Niepewna odporność baterii. Baterie w samochodach typu BEV z czasem tracą swoją pojemność, co oznacza przede wszystkim ograniczenie maksymalnego zasięgu. 
  • Spadająca wydajność zimą. Elektryki mogą odnotować zauważalny spadek wydajności przy niskich temperaturach. Wynika to z prostej przyczyny – procesy w ogniwach stają się mniej efektywne, a zużycie energii wzrasta z uwagi na korzystanie z ogrzewania wnętrza pojazdu. Różnica względem zimy i lata może wynosić nawet -30% prognozowanego zasięgu!
  • Wysoka cena zakupu. Samochody elektryczne są obecnie droższe od swoich spalinowych odpowiedników, głównie ze względu na koszt produkcji baterii.

Koszty leasingu – porównanie kosztów leasingu obu typów napędu 

Koszty leasingu dla wszystkich aut – niezależnie od rodzaju napędu – są takie same. Różnice uwidaczniają się jednak głównie w kwestii ceny ich eksploatacji. W przypadku leasingu samochodu elektrycznego jest ona najniższa; auto co prawda musi trafić na przegląd serwisowy, lecz jego koszty są znikome, gdyż odpada np. dość droga wymiana oleju silnikowego wraz z filtrem. Inaczej jest w przypadku dwóch pozostałych wariantów – aut typu mild-hybrid oraz PHEV, które muszą trafić na cykliczny przegląd w interwale zgodnym z wymogami producenta, również na wymianę oleju i filtrów, np. paliwa. 

Więcej na temat realnych kosztów dowiesz się, korzystając z narzędzia, jakim jest: kalkulator leasingowy.

Podsumowanie – który typ napędu warto wybrać?

Na to pytanie nie ma niestety jednoznacznej odpowiedzi, wszystko zależy bowiem od Twoich finansów, planowanego przebiegu oraz prognozowanych korzyści podatkowych.

Samochody elektryczne są zdecydowanie najdroższe ze wszystkich pozostałych; cechuje je jednak minimalna cena eksploatacji, szczególnie gdy korzystasz z OZE – Odnawialnych Źródeł Energii.

Cenę zakupu BEV możesz znacznie obniżyć. Jak? Przeczytaj nasz artykuł: program "Mój Elektryk"? Wyjaśniamy! – znajdziesz w nim zgromadzone wszystkie informacje na temat tego programu, w ramach którego możesz zaoszczędzić nawet 27 000,00 zł!

Hybrydy typu plug-in są nieco droższe w eksploatacji niż pojazdy typu BEV, gdyż w niektórych momentach cała moc jest generowana wyłącznie przez silnik spalinowy, np. podczas przyspieszania czy w razie wyładowania akumulatora. Auta te są jednak tańsze w zakupie od „elektryka”, dlatego w ostatecznym rozrachunku nieco wyższa cena ich eksploatacji może się zrównoważyć z samochodem EV w dłuższej perspektywie. Natomiast auta typu mild-hybrid cechuje najniższa cena zakupu, lecz również największe spalanie paliwa, choć akceptowalne w stosunku do korzyści wynikających z niższych kosztów zakupu.

Masz pytania?

Skontaktuj się z nami:

(+48) 512 80 70 80

Najnowsze artykuły