Audi A5 już od 2007 roku zachwyca kierowców. Z jednej strony połączeniem eleganckiego designu, zaawansowanej technologii i wyjątkowych osiągów, a z drugiej dwoma zróżnicowanymi nadwoziami. Wersje Sportback i Coupé, bo o nich mowa, różnią się stylistyką i funkcjonalnością, zatem odpowiadają na różnorodne potrzeby klientów. W pierwszej prym wiedzie codzienna praktyczność, a w drugiej niepodrabialny sportowy indywidualizm. Dowiedz się, którą wersję wybrać – Audi A5 Sportback czy Audi A5 Coupé. Zapraszamy do lektury!
Z artykułu dowiesz się:
- Jaka jest historia Audi A5?
- Jakie są różnice w nadwoziach? Design Audi A5 Sportback a Audi A5 Coupé
- Jakie w Audi A5 są osiągi i jednostki napędowe?
- Czy aerodynamika i masa auta wpływają na osiągi Audi A5 Coupé i Sportback?
- Jak wygląda porównanie modeli Audi A5? Wnętrze i komfort podróżowania
- Który wariant A5 wybrać, jeśli liczy się dla Ciebie bagażnik i codzienna użyteczność?
- Który wariant wybrać? Podsumowanie
Zacznijmy od historii i poznajmy nieco bliżej legendę – Audi A5
Audi A5 zadebiutowało w 2007 roku jako stylowe Coupé o nazwie kodowej 8T, i zostało zaprojektowane przez Waltera de’Silvę, odpowiedzialnego na przestrzeni lat m.in. za stylistykę wielu aut marki SEAT, Volkswagen czy Audi. Samochód w koncepcyjnej formie, czyli przed debiutem na genewskiej wystawie motoryzacyjnej, nosił nazwę Nuvolari. Co ciekawe, koncern z Ingolstadt nie zapomniał o tym fakcie; wiele detali dostępnych w produkcyjnym modelu A5 bezpośrednio nawiązuje do tego swojego protoplasty. Auto przez dwa lata po prezentacji miało wyłącznie dwudrzwiową konstrukcję. W 2009 roku do gamy dołączyła także praktyczna wersja Sportback, będąca połączeniem sportowego charakteru i wszechstronności; auto miało 5-drzwiowe nadwozie typu liftback.
Druga generacja zadebiutowała w 2016 roku na paryskiej wystawie motoryzacyjnej, i różniła się od poprzednika przede wszystkim bardziej agresywną, dynamiczniejszą stylistyką opartą na przetłoczonej masce, strzelistych przednich reflektorach oraz wysokiej na jedynie 136 cm karoserii. Najpierw prezentację miał wyłącznie model A5 Coupé, Sportback jednak pojawił się w ofercie marki już po raptem dwóch miesiącach.
W trzeciej generacji zaprezentowanej w połowie 2024 roku zmieniło się bardzo wiele. Czekali na nią wszyscy wielbiciele tej marki, część z nich niestety bezowocnie doszukiwała się wśród materiałów prasowych udostępnionych przez firmę wersji Coupé. Bezskutecznie – koncern wraz z nadejściem generacji o nazwie kodowej B10 zrezygnował całkowicie z tego nadwozia oraz nadwozia typu Cabrio, i skoncentrował się na Sportbacku i modelu Avant, aby lepiej dopasować się do wymagań klientów. Jeśli chcesz dowiedzieć się na ten temat nieco więcej, kliknij link: Audi A5 2025: przegląd nowości i zmian w najnowszym modelu.
Ciekawostka! Marka Audi w celu ujednolicenia i uproszczenia gamy modelowej swoich aut zrobiła dość duży i odważny krok – zupełnie zmieniła nazewnictwo. Wszystkie modele Audi z parzystą liczbą następującą po literze A (A6, A6, A8) będą samochodami elektrycznymi, a auta z liczbą nieparzystą (A3, A5, A7) – spalinowymi. Co więc z modelem Audi A4? Otóż Audi A4 w wersji standardowej (sedan) przemianowano na Audi A5 Sportback, co oznacza ostateczne zniknięcie Audi A4 z rynku. To przetasowanie w nazewnictwie będzie wymagało nieco przyzwyczajenia, prawda? |
Różnice w nadwoziach – Design Audi A5 Sportback a Audi A5 Coupé
Audi, marka z Ingolstadt istniejąca od 1909 roku, od 2007 do 2024 roku oferowała linię A5 w dwóch kluczowych wersjach nadwoziowych – Sportback i Coupé (oraz nieco niszowe Cabrio) – aby sprostać różnorodnym oczekiwaniom klientów. Obie formy są dynamiczne i niezwykle efektowne, jednak różnią się funkcjonalnością oraz podejściem do przestronności wnętrza. Wybór między tymi dwoma wersjami to kwestia stylu życia i preferencji – jedna przyciąga elegancją i dynamiką, druga łączy te cechy z codzienną praktycznością.
- Audi A5 – Coupé
Audi A5 Coupé od zawsze był samochodem-synonimem klasycznej, sportowej sylwetki. To nadwozie dwudrzwiowe, muskularne, zaprojektowane z myślą o tych, którzy cenią sobie dynamikę i minimalistyczną elegancję. Auto ma między innymi charakterystycznie opadającą linię dachu w stylu fastback, która nadaje mu lekkości, ale jednocześnie z czysto praktycznego punktu widzenia ogranicza przestrzeń na tylnej kanapie. Ta jest w układzie 2+2 – wystarczająca do krótkich podróży lub dzieci. Smukłe proporcje i brak zbędnych elementów nadwozia przy bocznej linii po niewidocznym słupku B sprawiają, że A5 Coupé wygląda na samochód wyraźnie skrócony w tylnej części, co podkreśla jego sportowy i ekskluzywny charakter.
- Audi A5 – Sportback
Audi A5 Sportback to zupełnie inne nadwozie i skrajnie inny samochód, gdyż łączy sportowy charakter z funkcjonalnością, którą zawdzięcza pięciodrzwiowej konstrukcji. Sportback, głównie dzięki bardziej pochylonej szybie tylnej i nadwoziu typu liftback, jest nie tylko atrakcyjny wizualnie – przypomina sylwetką wersję dwudrzwiową – ale też niezwykle praktyczny. Pokrywa bagażnika podnoszona wraz z szybą zapewnia naprawdę wygodny dostęp do przestronnego bagażnika, a druga para drzwi ułatwia zajęcie wygodnej pozycji na tylnej, pełnowymiarowej kanapie. To samochód, który wyznacza kompromis między sportowym stylem a codzienną wszechstronnością, dlatego wiele osób decyduje się na leasing Audi A5 Sportback.
Sportback a coupé – tabela
Cechy |
Audi A5 Sportback |
Audi A5 Coupé |
Styl nadwozia |
Pięciodrzwiowy liftback |
Dwudrzwiowe coupé |
Liczba siedzeń |
5 miejsc |
2+2 miejsca |
Przestrzeń na tylnej kanapie |
Dużo miejsca na nogi i głowę |
Ograniczona, głównie na krótkie dystanse |
Pojemność bagażnika |
Większa, bardziej praktyczna |
Mniejsza, mniej praktyczna |
Dostęp do bagażnika |
Tylna szyba podnoszona z klapą bagażnika |
Klasyczny bagażnik, mała przestrzeń załadunkowa |
Komfort w długich podróżach |
Wysoki komfort, duża przestrzeń dla pasażerów |
Mniej wygodny dla pasażerów z tyłu |
Przeznaczenie |
Codzienna jazda miejsca i wygodne podróże pozamiejskie |
Stylowy, sportowy charakter, indywidualizm |
Zakup Audi A5 możesz bez najmniejszych problemów sfinansować w sposób inny niż niekorzystny zakup za gotówkę – odezwij się do Car Lease Polska i porozmawiaj z naszymi ekspertami mailowo bądź telefonicznie. W naszej ofercie znajdziesz elastyczny i dopasowany do Twoich możliwości finansowych wynajem długoterminowy Audi, jak i operacyjny oraz finansowy leasing Audi A5. Oba przeznaczone zarówno dla klientów prywatnych, jak i przedsiębiorców. Jeśli chcesz poznać cenę zakupu zawczasu, jeszcze przed rozmową z konsultantem, kliknij link: kalkulator leasingowy, i przelicz wszystkie wartości samodzielnie, bez wychodzenia z domu.
Osiągi i jednostki napędowe:
- AUDI A5 PIERWSZEJ GENERACJI. W pierwszej generacji Audi A5 niemiecka marka oferowała szeroką gamę jednostek napędowych, które zadowalały różnorodne potrzeby klientów. Wśród silników benzynowych znajdowały się jednostki TSI oraz TFSI 4-, 6- i 8-cylindrowe, o pojemności od 1,8 do 4,2 litra, rozwijające moc od 160 KM do aż 450 KM w wersji RS5. Silniki diesla obejmowały zarówno oszczędne 2,0 TDI o mocy 136 KM, jak i bardziej zaawansowane 3,0 TDI, o mocy sięgającej 245 KM. Zarówno silniki benzynowe, jak i wysokoprężne były dostępne w różnych wariantach nadwoziowych – Coupé, Sportback oraz Cabriolet, co pozwalało klientom dopasować auto do własnych preferencji.
- AUDI A5 DRUGIEJ GENERACJI. W drugiej generacji Audi A5, i zarazem także ostatniej, w której było dostępne nadwozie coupé, wprowadzono nowoczesne jednostki napędowe, obejmujące zarówno silniki benzynowe, jak i wysokoprężne. Wśród jednostek benzynowych znalazły się silniki 1,4 TFSI o mocy 150 KM oraz 2,0 TFSI Ultra o mocy 190 KM i 252 KM. Tymczasem innowacyjny wariant g-Tron, napędzany sprężonym gazem ziemnym (CNG), legitymował się mocą równą 170 KM. Dla entuzjastów sportowych osiągów przygotowano wersję S5 o pojemności 3,0 l TFSI V6 o mocy 355 KM oraz potężny 2,9 l BiTurbo TFSI V6 generujący 450 KM w RS5. W gamie diesli dostępne były oszczędne 2,0 TDI o mocy 150 KM oraz 3,0 V6 TDI w trzech wariantach – 220, 270 i 290 KM, zapewniające wysoki moment obrotowy i wyjątkową dynamikę.
Czy wiesz, że w ofercie marki z Ingolstadt znajduje się wiele aut z prawdziwą elektrownią spalinową pod maską? Jednym z najpotężniejszych samochodów w jej gamie jest Nowe Audi RS Q8 Performance – ogromny SUV o osiągach godnych sportowych pojazdów rodem z włoskich manufaktur. Warto go poznać nieco bliżej.
Czy aerodynamika i masa auta wpływają na osiągi Audi A5 Coupé i Sportback?
Różnice między Audi A5 Coupé a Sportback dotyczą nie tylko wyglądu, ale również aerodynamiki i masy, które to natomiast wpływają na osiągi, choć w marginalnym stopniu.
Coupé, dzięki bardziej kompaktowym wymiarom i niższej masie, może zapewniać nieco dynamiczniejsze przyspieszenie i większą efektywność paliwową, lecz w praktyce zauważalną wyłącznie przy bezpośrednim porównaniu przyspieszeń obu nadwozi. Z kolei Sportback, nieco większy i cięższy od dwudrzwiowego wariantu, wymaga od silnika minimalnie większego wysiłku, co w dłuższej perspektywie może wpłynąć na podwyższone spalanie i nieco obniżone osiągi. Istotna jest też aerodynamika – nadwozie typu Coupé z opadającą linią dachu dodatkowo sprzyja zmniejszeniu oporu powietrza.
Różnice nie są jednak duże; nie warto zatem decyzji wyboru dyktować wyłącznie kwestią osiągów, a np. ceną odsprzedaży. Więcej na ten temat dowiesz się z artykułu: Jak skonfigurować Audi A5, aby zachować najwyższą wartość rezydualną?
Porównanie modeli Audi A5 – wnętrze i komfort podróżowania
- AUDI A5 SPORTBACK
- Wnętrze Audi A5 Sportback zostało zaprojektowane z myślą o wszechstronności i wygodzie codziennego użytkowania. Widać to po nieco większych wymiarach zewnętrznych, które to w porównaniu do Coupé przekładają się na przestronniejszą kabinę i idącą za tym większą ilością miejsca na nogi i głowę. Dodatkowe drzwi ułatwiają dostęp do tylnej części pojazdu, a duży bagażnik, z możliwością łatwego załadunku dzięki klapie typu liftback, sprawia, że Sportback świetnie sprawdza się w dłuższych podróżach i na co dzień.
- AUDI A5 COUPÉ
- Audi A5 Coupé to inna bajka; projektanci postawili na sportowy minimalizm i elegancję, co widoczne jest również we wnętrzu. Kabina jest kompaktowa, nieco ciaśniejsza, nisko opadająca linia dachu ogranicza nieco przestrzeń na głowę na tylnej kanapie, zatem najlepiej sprawdzi się dla dzieci lub jako miejsce na krótsze podróże. Skupienie na kierowcy jest tu kluczowe – sportowe fotele są osadzone nieco niżej, a auto zdaje się bardziej przysadziste, również od wewnątrz. Audi A5 Coupé to wybór dla tych, którzy stawiają na indywidualizm i sportowe wrażenia za kierownicą.
Który wariant A5 wybrać, jeśli liczy się dla Ciebie bagażnik i codzienna użyteczność?
Lubisz podróżować? W komforcie, ciszy i bez obaw o dyskomfort swoich pasażerów? Zwracasz także uwagę na pojemność bagażnika? Postaw na Audi A5 Sportback. W pierwszej generacji tego auta, produkowanej na przestrzeni 2007-2016, bagażnik miał pojemność 480 litrów – można do niego zapakować się dosłownie na cały wyjazd. Przewaga w tym kontekście nad wariantem Coupé, którego bagażnik mógł pomieścić 455 litrów bagażu, jest praktycznie niezauważalna w codziennym użytkowaniu. W drugiej generacji różnice te się zatarły – oba warianty miały pojemność bagażnika wynoszącą około 465 litrów, lecz dalej wielbiciele komfortu powinni skinąć głową w kierunku wersji Sportback, głównie dzięki tylnej klapie typu liftback. Po jej uniesieniu uzyskujesz znacznie łatwiejszy dostęp do przestrzeni bagażowej oraz większą funkcjonalność, szczególnie podczas załadunku większych przedmiotów. W praktyce różnice są niewielkie, choć warte wzięcia pod uwagę podczas selekcji.
Który wariant wybrać? Podsumowanie
Wybór między Audi A5 Coupé a Sportback sprowadza się do priorytetów. Jeśli cenisz sobie styl, sportowy charakter i dynamiczny wygląd, sięgnij po Coupé. Jeśli natomiast zależy Ci na większej praktyczności, codziennej użyteczności i przestronności wnętrza, wybierz Sportbacka. Warto przemyśleć, co jest dla Ciebie ważniejsze – emocje związane z elegancją i dynamiką, czy funkcjonalność, która sprawdzi się w codziennych sytuacjach.