Zimowa pielęgnacja auta: jak skutecznie chronić karoserię przed solą i wilgocią?

Zima to najtrudniejszy czas dla Twojego samochodu – sól drogowa, wilgoć i błoto pośniegowe potrafią szybko zaszkodzić lakierowi i przyspieszyć rozwój korozji, a tym samym pogorszyć wygląd każdego auta. Zobacz, jak sobie z nią poradzić!

Author
Sebastian Müller

Data publikacji: 


Data aktualizacji: 

  1. Car Lease Polska
  2. Blog
  3. Zimowa pielęgnacja auta: jak skutecznie chronić karoserię przed solą i wilgocią?

Zima to najtrudniejszy czas dla Twojego samochodu – sól drogowa, wilgoć i błoto pośniegowe potrafią szybko zaszkodzić lakierowi i przyspieszyć rozwój korozji, a tym samym pogorszyć wygląd każdego auta. Istotą jest odpowiednia pielęgnacja karoserii, w tym regularne mycie, woskowanie i zabezpieczenie podwozia, jak i w pewnym stopniu zmiana swoich nawyków nabytych przez wiele lat spędzonych „za kółkiem”. Sprawdź, jak skutecznie przeprowadzić trudne i pozornie (ale tylko pozornie!) nieistotne mycie auta w zimę i na czym polega ochrona karoserii przed solą. Zapraszamy do lektury!

Z artykułu dowiesz się:

  • Dlaczego to właśnie zimą lakier jest szczególnie narażony na uszkodzenia?
  • Jak wygląda właściwe mycie auta w zimę i suszenie?
  • Zabezpieczenie lakieru i podwozia – jak to zrobić?
  • Czym jest codzienna konserwacja i kontrola lakieru?
  • Jakie są najczęstsze błędy zimowej pielęgnacji?
  • Podsumowanie artykułu

Dlaczego to właśnie zimą lakier jest szczególnie narażony na uszkodzenia?

Przygotowanie samochodu do zimy to skomplikowana sprawa. Zima to bowiem wyjątkowo trudny okres dla karoserii samochodowej. Problemy dotyczą nie tylko utrudnionego rozruchu czy pogorszonej trakcji na jezdniach pokrytych śniegiem, błotem i gołoledzią, ale też stylistyki Twojego auta. Uszkodzić lakier może w tym okresie w zasadzie wszystko – zmienna pogoda, wszechobecna wilgoć oraz różne chemikalia używane do utrzymania dróg w dobrym stanie. Jednak to nie koniec problemów.

  • Sól drogowa – wróg lakieru numer 1.

Sól drogowa to jeden z głównych czynników przyspieszających korozję. Jej drobinki są mikroskopijne i bez żadnego oporu wnikają w mikroszczeliny na powierzchni lakieru, niszcząc powłokę ochronną „od środka”. Bez regularnego mycia się nie obejdzie – sól w razie pozostawienia jej na karoserii może doprowadzić do irytacji każdego wielbiciela motoryzacji; do powstawania rdzy i uszkodzeń wymagających wymiany całego elementu!

  • Wilgoć i błoto pośniegowe – przyspieszają korozję

Błoto pośniegowe, szczególnie w połączeniu z podwyższoną wilgocią i niskimi temperaturami oraz piachem i solą, tworzy środowisko sprzyjające powstawaniu rdzy – wylęgarnię rdzawych ognisk, które wkrótce zaleją cały element karoserii Twojego auta. Warstwa brudu na aucie zatrzymuje wodę, która wnika w najmniejsze uszkodzenia lakieru, po czym w nich zamarza, a podczas roztopów rozmarza, wskutek czego woda zwiększa swoją objętość i poszerza szczeliny. A to prowadzi do dalszych uszkodzeń.

  • Niewłaściwe odśnieżanie – ryzyko mechanicznych uszkodzeń

Używanie nieodpowiednich narzędzi może prowadzić do zarysowań lakieru. Dla przykładu drobinki piachu mogą zarysować każdy lakier w kilka sekund – jeśli przetrzesz brudną od piasku ściereczką maskę swojego auta, to z całą pewnością Twoim oczom ukażą się charakterystyczne, koliste zarysowania odzwierciedlające Twój ruch po aucie. Podobnie, zbyt energiczne usuwanie lodu czy śniegu z nadwozia może uszkodzić ochronne warstwy lakiernicze.

  • Rzadkie mycie auta w zimę – kumulacja szkodliwych substancji

Niektórzy kierowcy uznają mycie auta w zimie za bezcelowe. Tymczasem regularne mycie prowadzi do usunięcia z karoserii soli, piasku i błota, które są najczęstszą przyczyną uszkodzeń lakieru oraz degradacji jego stanu. Szkodliwe substancje kumulują się na powierzchni, powodując trwałe uszkodzenia.

Właściwe mycie auta w zimę i suszenie – dwa etapy dbałości o karoserię Twojego samochodu 

Mycie auta w zimie nie różni się nadmiernie od odwiedzania myjni latem, lecz jest kilka szczegółów, na które jako kierowca powinieneś zwrócić dużą uwagę.

  • Dobór bezpiecznych środków chemicznych

Pielęgnacja lakieru samochodowego zimą opiera się na zastosowaniu odpowiednich środków chemicznych. Preparaty te powinny być delikatne dla lakieru, ale skuteczne w usuwaniu błota pośniegowego, soli drogowej i innych zanieczyszczeń. Warto sięgnąć po aktywną pianę, która rozpuszcza trudne zabrudzenia, oraz specjalistyczne szampony z dodatkiem składników otaczających karoserię ochroną, takich jak wosk. Unikaj stosowania agresywnych detergentów; mogą uszkodzić lakier i spowodować jego matowienie, a także wystrzegaj się preparatów niewskazanych do stosowania w niskich temperaturach.

  • Prawidłowa technika mycia w niskich temperaturach

Podczas mycia auta zimą kluczowe jest zapobieganie zamarzaniu wody na karoserii. Mycie należy wykonywać w temperaturach nie niższych niż -2°C – to wartość graniczna, choć płynna i zależna np. od wiatru czy opadów. Mycie auta w zbyt niskiej temperaturze może prowadzić do zamarzania wody, a tym samym do zwiększania jej objętości w szczelinach, uszkodzeniach i np. odpryskach. Korzystaj podczas mycia z ciepłej wody, która skuteczniej rozpuszcza sól i błoto. Ciekawym wyborem są ogrzewane myjnie ręczne – wyjedziesz z nich autem i suchym, i gotowym do eksploatacji.

Ważne – jeśli chcesz skorzystać z myjni automatycznej, spłucz wcześniej brud na myjni ręcznej. Rozcieranie piasku przez szczotki na Twojej karoserii to coś, czego zdecydowanie warto uniknąć.

  • Suszenie – kluczowy etap zimowej pielęgnacji

Mycie auta w zimę to jedno, a staranne osuszenie samochodu, aby zapobiec zamarznięciu resztek wody, które mogą prowadzić do uszkodzenia lakieru lub uszczelek – to drugie. Po umyciu auta sięgnij po miękkie ręczniki z mikrofibry, które skutecznie wchłaniają wilgoć i nie pozostawiają smug, nie stwarzają też ryzyka zarysowań (jeśli nie mają na sobie piachu). Szczególną uwagę zwróć na uszczelki i zamki; zamarznięta woda w tych miejscach może uniemożliwić otwarcie samochodu. W miarę możliwości po umyciu pozostaw auto w ocieplonym garażu, aby całkowicie odparować resztki wilgoci i ochronić lakier przed kolejnymi uszkodzeniami, lub skorzystaj z mocnych dmuchaw dostępnych na niektórych myjniach.

Zabezpieczenie lakieru i podwozia – jak to zrobić?

Pielęgnacja lakieru samochodowego? Zacznij od woskowania. Wosk tworzy na lakierze cienką, mikroskopijną warstwę ochronną w postaci filmu, która zmniejsza przywieranie soli i brudu, gdyż wypełnia mikroszczeliny i mikropory, a także chroni lakier przed drobnymi zarysowaniami. 

Możesz też zastosować powłoki ceramiczne. Są droższe, lecz w zamian tworzą twardą, hydrofobową barierę chroniącą przed korozją i promieniowaniem UV, wymagają jednak okresowej ponownej aplikacji i uzupełniania ubytków. Alternatywą lub uzupełnieniem – dla lakierów szczególnie wrażliwych – są folie PPF (Paint Protection Film). Służą one do całkowitego zabezpieczania najbardziej narażonych na uszkodzenia elementów, takich jak maska, zderzaki czy lusterka.

Nie tylko karoseria ma znaczenie – równie istotne jest podwozie i inne trudno dostępne miejsca, takie jak progi, wnęki drzwi czy nadkola. Jak zabezpieczyć auto przed korozją w tych obszarach? Odpowiedzią jest zastosowanie preparatów antykorozyjnych. Bardzo popularne i efektywne są między innymi specjalistyczne środki na bazie bitumicznej lub woskowej. Tworzą one elastyczną, wodoodporną powłokę, która izoluje metal od czynników zewnętrznych i która dociera do wszystkich zakamarków, a zatem najskuteczniej chroni przed rdzą.

Codzienna konserwacja i kontrola – pielęgnacja lakieru samochodowego pod Twoją kontrolą na co dzień

Pamiętaj – to, jak zabezpieczyć auto przed korozją w zimie, zależy w pewnym stopniu także od zmiany Twoich własnych nawyków. Co zatem robić? Od czego zacząć, na czym skończyć, a czego unikać? Pomoże Ci w tym nasza lista!

  • Regularne spłukiwanie soli drogowej. Sól drogowa, jak wspomnieliśmy wyżej, jest jednym z najgroźniejszych czynników wpływających na kondycję lakieru i karoserii i przeciwników, przed którym trzeba wytoczyć najcięższe działa. 
    • Regularnie spłukuj sól z powierzchni samochodu, zwłaszcza nadkoli i podwozia. Nawet jeśli będzie to wymagało częstszych wizyt na myjni.
  • Przegląd uszczelek i listew ochronnych. Kontrola uszczelek w drzwiach i bagażniku oraz listew ochronnych pozwoli Ci w pewnym stopniu wykryć ewentualne uszkodzenia, które mogą prowadzić do wnikania wilgoci. 
    • Jak zabezpieczyć uszczelki w samochodzie przed zimą? Pomoże użycie wazeliny technicznej lub specjalistycznych preparatów – oba zapobiegają przymarzaniu uszczelek i poprawiają ich trwałość poprzez zwiększenie ich sprężystości.
  • Utrzymanie suchego wnętrza pojazdu. Zimą wilgoć często gromadzi się w kabinie samochodu, np. z butów czy z odzieży co może prowadzić do parowania szyb i rozwoju pleśni. 
    • Jakie są sposoby na wilgoć w aucie? Postaw na regularne suszenie dywaników oraz unikanie pozostawiania mokrych przedmiotów w aucie, obserwuj też ewentualne uszkodzenia karoserii, które prowadzą do „podciekania” wody do wnętrza kabiny. Czasami problemem okazują się nieszczelności szyberdachu, nieprawidłowe działanie układów klimatyzacji i wentylacji, a także niedrożne, niesprawne kanały odpływowe.
  • Kontrola nadwozia pod kątem drobnych uszkodzeń. Schyl się, popatrz i oceń – dzięki częstej inspekcji karoserii możesz szybko zauważyć drobne rysy czy odpryski lakieru, które mogą stać się ogniskiem korozji. 
    • Naprawa drobnych uszkodzeń zapobiega ich pogłębianiu i chroni przed kosztownymi naprawami w przyszłości. W razie większych defektów odwiedź lakiernika, a w razie mniejszych – możesz spróbować je „zatuszować” zestawami naprawczymi. 
    • Czy wiesz, jak chronić lakier samochodu, aby utrzymać go w idealnym stanie? Dowiedz się koniecznie z naszego poradnika wszystkiego na ten temat!
  • Wietrzenie i osuszanie bagażnika. Wilgoć może łatwo gromadzić się w bagażniku, zwłaszcza jeśli przewozisz w nim mokre przedmioty, jak saperka czy łańcuchy śniegowe. 
    • Jakie są sposoby na wilgoć w aucie? Wietrz, obserwuj i osuszaj całą przestrzeń bagażnika. Pozwoli to zapobiec rozwojowi pleśni oraz nieprzyjemnym zapachom, które mogą okazać się trudne do usunięcia!
  • Pielęgnacja wycieraczek i płynu do spryskiwaczy. Sprawne wycieraczki oraz odpowiedni zimowy płyn do spryskiwaczy to podstawa komfortowej i bezpiecznej jazdy zimą. Są niedrogie; wymień je od razu, gdy zauważysz ich pogorszoną, nieefektywną pracę.
    • Dobrze utrzymane i sprawne pióra wycieraczek poprawiają widoczność w trudnych warunkach pogodowych, efektywniej usuwają z szyby czołowej wodę oraz inne zanieczyszczenia.

Nowe auto to mniej problemów – poznaj leasing operacyjny oraz wynajem długoterminowy samochodu w Car Lease Polska i dowiedz się, jakie korzyści na Ciebie czekają. Sprawdź również kalkulator leasingowy, który pomoże Ci we wstępnym oszacowaniu ceny użytkowania danego auta.

Najczęstsze błędy zimowej pielęgnacji – wystrzegaj się ich za wszelką cenę!

Każdy z nas popełnia błędy – również kierowcy, którzy spędzili „za kółkiem” swojego auta setki, jak nie tysiące godzin, i pokonali przez ten czas wiele tysięcy kilometrów tak latem, jak i zimą. Niestety o błędy w tym trudnym okresie jest szczególnie łatwo, na szczęście wszystkie da się wyeliminować i to bez ponoszenia ogromnych kosztów. 

BŁĄD

DO CZEGO PROWADZI?

WSKAZÓWKA!



Odkładanie mycia auta „na później”

Do gromadzenia i nawarstwiania się kolejnych milimetrów soli i brudu, co przyspiesza korozję podwozia i innych trudno dostępnych miejsc.

Myj samochód co najmniej raz na dwa tygodnie. Korzystaj z myjni z funkcją mycia podwozia i woskowaniem, najlepiej także z osuszaniem.


Bagatelizowanie uszkodzeń lakieru

Drobne rysy i odpryski są dla soli i wilgoci otwartą furtką – wnikają coraz głębiej i głębiej, prowadząc do korozji i rychłego uszkodzenia lakieru.

Regularnie sprawdzaj lakier i naprawiaj uszkodzenia za pomocą zestawów naprawczych. Przy większych uszkodzeniach odwiedź lakiernika.


Niewłaściwe odśnieżanie samochodu

Używanie twardych narzędzi, takich jak plastikowe skrobaczki z „wgryzionym” piaskiem czy brudnych szczotek, może powodować powstawanie głębokich rys na lakierze i szybach.

Używaj miękkich szczotek i skrobaczek z materiału miększego niż np. szyby (mosiądz sprawdza się najlepiej). Śnieg z karoserii usuwaj szczotką z miękkim, czystym włosiem.


Zaniedbywanie ochrony podwozia

Sól drogową na podwoziu trudno zauważyć, z tego względu zazwyczaj jest przez kierowców ignorowana. To niestety powoduje korozję i uszkodzenia wymagające kosztownych napraw.

Myj podwozie swojego auta regularnie i stosuj preparaty antykorozyjne, które zabezpieczają metalowe części Twojego auta. Pamiętaj, aby stosować je zgodnie z instrukcją!


Nieodpowiednia pielęgnacja uszczelek i zamków

Zamarzająca wilgoć w uszczelkach i zamkach powoduje trudności z otwieraniem drzwi, choć nie tylko. Woda po zamarznięciu zwiększa swoją objętość – rezultatem jest pękanie gumowych elementów.

Jak zabezpieczyć uszczelki w samochodzie przed zimą? Smaruj je okresowo wazeliną techniczną lub innym przeznaczonym do tego preparatem, np. na bazie silikonu, i stosuj odmrażacze do zamków.


Ignorowanie wilgoci we wnętrzu pojazdu

Wilgoć w kabinie to koszmar wielu z nas; prowadzi do parowania szyb, rozwoju pleśni i nieprzyjemnego zapachu, co obniża komfort użytkowania pojazdu.

Sposoby na wilgoć w aucie? Nic prostszego. Używaj gumowych dywaników, regularnie wietrz wnętrze i stosuj pochłaniacze wilgoci w razie niewydajnego układu wentylacji.

Podsumowanie – konserwacja samochodu na zimę wcale nie musi być trudna

Biała zima jest piękna, ale i trudna pod kątem dbałości o auto. Sól drogowa, wilgoć i błoto pośniegowe potrafią szybko zaszkodzić lakierowi i przyspieszyć rozwój korozji, a brak reakcji ze strony kierowcy dodatkowo skraca ten czas do minimum. Mamy zatem nadzieję, że dzięki kilku prostym zabiegom, które przytoczyliśmy powyżej, Twój samochód nie tylko przetrwa zimę, ale także wiosną będzie wyglądał jak nowy. 

Bezpiecznej jazdy zimą życzy Car Lease Polska – Twój partner w finansowaniu fabrycznie nowych samochodów.

Masz pytania?

Skontaktuj się z nami:

(+48) 512 80 70 80

Najnowsze artykuły