Na rynku aut w nadwoziu typu SUV jest tłoczno; każdy koncern motoryzacyjny ma w swojej ofercie minimum jeden, a częściej kilka swoich autorskich przedstawicieli w tym segmencie. Nie inaczej jest z marką Audi, która w 2008 roku pokazała całemu światu zaprojektowaną przez samego Christiana Winkelmanna Q-piątkę – SUV-a z segmentu D, który skradł serca wielu zmotoryzowanych. Obecnie rosnącą popularnością cieszy się hybrydowy SUV Audi Q5 Hybrid w wersji 50 TFSI e oraz 55 TFSI e. Nie dość, że mało pali – nawet tylko 1,8 l/100 km, to także nie nadwyręży nadmiernie Twojego portfela. Poznaj to auto bliżej w naszym artykule!
Z artykułu dowiesz się:
- Czy Audi Q5 Hybryda to rewolucja czy ewolucja?
- Jaka jest specyfikacja Audi Q5 Hybrid?
- Ile wynosi zasięg elektryczny?
- Czy Audi Q5 to opłacalny zakup w kontekście codziennych wydatków?
- Jakie są koszty za serwisowanie, ubezpieczenie? Czy obowiązują jakieś ulgi?
- Jaki jest wpływ Audi Q5 Hybrid na otaczające nas środowisko?
Nowy hybrydowy SUV Audi – rewolucja czy ewolucja?
W motoryzacji na przestrzeni niespełna 150. lat spotkało nas kilka naprawdę istotnych rewolucji. Pierwsza pojawiła się pod koniec XIX wieku, kiedy to Karl Benz i Gottlieb Daimler opracowali silnik spalinowy zasilany benzyną. Świadkami drugiej stali się nasi przodkowie na początku XX wieku, a dokładniej w 1913 roku, gdy Henry Ford wprowadził system produkcji taśmowej samochodów osobowych. Rozwiązanie to znacznie zmniejszyło koszty ich produkcji i uczyniło je dostępniejszymi dla szerokiego grona nabywców. W kolejnych dekadach byliśmy też świadkami nadejścia ery ABS i ESP, a także samochodów autonomicznych – bez kierownicy, bez pedałów, bez kierowcy. Czy Audi Q5 Hybrid się do nich zalicza?
Niestety nie; Audi Q5 Hybrid pierwszej (od 2012 roku) i drugiej generacji (od 2016 roku) jest interesującą ewolucją dawno wprowadzonego systemu hybrydowego (znanego z Chevroleta Volta z 2010 roku). Obie wersje nie stanowią natomiast rewolucji na miarę wynalazków z pierwszych lat istnienia motoryzacji, a ich rozwinięcie. Takie są obecnie trendy w branży samochodowej – projektanci i inżynierowie stawiają na ulepszenia zamiast na wprowadzanie zbyt dalekosiężnych zmian.
Hybrydowy SUV Audi Q5 wyróżnia się:
- ponadprzeciętnie inteligentnym systemem zarządzania napędem, który w trybie rzeczywistym dostosowuje pracę silnika spalinowego i elektrycznego do potrzeb kierowcy;
- asystentem wydajności, i to dość nietypowym, bo znacznie unowocześnionym. System ten przybrał bowiem formę asystenta predyktywnego, który działa na podstawie przewidywania trasy, nawigacji oraz kamer i radarów, dostosowując sposób pracy do przyszłych, przewidywanych warunków;
- systemem haptycznym w pedałach, który podpowiada kierowcy idealny moment na ściągnięcie nogi z pedału przyspieszenia, głównie w celu zmniejszenia spalania i podwyższenia efektywności;
- trzema trybami pracy. Pierwszym jest tryb elektryczny, w którym auto pracuje wyłącznie na silniku elektrycznym, a drugim jest tryb Hold. Samochód będzie starał się w nim utrzymać aktualny poziom naładowania akumulatora. W ostatnim trybie – Charge – silnik będzie ciągle doładowywał akumulator aż do maksymalnego poziomu.
Ciekawostka: Silnik elektryczny odzyskuje energię podczas hamowania do wartości 0,2 g (0,2 przyspieszenia grawitacyjnego) – później natomiast funkcję hamowania przejmują hamulce. W wyniku rekuperacji auto może odzyskać do 80 kW mocy elektrycznej! Natomiast hamowanie do 0,1 g zawsze odbywa się za pomocą silnika elektrycznego – do tej wartości, niezależnie od siły rekuperacji, za hamowanie odpowiada jednostka. |
Specyfikacja Audi Q5 Hybrid – liczby mówią same za siebie
Pod maską Audi Q5 Hybrid drugiej generacji znajduje się nierozłączny i zgrany duet, serce układu napędowego tego modelu auta z Ingolstadt. Połączenie silnika benzynowego 2.0 TFSI o mocy 265 KM oraz silnika elektrycznego zapewnia łączną moc systemową do 367 KM w wersji 55 TFSI e quattro. Dzięki temu SUV przyspiesza od 0 do 100 km/h w zaledwie 5,3 sekundy, co czyni go jednym z najszybszych w swojej klasie i to mimo stosunkowo dużej masy. Również wersja 50 TFSI e quattro z mocą 299 KM nie ma się na tym polu czego wstydzić. Zapewnia kierowcy i pasażerom wprost imponujące osiągi mimo mniejszej mocy – „setkę” osiągnie w równie atrakcyjnym czasie 6,1 sekundy. Obie wersje charakteryzują się elektronicznie ograniczoną prędkością maksymalną na poziomie 239 km/h – wystarczającą do jazdy w praktycznie wszystkich warunkach, również po niemieckich autostradach bez ograniczeń prędkości.
W skrócie:
- Audi Q5 50 TFSI e – moc 299 KM, moment obrotowy 450 Nm, przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 6,1 sekundy, zużycie paliwa na poziomie 2,0–1,8 l/100 km (WLTP). Zasięg elektryczny do 61 km.
- Audi Q5 55 TFSI e – moc 367 KM i 500 Nm momentu obrotowego, przyspieszenie od 0 do 100 km/h w imponujące 5,3 sekundy, spalanie na poziomie 2,0–1,8 l/100 km (WLTP). Zasięg elektryczny do 61 km.
Jak więc widać, osiągi Audi Q5 Hybrid należą do adekwatnych do jego klasy – bez problemu wyprzedzisz nim kolumnę tirów, jak i przyspieszysz na autostradzie do zadowalających prędkości.
Zasięg elektryczny – codzienna mobilność bez emisji
Czym byłby samochód hybrydowy bez pozytywnego wpływu na komfort Twojego życia? Audi Q5 Hybrid to pojazd wprost stworzony z myślą o zniesieniu ograniczeń auta stricte elektrycznego w codziennym użytkowaniu. Na napędzie elektrycznym, dzięki zasięgowi do 61 km, (w cyklu WLTP), możesz z łatwością pokonać większość miejskich tras bez potrzeby uruchamiania silnika spalinowego. Nie ucierpi na tym Twoja wygoda; producent ustalił maksymalną prędkość w trybie EV na poziomie aż 135 km/h, która sprawia, że możliwe jest komfortowe i swobodne poruszanie się także po drogach szybkiego ruchu – autostradach i ekspresówkach. Takie rozwiązanie ma wiele korzyści: auto nie musi się rozgrzewać w celu ogrzania wnętrza kabiny, podróżujesz w ciszy (bez dźwięku jednostki spalinowej) w cenie znacznie niższej, niż w przypadku auta spalinowego.
Auto jest bardzo duże, lecz firma Audi zadbała o łatwiejsze parkowanie – masz do dyspozycji systemy kamer i zespoły czujników. Ciekawostką na polu zwrotności auta jest Hyundai e-Corner System – dzięki niemu „zawrócisz”, jak krab, dosłownie w miejscu!
Audi Q5 Hybrid – czy to się opłaca? Jak to wygląda w praktyce?
Połączenie silnika spalinowego z elektrycznym nie może się nie udać. Hybrydowy SUV Audi w wersji plug-in (PHEV) udowadnia, że tak właśnie jest.
Według oficjalnych danych producenta modele Audi Q5 50 i 55 TFSI e quattro zużywają średnio między 1,8 a 2,0 litra benzyny na 100 km, co przekłada się na emisję CO₂ w zakresie 42-45 gramów na każdy kilometr jazdy. Konwencjonalny model Audi Q5 z silnikiem 2.0 TDI (40 TDI) o mocy 190 KM osiąga średnie zużycie paliwa na poziomie około 7,9 l/100 km przy emisji CO2 na poziomie 184-204 g/km. Oznacza to, że wersja hybrydowa może zużywać nawet czterokrotnie mniej paliwa niż jej spalinowy odpowiednik i generować przy tym czterokrotnie mniej zanieczyszczeń do atmosfery! Zużycie paliwa w Audi Q5 Hybrid jest zatem nie tylko zadowalające, ale wręcz zaskakująco niskie jak na jego gabaryty.
Oszczędności te są najbardziej odczuwalne podczas krótkich tras i jazdy miejskiej, czyli wszędzie tam, gdzie można wykrzesać cały potencjał drzemiący w jednostce elektrycznej. Przy dłuższych podróżach lub przy prędkościach wyższych niż 135 km/h sprawność silnika elektrycznego spada, wzrasta natomiast zużycie paliwa, choć nadal do poziomów znacznie korzystniejszych, niż w przypadku tradycyjnych silników spalinowych.
Ciekawostką w świecie motoryzacyjnym jest Volvo C40 – nowy, w pełni elektryczny model w rodzinie Volvo. To auto zaprojektowane od podstaw z myślą o elektrycznym napędzie; czy wiesz, czym się wyróżnia na tle innych? O tym dowiesz się z naszego artykułu!
Koszty mają znaczenie: serwisowanie, ubezpieczenie, ulgi
Koszty eksploatacji Audi Q5 Hybrid są znacznie niższe, niż można się spodziewać po aucie wartym, wedle aktualnego cennika, około 270 000,00 zł. Podstawowe koszty eksploatacji obejmują przede wszystkim ubezpieczenie oraz serwisowanie, a z drugiej strony – atrakcyjne dla portfela potencjalne ulgi podatkowe.
- Ubezpieczenie. Opłata za składkę roczną za Audi Q5 Hybrid to wydatek odpowiadający około 2%-3% wartości samochodu w skali roku. W przypadku egzemplarza skonfigurowanego na 270 000 zł brutto składka wyniesie około 5 000 - 8 000 zł; ceny produktów ubezpieczeniowych rosną z dnia na dzień.
- Jeśli podjąłeś już decyzję i chcesz postawić na leasing Audi Q5, koniecznie zerknij na ofertę Car Lease Polska. Gwarantujemy korzystne ceny – również w przypadku aut niepopularnych – błyskawiczną obsługę i kapitalną, pomocną ekipę najlepszych fachowców w kraju. Od wielu lat udowadniamy, że leasing samochodu można wynieść na jeszcze wyższy poziom!
- Serwisowanie. Hybrydy typu plug-in z powodu bardziej złożonej konstrukcji napędu i wysoce zaawansowanej technologii produkcji mogą generować spore koszty w razie ich awarii. Z drugiej jednak strony, spada koszt eksploatacji układu hamulcowego, gdyż, jak wspomnieliśmy wyżej, aż do wartości 0,1 g za funkcję hamowania odpowiada opór generowany przez silnik elektryczny.
- Aby obniżyć koszt eksploatacji tego typu auta, postaw na zakup pakietów serwisowych i dodatkową opcję przedłużenia gwarancji.
- Korzyści. Leasing Audi się po prostu opłaca. Użytkowanie hybryd typu plug-in wiąże się z pewnymi ulgami podatkowymi, które obniżają całkowity koszt użytkowania auta z tym napędem. W Polsce hybrydy o pojemności silnika spalinowego do 2,0 l są zwolnione z akcyzy całkowicie, a modele z większymi jednostkami mają stawkę akcyzy ustaloną odgórnie na poziomie jedynie 9,3%. Co więcej, w przypadku rozliczania wydatków na hybrydę firmową nie obowiązuje kilometrówka, tym samym dosłownie wszystkie koszty paliwa i eksploatacji możesz z łatwością wliczyć w koszty uzyskania przychodu w całości.
Audi Q5 Hybrid – wpływ na środowisko
Aż za 1/5 emisji wszystkich gazów cieplarnianych odpowiada przemysł motoryzacyjny i transport drogowy, z czego aż 60% generują samochody osobowe (w Europie). Problem ten stara się ograniczyć z jednej strony Unia Europejska, wprowadzając między innymi wymóg zerowej emisji CO2 do 2035 roku, a z drugiej producenci i koncerny motoryzacyjne.
Koncern z Ingolstadt, AUDI AG, oraz jego nowe Q5 Hybrid, jest na to dobitnym przykładem.
- W trybie elektrycznym, dostępnym na dystansie do 61 km według standardu WLTP, samochód porusza się bezemisyjnie, szczególnie w przypadku, gdy do jego ładowania używana była energia pochodząca z OZE – Odnawialnych Źródeł Energii. Co ważne, ładowanie Audi Q5 Hybrid możesz przeprowadzić w domu, np. nocą, dzięki czemu zawsze wyruszysz w trasę rano z całkowicie naładowanym akumulatorem.
- W trybie standardowym natomiast auto generuje od 42 do 45 gramów CO2 na każdy przejechany kilometr, co oznacza ogromny spadek w stosunku do modeli typowo spalinowych. Dla przykładu wersja 45 TFSI generuje aż czterokrotnie więcej CO2 od modelu 55 TFSI e, bo od 190 do 211 g/km. To oznacza, że jedno Audi Q5 TFSI e wpływa na zdrowie naszej planety w takim samym stopniu, co cztery modele tego samego auta, lecz ze standardowym silnikiem!
Koncern znany ze swojej innowacyjności podszedł do tematu niskiej emisji gazów cieplarnianych z dużym zaangażowaniem. W aucie dostępne są różnorodne ekologiczne rozwiązania, w tym spotykana w autach elektrycznych rekuperacja energii podczas hamowania (bez niej energia generowana w wyniku tarcia ucieka w postaci ciepła) czy pompa ciepła do ogrzewania wnętrza kabiny.
Ocena opłacalności inwestycji w Audi Q5 Hybrid – podsumowanie
Zakup Audi Q5 Hybrid oznacza wyższy koszt początkowy w porównaniu z wariantem spalinowym – cena startowa hybrydy to około 270 000 zł brutto, podczas gdy koszt zakupu wersji spalinowej – od 230 000 zł. To 40 000 zł różnicy na niekorzyści napędu TFSI e. Oszczędności pojawią się dopiero w trakcie użytkowania.
Hybryda typu plug-in, przy zużyciu paliwa wynoszącym średnio 2 l/100 km w trybie mieszanym, kosztuje w procesie codziennej eksploatacji czterokrotnie mniej, niż wariant spalinowy. Przejechanie 100 km standardowym Q5 spalającym około 7 l/100 km będzie kosztowało około 42 zł (przy założeniu, że cena paliwa wynosi 6 zł za litr). Pokonanie tego samego dystansu hybrydą kosztuje, bagatela, 12 zł!
Jeśli więc planujesz w trakcie całej eksploatacji tego auta przejechać 100 000 km, to przy wersji spalinowej zapłacisz na stacjach benzynowych 42 000 zł (przy niezmiennych cenach paliw), podczas gdy przy hybrydzie – jedynie 12 000 zł. Dochodzą do tego także wymierne korzyści i ulgi podatkowe, które potęgują tę dysproporcję. Nie bez powodu opinie o Audi Q5 Hybrid są tak dobre.
Czy więc Audi Q5 Hybrid to dobre rozwiązanie?
Audi Q5 Hybrid to zaawansowany technologicznie SUV, w przypadku którego ekologia, osiągi i koszty utrzymania idą ze sobą w parze. Nie tracisz na nim nic – ani swoich pieniędzy, ani komfortu wynikającego z codziennej eksploatacji, ani tym bardziej wartości, gdyż samochody z tego typu napędem osiągają dobre ceny w przypadku ich odsprzedaży na rynku wtórnym. Tym samym opinie o Audi Q5 Hybrid są jednoznaczne – jest to samochód godny zakupu w swojej kategorii cenowej.
W artykule omówiliśmy wpływ na środowisko, specyfikację techniczną oraz koszty użytkowania tego modelu auta, porównaliśmy go także z tradycyjnymi modelami spalinowymi. Z przeprowadzonego przez nas case study wynika, że Audi Q5 Hybrid to – obiektywnie – doskonała odpowiedź na współczesne potrzeby kierowców, którzy oczekują od samochodu więcej niż tylko osiągów – chcą także dbać o środowisko i minimalizować koszty użytkowania.