Porsche Cayenne E-Hybrid – czy hybryda premium jest przyszłością luksusowych SUV-ów?

Porsche Cayenne E-Hybrid to połączenie luksusu, innowacyjnych technologii hybrydowych i sportowego charakteru. Poznaj to auto nieco bliżej w naszym artykule. Zapraszamy do lektury!

Author
Sebastian Müller

Data publikacji: 


Data aktualizacji: 

  1. Car Lease Polska
  2. Blog
  3. Porsche Cayenne E-Hybrid – czy hybryda premium jest przyszłością luksusowych SUV-ów?

Porsche Cayenne E-Hybrid – czy hybryda premium jest przyszłością luksusowych SUV-ów?

Porsche Cayenne E-Hybrid to połączenie luksusu, innowacyjnych technologii hybrydowych i sportowego charakteru, które redefiniuje segment SUV-ów premium o ponadprzeciętnych osiągach. Zobacz, jak Porsche łączy dynamikę z komfortem, i poznaj to auto nieco bliżej w naszym artykule. Zapraszamy do lektury!

Z artykułu dowiesz się:

  • Jakie są najważniejsze cechy i specyfikacja techniczna Porsche Cayenne E-Hybrid?
  • Napęd plug-in w Porsche – jakie ma zalety?
  • Wyzwania i ewentualne ograniczenia – czy ten luksusowy SUV hybrydowy jest drogi w utrzymaniu?
  • Jak wypada Porsche Cayenne E-Hybrid na tle konkurencji?
  • Podsumowanie – Porsche Cayenne elektryczne dla wielbicieli nowoczesności, ale i świetnego prowadzenia

Porsche Cayenne E-Hybrid – najważniejsze cechy i specyfikacja techniczna

Porsche Cayenne – pierwszy SUV marki Porsche z siedzibą w Stuttgarcie – został zaprezentowany na początku 2002 roku na paryskiej wystawie motoryzacyjnej. Prezentacja nie odbiła się bez echa; wielbiciele marki nie patrzyli na to auto zbyt przychylnym okiem, głównie ze względu na jej spuściznę, rynek jednak pokazał, że były to obawy bezpodstawne.

Od 2017 roku produkowana jest trzecia generacja Cayenne’a, która stała się dłuższa i szersza, a pod maskę – poza jednostkami benzynowymi – trafiły także hybrydy. Porsche Cayenne E-Hybrid to hybryda premium w segmencie SUV i zarazem także kapitalny wybór dla wielbicieli szybkiej jazdy, choć także komfortowego „połykania” kolejnych kilometrów w trasie. Właśnie tym autem zajmiemy się dzisiaj! 

O bateriach słów kilka…

Nowe Porsche Cayenne E-Hybrid (po liftingu III generacji, który nastąpił w 2023 roku) stanowi wprost imponujące (i to nie tylko wizualnie – choć auto to prawdziwy kolos!) połączenie innowacyjnych technologii hybrydowych oraz zaawansowanej inżynierii prosto ze Stuttgartu. 

W sercu systemu hybrydowego znajduje się obecnie zupełnie nowy silnik elektryczny o mocy zwiększonej o 30 kW do 130 kW (176 KM), który dzięki zoptymalizowanemu uzwojeniu i nowym magnesom osiąga wydajność wyższą niż kiedykolwiek. Moment obrotowy silnika elektrycznego wzrósł o 50 Nm, osiągając 450 Nm, co przekłada się na znakomitą dynamikę jazdy i wspomaganie jednostki benzynowej. Co więcej, nowy silnik potrafi przekształcić bez żadnych negatywnych skutków dla kierowcy aż o 30% więcej energii wynikającej z hamowania na energię elektryczną, co oznacza większą efektywność odzyskiwania energii, również przy prędkościach rzędu 2 km/h.

Porsche zmodernizowało również baterię w stosunku do protoplasty. Inżynierowie tej niemieckiej marki postawili na znaczne zwiększenie jej pojemności – do 25,9 kWh, a zupełnie nowa ładowarka pokładowa o mocy 11 kW umożliwia naładowanie akumulatora w ciągu zaledwie dwóch godzin i 40 minut. Inteligentne strategie ładowania, takie jak E-Charge, pozwalają na bardziej efektywne zarządzanie energią – na przykład silnik spalinowy doładowuje baterię w trasie poza miastem aż do maksymalnego poziomu naładowania 80%. 

O silnikach słów kilka…

Silniki – szczególnie w nowych topowych wersjach Cayenne S E-Hybrid oraz Turbo E-Hybrid – reprezentują szczyt nowoczesnej inżynierii. W modelu Turbo E-Hybrid zastosowano 4-litrowy silnik V8 z podwójnym turbodoładowaniem, dostarczający 441 kW (599 KM). W połączeniu z elektrycznym napędem całkowita moc układu wynosi 544 kW (739 KM), a moment obrotowy osiąga aż 950 Nm. Dzięki takim parametrom SUV przyspiesza od 0 do 100 km/h w zaledwie 3,7 sekundy.

Firma postawiła także na innowacje, które optymalizują zużycie paliwa i emisję CO₂. Dla przykładu auto ma wbudowany system, który dostosowuje długość i wysokość otwarcia zaworów w zależności od obciążenia – przy niskim obciążeniu działają krótkie otwarcia o niewielkim skoku, co sprzyja oszczędności paliwa, natomiast przy dużym zapotrzebowaniu na moc otwarcia są dłuższe i bardziej wydajne. Do tego dochodzi w pełni zmienny system sterowania wałkiem rozrządu (Vario Cam Plus), który dodatkowo redukuje emisje oraz zwiększa responsywność silnika.

Porsche Cayenne – elektryczne auto o potężnej duszy

Porsche? Hybryda? To idzie w parze, i to wbrew logice zagorzałych przeciwników tego rozwiązania! Marka ze Stuttgartu od lat udowadnia, że perfekcja w tworzeniu samochodów to ich znak rozpoznawczy, a nowe Cayenne E-Hybrid nie jest tu odstępstwem od reguły; skutecznie łączy potężne możliwości silnikowe z ekologicznym podejściem, pozostając jednocześnie wiernym sportowemu dziedzictwu marki.

Specyfikacja techniczna Porsche Cayenne E-Hybrid

  • Porsche Cayenne E-Hybrid – Porsche Cayenne E-Hybrid wyposażono w układ hybrydowy łączący trzylitrowy silnik V6 z jednostką elektryczną, co daje łączną moc systemową 470 KM. Zasięg elektryczny wynosi od 66 do 74 km (WLTP), a zużycie paliwa w cyklu mieszanym to jedynie 1,5–1,8 l/100 km, natomiast przyspieszenie od 0-100 km/h trwa 4,9 s.
  • Porsche Cayenne S E-Hybrid – Porsche Cayenne S E-Hybrid dysponuje mocą systemową 519 KM,  dzięki połączeniu trzylitrowego silnika V6 (353 KM) z silnikiem elektrycznym (176 KM). Elektryczny zasięg wynosi od 71 do 78 km (WLTP), a przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje zaledwie 4,7 sekundy.
  • Porsche Cayenne Turbo E-Hybrid – Cayenne Turbo E-Hybrid łączy czterolitrowy silnik V8 o mocy 599 KM z jednostką elektryczną, co daje systemową moc 739 KM i moment obrotowy równy astronomiczne 950 Nm. Elektryczny zasięg wynosi od 70 do 73 km (WLTP), a sprint do 100 km/h zajmuje zaledwie 3,7 sekundy.

Ważne: osiągi aut w wersji nadwozia coupé (z opływowym, dynamicznie opadającym dachem) osiągają identyczne wartości; różnice pomiędzy wariantem standardowym a coupé obejmują wyłącznie stylistykę, a nie kwestię mechaniki.

Napęd plug-in w Porsche – jakie ma zalety?

Technologia plug-in hybrid w Porsche Cayenne E-Hybrid łączy zalety silnika spalinowego i elektrycznego. Firma oczywiście stawia na obniżenie ilości generowanego CO2, ale też na zwiększenie radości kierowców z jazdy. Dzięki temu model cechują zarówno dynamiczne osiągi – tak charakterystyczne dla tej marki – jak i możliwość zupełnie bezemisyjnej jazdy w trybie miejskim na stosunkowo dużych odległościach.

Znakomite spalanie, kapitalne osiągi – dwa w jednym?

Porsche Cayenne E-Hybrid udowadnia, że efektywność i moc mogą iść w parze. I to jak dobrze dobranej! Spalanie na poziomie 1,5–1,8 l/100 km (WLTP) w połączeniu z systemową mocą 470 KM zapewnia idealny balans między oszczędnością paliwa a sportowym charakterem, który wynika z prawie pięciuset koni mechanicznych czekających pod maską na każde Twoje zawołanie. Pozostali przedstawiciele gamy silnikowej E-Hybrid są równie interesujący – wariant z końca stawki o mocy 739 KM spala jedynie…1,7-2,0 l/100 km. To wynik zaskakująco dobry, szczególnie jak na masę tego auta wynoszącą około 2570 kg (w modelu Turbo E-Hybrid).

Cicha jazda w trybie elektrycznym – idealny towarzysz dla wielbicieli komfortu?

Tryb elektryczny w Cayenne E-Hybrid to synonim ciszy i komfortu, który dzięki staraniom inżynierów marki Porsche wcale nie oznacza mniejszej radości z jazdy, a wprost przeciwnie. Przy zasięgu do nawet 90 km w mieście samochód porusza się niemal bezszelestnie, co sprawia, że idealnie sprawdza się w porannych korkach lub podczas wieczornych przejażdżek, kiedy to dźwięk silnika, jakkolwiek symfonią dla uszu by nie był, może okazać się męczący.  Komfort to też coś więcej, np. pojemność bagażnika, która wynosi około 540 l. Można ją jednak zwiększyć – przestrzeń otwarta (sięgająca od górnej krawędzi tylnego rzędu siedzeń) wynosi już około 620 l, podczas gdy po złożeniu foteli pojemność, mierzona od podłogi aż do dachu, wynosi niecałe 1600 l!

Nie emituj spalin w korkach – Porsche hybryda dla fanów życia w zgodzie z naturą

W mieście, gdzie korki i stanie na światłach są codziennością, warto wykrzesać maksimum z trybu elektrycznego i w ten sposób ograniczyć emisję spalin dosłownie do zera. W cyklu mieszanym natomiast emisje CO2 wynoszą (zależnie od wersji) od około 33 do 45 g/km. Porsche Cayenne E-Hybrid stanowi zatem idealne rozwiązanie dla osób, które cenią sobie ekologiczne podejście, a jednocześnie chcą cieszyć się luksusowym SUV-em i korzyściami wynikającymi z jego podwyższonego nadwozia.

Wyzwania i ewentualne ograniczenia – czy ten luksusowy SUV hybrydowy jest drogi w utrzymaniu?

Choć Porsche Cayenne E-Hybrid to technologiczne arcydzieło, zaprojektowane bez żadnych półśrodków i kompromisów, nie jest pozbawione wad. Warto o tym wiedzieć.

  • Największym wyzwaniem są wysokie koszty zakupu. Te co prawda odzwierciedlają zarówno luksusowy charakter, jak i zaawansowane rozwiązania techniczne tego modelu, lecz dla wielu osób mogą być nie do przełknięcia. 
    • Koszty możesz zmniejszyć, ale jak? Odwiedź zakładkę leasing Porsche i wybierz auto dla siebie spośród wielu dostępnych modeli. Dlaczego jest to rozwiązanie zdecydowanie najtańsze? Gdyż decydując się na leasing Porsche Cayenne, możesz samodzielnie wybrać wysokość opłaty początkowej oraz wykupu, co natomiast wpływa na wartość miesięcznej raty. Nie wierzysz? Odwiedź kalkulator leasingowy – uzupełnij dane i przekonaj się o tym już dziś!
  • Również serwisowanie hybrydowego układu napędowego może okazać się droższe niż w przypadku tradycyjnych samochodów spalinowych. Szczególnie po upływie gwarancji. Złożoność systemów pieczołowicie zaprojektowanych w siedzibie marki Porsche sprawia, że praca nad nimi w razie awarii jest trudna, a odszukanie źródła usterki – czasochłonne.
  • Nie bez znaczenia jest także bardzo duża wysokość ubezpieczenia, związana z wartością pojazdu. Ubezpieczenie, w tym OC, AC oraz NNW i Assistance, czyli w praktyce pełny pakiet dealerski, stanowi istotny wydatek, którego nie można pominąć przy planowaniu domowego budżetu.
  • Nie można również pominąć kwestii masy pojazdu, która w przypadku Cayenne E-Hybrid, auta typu SUV wyposażonego w duży akumulator, jest wyraźnie wyższa niż w modelach spalinowych. Choć Porsche stara się to zrekompensować zaawansowanymi rozwiązaniami technicznymi, w tym adaptacyjnym zawieszeniem i znakomitą dynamiką, większa masa wpływa na zużycie opon oraz hamulców. To natomiast z całą pewnością doprowadzi do częstszych wymian elementów eksploatacyjnych i zarazem też do podwyższenia kosztów eksploatacji.

To oczywiście nie są wady per se, a charakterystyka tego auta, którą warto wziąć pod uwagę podczas zakupu.

Jak wypada Porsche Cayenne E-Hybrid na tle konkurencji?

W porównaniu z innymi SUV-ami hybrydowymi premium, Porsche Cayenne E-Hybrid nie ma się czego wstydzić; wyróżnia się wyjątkową dynamiką, precyzyjnym układem kierowniczym i niesamowitym prowadzeniem. W przeciwieństwie do konkurencyjnych modeli, takich jak BMW X5M, Mercedes-Benz GLE 63 AMG czy Audi Q8 RS, w Cayenne E-Hybrid położony największy nacisk na sportowe osiągi i równie sportowe wrażenia z jazdy. Wbrew pozorom auto daje mnóstwo frajdy, i to zarówno podczas jazdy po autostradzie, jak i po krętych, ciasnych uliczkach. Sam napęd plug-in w Porsche Cayenne E-Hybrid jest stosunkowo lekki i znajduje się pod podłogą na tyle nisko, że środek ciężkości i podwyższona masa własna nie stanowią żadnej przeszkody w jeździe z uśmiechem na ustach.

W Porsche Cayenne E-Hybrid komfort, choć wciąż na wysokim poziomie, ustępuje tutaj miejsca dynamice i sportowemu charakterowi – coś, czemu konkurencja nie zawsze jest w stanie dorównać. Wiele osób właśnie w tym aucie widzi prawdziwą, ekscytującą przyszłość SUV-ów z napędem elektrycznym połączonym ze spalinowym. 

Podsumowanie – Porsche Cayenne elektryczne dla wielbicieli nowoczesności, ale i świetnego prowadzenia

Porsche Cayenne E-Hybrid stanowi niemieckie spojrzenie na połączenie luksusu, innowacyjnych technologii hybrydowych oraz niezrównanych wrażeń z jazdy, które marka Porsche od lat dostarcza swoim klientom. I tym razem również jej się to udało – na złość przeciwnikom motoryzacyjnej ekologii. Samochód stanowi ucieleśnienie tego, że SUV może być zarówno dynamiczny i sportowy, jak i ekologiczny oraz praktyczny w codziennym użytkowaniu.

Masz pytania?

Skontaktuj się z nami:

(+48) 512 80 70 80

Najnowsze artykuły