Niewiele jest aut na rynku tak charakterystycznych, jak legendarne Audi A5; samochód osobowy klasy średniej, sytuowany przez niektórych jako sportowy, zaprezentowany w 2007 roku jako projekt Waltera de’Silvy. W połowie 2024 roku koncern z Ingolstadt zaprezentował światu trzecią, ostatnią na ten moment generację o oznaczeniu FU opartą na kapitalnej płycie podłogowej PPC (Premium Platform Combustion). Auto ma przed sobą trudne zadanie – prześcignąć swojego poprzednika (generację F5) i wytyczyć nowe trendy wśród konkurentów. Czy to w ogóle możliwe? Sprawdźmy!
Z artykułu dowiesz się:
- Jak zaczęła się historia Audi A5?
- Dlaczego Audi A5 zastępuje Audi A4?
- Jak wygląda nowy design Audi A5 2025?
- Jakie są silniki w Audi A5 2025?
- Które są najciekawsze systemy asystujące i nowoczesne technologie?
- Na jakie wersje wyposażenia można się zdecydować w Audi A5 2025?
- Czu Audi A5 to naprawdę dobry wybór?
Audi A5 – tak to wszystko się zaczęło
August Horch wraz z Carlem Benzem, którzy w 1899 roku dali fundament znanej nam obecnie marce Audi, z pewnością nie spodziewaliby się tak dużej, rozległej gamy modelowej tego koncernu po 120 latach. Fakt ten nie powinien jednak nas w żaden sposób zdziwić – firma ma w swojej bieżącej ofercie w praktyce każdy typ nadwozia; począwszy od niewielkich hatchbacków, jak A1, poprzez sportowe superauta, jak R8, aż na SUV-ach, takich jak Q8, kończąc.
Warto wiedzieć: Audi A5 jest dedykowane użytkownikom poszukującym w swoim aucie z jednej strony charakterystyki GT (Grand Tourer – do długich tras), a z drugiej – dynamicznego, sportowego coupé przeznaczonego do dynamicznej jazdy po krętych trasach i górskich drogach. |
Pierwsze Audi A5 (8T) zostało zaprezentowane w 2007 roku na genewskiej wystawie motoryzacyjnej i przyciągnęło wzrok zmotoryzowanych oraz przedstawicieli niczym magnes neodymowy przyciąga metal. Wszyscy docenili kunsztowny i dynamiczny projekt Waltera de’Silvy – zdecydowany, ekspresyjny, wyrafinowany, ale też wyjątkowo skondensowany. Auto zachwyciło przysadzistą, masywną, szeroką sylwetką i niewielką wysokością, jak i dużą, charakterystyczną osłoną chłodnicy Singleframe. Sam Walter de’Silva nie szczędził słów wobec swojej nowej dumy na czterech kołach, mówiąc, że Audi A5 jest najpiękniejszym samochodem, który kiedykolwiek zaprojektował. Samochód występował na przestrzeni niespełna dziesięciu lat produkcji w ramach 2-drzwiowego coupé, 2-drzwiowego kabrioletu oraz 5-drzwiowego liftbacka.
Druga generacja Audi A5 (F5) została zaprezentowana w 2016 roku na paryskiej wystawie motoryzacyjnej i kontynuowała tradycję zapoczątkowaną przez poprzednika. Auto cechowało się bardziej płaską, nieco szerszą niż wcześniej osłoną chłodnicy Singleframe, maską power dome oraz podobnie dynamiczną stylistyką. Niewiele zmieniły się wymiary zewnętrzne – auto urosło na długość o około 3 cm, na wysokość natomiast zmalało o 1 cm. Co to oznacza? Że stało się ewidentnie bardziej przysadziste, masywne – jednym słowem, sportowe. Zwiększyło się także wnętrze o łącznie 17 mm, a obszar wokół ramion i kolan o, kolejno, 11 i 24 mm, pozostała natomiast taka sama liczba nadwozi. Klienci mogli podczas składania zamówień wybrać A5 w wersji 2-drzwiowego coupé, 2-drzwiowego kabrioletu oraz 5-drzwiowego liftbacka (określanego jako A5 Sportback). Wszystkie zmiany w modelu A5 zawsze sprowadzały się do podkreślenia jego dynamicznego charakteru i wzmacnianiu funkcjonalności GT.
Czy wiesz, że leasing samochodu to jedna z najlepszych form zakupu swojego nowego Audi A5? To produkt finansowy łatwy do spersonalizowania i korzystny pod kątem podatkowym.
Restrukturyzacja przez duże „R”: czy A4 zniknie z oferty marki z Ingolstadt?
Nowości w audi A5 najnowszej generacji zaczynają się od…nazewnictwa. W połowie lipca 2024 roku nastąpił przełom: zaprezentowana została kolejna, wyczekiwana prezentacja następnego wcielenia Audi A5, w przypadku której zmiany względem poprzednika okazały się absolutnie wszechogarniające. Czy jednak warto wymienić drugą generację Audi A5 na generację trzecią? Sprawdźmy!
Przede wszystkim wraz z premierą Audi A5 z oferty marki AUDI AG zniknęła znana nam już od 30. lat nazwa Audi A4. Nie wynika to jednak z wycofania tego auta z rynku, a z restrukturyzacji koncernu z Ingolstadt, które podjęło decyzję o nomenklaturze opartej na liczbach parzystych i nieparzystych. Liczby parzyste mają określać auta elektryczne, nieparzyste natomiast – jak A3 czy A5 – spalinowe. Nowe Audi A5 zastąpiło zatem nie dość, że swojego poprzednika, to także model A4, i obecnie jest sprzedawane w dwóch wariantach nadwoziowych, jako Limousine i Avant – kombi. Obie wersje powstały na nowej platformie PCC.
Koniecznie zdecyduj się na leasing Audi A5 w Car Lease Polska. W naszej ofercie stawiamy na korzystne ceny, dużą dostępność oraz pomocnych asystentów, którzy z przyjemnością pomogą Ci w dokonaniu odpowiedzialnego, właściwego wyboru.
Nowy design Audi A5 2025 – co się zmieniło w środku, a co na zewnątrz?
W wyniku odejścia od wyeksploatowanej już płyty MLB Evo diametralnej zmianie uległy wymiary zewnętrzne – auto stało się dłuższe, szersze i wyższe, i to nie o troszkę, a o naprawdę duże wartości. Długość urosła z 467 cm do 483 cm, szerokość z 184 cm do 186 cm, a wysokość z 136 cm do 144 cm. Również rozstaw osi zmienił się nie do poznania – ze standardowych, aby nie rzec dość rachitycznych 276 cm, zrobiło się gargantuiczne 290 cm – tyle, co w Audi A8 generacji D5!
Poznajmy design Audi A5 2025 na podstawie dwóch produkowanych obecnie nadwozi. Karoseria w każdej z nich nawiązuje do swojego protoplasty i trudno nie znaleźć pomiędzy nimi (dość niejednoznacznych) podobieństw. Auto w wersji Limousine charakteryzuje długa dynamicznie opadająca linia, która sięga od niewielkiej, kompaktowej kabiny, i kończy się bezpośrednio na niewielkim bagażniku. W wariancie Avant siłą rzeczy dzieje się nieco mniej – dynamiczna linia rozpoczynająca się od centralnej części kabiny płynnie przechodzi w dachową „lotkę”.
Projektanci z Ingolstadt postawili tym razem na osłonę typu Singleframe o bardziej skupionej, punktowej charakterystyce, którą podkreślają pochylone przednie reflektory „schodzące” w przedniej części auta.
Z tyłu dzieje się naprawdę dużo – zamiast dwóch pojedynczych świateł tylnych projektanci z firmy AUDI AG postawili na pojedynczy, szeroki na całe nadwozie pas świetlny podobny do tego znanego z Audi A7 czy E-Trona GT. Pas jest trójwymiarowy i oparty na technologii OLED z ciekawymi efektami wizualnymi. Może zachwycić!
A co wewnątrz? Nowe Audi A5 2025 jest przede wszystkim nastawione na kierowcę oraz innych pasażerów; brak w nim elementów ograniczających Twój komfort oraz efektywność. Auto ma szeroką deskę rozdzielczą, potężny tunel środkowy pomiędzy dwoma przednimi fotelami oraz absolutnie niezliczoną liczbę konfiguracji kolorystycznych w pakiecie Interieur S.
Koniecznie poznaj też jak najdokładniej nowe Audi RS Q8 Performance – najmocniejsze spalinowe auto w historii Audi Sport – potwór na czterech kołach, przed którym nie uciekniesz nawet sportowym coupé!
Silniki dostępne w Audi A5 2025 – dla każdego coś dobrego
Pod ciekawie zaprojektowaną maską, na której widoczny jest wzór V zwężający się ku przedniej części nadwozia, znalazły się równie ciekawe jednostki silniki dostępne w Audi A5 2025. Koncern z Ingolstadt nie zawiódł żadnego wielbiciela jednej, konkretnej konstrukcji – wbrew obawom w bogatej ofercie Audi A5 2025 znalazły się modele benzynowe, diesla oraz hybrydy!
Specyfikacja Audi A5 2025 zadowoli wszystkich. W każdym wariancie na kierowcę czeka moc minimum adekwatna do wielkości nadwozia. Podstawową jednostką jest ta o pojemności 2,0 l TFSI o mocy równej 150 KM z turbosprężarką VTG, która została zesprzęglona z automatyczną, dwusprzęgłową skrzynię biegów i z napędem na przednią oś. Opcjonalnie można zdecydować się na ten sam silnik, lecz o nieco wyższej mocy (204 KM), który można uzupełnić napędem Quattro w wersji ultra.
Na wielbicieli diesli czeka model 2,0 TDI o mocy 204 KM z technologią MHEV plus (EA288 evo), która stanowi gwarancję jego płynnej, cichej pracy oraz, co ważne, układem kontroli spalin TwinDosing. Silnik współpracuje z dwusprzęgłową skrzynią oraz, co ważne, napędem na jedną oś lub na obie osie typu Quattro ultra. 48-woltowy układ znacznie wspomaga silnik w jego pracy, poprawia spalanie, zmniejsza uciążliwy hałas.
S5 to król szos – wbrew obawom większości wielbicieli marki Audi związanym z downsizingiem, pod jego maskę trafił potężny silnik sześciocylindrowy o pojemności aż 3,0 l, który generuje 367 KM! I to niesamodzielnie – współpracuje z nim znany z diesla układ MHEV (48V), który odpowiada głównie za obniżenie spalania. To też powód, dla którego pod maskę tego samochodu typu GT trafiła tak duża jednostka – bez systemu MHEV plus z dużą dozą prawdopodobieństwa można powiedzieć, że nie byłoby to możliwe. To specyfikacja Audi A5 2025 odpowiednia dla wielbicieli uczucia „wciskania w fotel” następującego od razu po naciśnięciu pedału przyspieszenia.
Nie zamykaj się jednak na konkurencyjne marki – nowe BMW serii 5 to równie ciekawy wybór, tym razem z Bawarii.
Nowoczesne systemy multimedialne i asystujące kierowcy
Wiemy, w którą stronę zmierza rynek motoryzacyjny – w stronę gadżetów, systemów multimedialnych, wyświetlaczy i mnogości opcji. Technologie w nowym Audi A5 nie są tu wyjątkiem, gdyż wynoszą komfort ich użytkowania na nieco wyższy niż u konkurencji poziom – producent z Ingolstadt od początku stawia na UI oraz UX zaprojektowane przez ludzi, dla ludzi.
Technologie w nowym Audi A5 Audi obejmują między innymi wyświetlacze multimedialne MMI, które realizują funkcję cyfrowej, pieczołowicie zaprojektowanej sceny. Pierwsze skrzypce odgrywa w niej ekran o wielkości 11,9″, znajdujący się przed oczami kierowcy, a drugie – wyświetlacz o przekątnej 14,5″ na środku deski rozdzielczej. Ekran znajdujący się pomiędzy kierowcą a pasażerem, a służący do obsługi MM, jest panoramiczny, ma zakrzywiony kształt i został oparty na technologii OLED. Zapewnia ona perfekcyjne odwzorowanie czerni oraz ogromny kontrast, nie do pobicia przez nawet najlepsze panele starszych generacji. Najbardziej wymagający mogą za dodatkową opłatą uzupełnić swój system multimedialny o jeszcze jeden ekran o przekątnej 10,9″, który znajduje się przed oczami pasażera z przodu.
Oczywiście na kierowców bardziej wymagających, którzy chcą na swój egzemplarz wydać nieco więcej, czeka więcej „zabawek” w ramach listy opcji dodatkowych (płatnych). Jedną z nich jest adaptacyjny asystent prędkości, który utrzymuje właściwą odległość do poprzedzającego auta oraz kamera cofania z Audi parking system plus, czyli kompletne rozwiązanie ułatwiające parkowanie.
Audi S5 natomiast możesz uzupełnić pakietem Tech Pro i Tech Plus – najbardziej zaawansowane w ofercie tej marki. W ich skład wchodzą kamery stale obserwujące otoczenie dookoła auta, system ostrzegający przed opuszczeniem pasa ruchu i wysiadaniem, asystent skrętu oraz adaptacyjny asystent jazdy Plus, jak i wyświetlacz MMI dla pasażera i system ochrony pasażerów z tyłu przed skutkami wypadków. Lista opcji jest niewyczerpana; zaspokoi gust każdego.
Ciekawostki technologiczne nie muszą mieć niemieckiego podłoża. Jak udowadnia południowokoreański koncern KG Mobility Corporation, ciekawostki mogą mieć zupełnie inną narodowość. Poznaj koniecznie nowe technologie i luksus – SsangYong Rexton – auto Cię zadziwi!
Wersje wyposażenia – dostępne pakiety i opcje personalizacji
Klienci niemieckiego koncernu Audi nie mogą narzekać na liczbę opcji personalizacyjnych i pakietów. Część z nich odpowiada za komfort, inne za stylistykę Twojego auta, wszystkie natomiast umożliwiają tchnięcie w dane auto swojego własnego „Ja”.
Wśród pakietów stylistycznych, nastawionych stricte na zmianę wyglądu danego egzemplarza, warto wymienić pakiety: S Line bez sportowego zawieszenia, S Line ze sportowym zawieszeniem, Exterieur, Czerń Plus oraz Advanced. Zmieniają one przede wszystkim stylistykę przedniego zderzaka, nadając mu bardziej wyrazisty, dynamiczny efekt. Natomiast wśród pakietów dotyczących komfortu i układu wnętrza warto wyróżnić pakiety: Comfort oraz Technology, które rozszerzają funkcjonalność Twojego nowego Audi A5 Sportback 2025 o nowe, ciekawe opcje.
Ciekawą opcją warto rozważenia, choć dość kosztowną (nawet 55 000 zł!), jest pakiet Interieur S dostępny w leasingu Audi, np. z siedzeniami sportowymi plus i „pełną skórą”. Auto zyskuje nowe oblicze; skórzane fotele z funkcją wentylacji, ogrzewania i elektrycznym sterowaniem, indywidualne barwy każdego elementu jego wnętrza, w tym nawet górnej i dolnej części deski rozdzielczej, i wiele innych.
Czy Audi A5 2025 spełnia oczekiwania współczesnych kierowców?
Tak! Nowe Audi A5 Sportback 2025 kontynuuje tradycję, zapoczątkowaną jeszcze przez Waltera da’Silvę w 2007 roku. Samochód mimo rosnących obciążeń względem obowiązku spełnienia rygorystycznych norm spalania zachowało swój luksusowy, dynamiczny charakter, a klienci – setki opcji do wyboru. Dzięki nim auto z „auta” może stać się „Twoim autem”, i to od A do Z – od wyglądu, aż po dynamikę prowadzenia.
Poznaliśmy bardzo dokładnie wszystkie nowości w Audi A5. Samochód jest naszpikowany technologią i pieczołowicie zaprojektowany pod kątem wnętrza i karoserii, stał się więc kompletnym pojazdem na miarę rosnących potrzeb współczesnych zmotoryzowanych. Zdecydowanie warto postawić na to auto!