Porsche Cayenne Turbo GT to prawdziwy rozrabiaka motoryzacyjny; udowadnia, że samochód w nadwoziu typu SUV może być równie dynamiczny i precyzyjny, co samochód niski i niezbyt wygodny sportowy. Pod maską drzemie bowiem 660 KM czystej mocy, wspieranej przez układ zawieszenia typu PASM. Z chęcią przedstawimy Ci to auto z bliska – poznaj Porsche Turbo GT i zobacz, dlaczego ten SUV wywołał w motoryzacyjnym świecie niemałe poruszenie.
Z artykułu dowiesz się:
- Jaki ma silnik Porsche Cayenne Turbo GT i jakie są jego osiągi?
- Jak się ma Porsche Cayenne Turbo GT na tle konkurencji?
- Design i aerodynamika Porsche Cayenne Turbo GT – dlaczego to tak istotne?
- Porsche Cayenne Turbo GT – ekskluzywne wyposażenie wnętrza?
- Jakie są innowacje technologiczne w Porsche Cayenne GT?
- Cena, eksploatacja i rynek wtórny – czy Porsche Cayenne GT się opłaca?
- Podsumowanie – Porsche Cayenne GT dla wymagających
Porsche Cayenne Turbo GT – silnik i osiągi
Czas leci bardzo szybko, a w motoryzacji jego upływ jest widoczny szczególnie mocno. Porsche Cayenne pierwszej generacji zostało zaprezentowane w 2002 na wystawie motoryzacyjnej w Paryżu, gdzie spotkało się z raczej oschłymi reakcjami recenzentów, głównie ze względu na całkowitą zmianę kierunku rozwoju marki ze Stuttgartu. Auto było zasilane dużymi silnikami o pojemności od 3,2 l do 4,5 l o mocy od 240 do 550 KM, które osiągały przyspieszenie do 100 km/h w ciągu 5,2 s. To wynik wówczas dobry, lecz teraz – ledwie poprawny.
Porsche Cayenne Turbo GT to coś zupełnie innego; to potężny rozrabiaka w świetnie skrojonym garniturze. Recenzje i opinie mówią same za siebie – auto nie daje o sobie zapomnieć nawet po zaparkowaniu w garażu.
- Podobny „szok” i konsternację wśród zagorzałych fanów marki wywołał w 2009 roku model Panamera. Stanowił on swoisty ukłon marki ze Stuttgartu w kierunku biznesmenów i osób sukcesu, którzy oczekiwali świetnego prowadzenia godnego sportowego coupé, ale też komfortu typowego dla sedanów. Koniecznie zapoznaj się z artykułem: Porsche Panamera 2023 – poznaj sportowe propozycje od Porsche!
Silnik – serce Porsche Cayenne Turbo GT
Najnowsze Porsche Cayenne Turbo GT zaprezentowane w 2021 roku to prawdziwa perła w segmencie SUV-ów, a jego sercem jest 4-litrowy silnik V8 (o nazwie kodowej VWEA825). Został on zaprojektowany z myślą o maksymalnych osiągach i niezawodności, wspierany przez dwie turbosprężarki. Warto poznać go nieco bliżej.
Moc jednostki wynosi 640 KM (od 2021 do 2023) lub 660 KM (po 2023 roku), a moment obrotowy sięga 850 Nm (pozostał taki sam także po liftingu), i jest osiągany już od 2300 obr./min do 4500 obr./min. Silnik został poddany licznym modyfikacjom; wzmocniono tłoki, korbowody, wał korbowy i napęd łańcucha rozrządu, które zostały opracowane tak, aby wytrzymać wysokie obciążenia zarówno na torze, jak i w codziennym użytkowaniu.
Z tyłu i pod podwoziem auta króluje tytanowy układ wydechowy z centralnie umieszczonymi rurami wydechowymi, który nie dość, że skutecznie obniża masę pojazdu, to także generuje charakterystyczny, sportowy dźwięk silnika i pomruk typowy dla ośmiocylindrowych jednostek o dużej pojemności.
Dane techniczne Cayenne Turbo GT w skrócie:
- Silnik: 4.0L V8 biturbo, DOHC, 32 zawory (VWEA825)
- Układ napędowy: na wszystkie koła (AWD)
- Skrzynia biegów: 8-biegowa automatyczna Tiptronic
- Pojemność skokowa: 3,996 cm³
- Moment obrotowy: 850 Nm (2300–4500 obr./min)
- Moc: 640-660 KM
- Przyspieszenie 0-100 km/h: 3,3 s
- Prędkość maksymalna: 300-305 km/h
- Zawieszenie: Adaptacyjne zawieszenie pneumatyczne z PASM (Porsche Active Suspension Management), 2-komorowe z technologią 2-zaworową
- Hamulce: Porsche Ceramic Composite Brake (PCCB), tarcze przednie 17,3 cala, tylne 16,1 cala
- Wymiary (D x S x W): 4,93 m x 2,0 m x 1,65 m
- Rozstaw osi: 2,9 m
Dzięki zastosowanym technologiom Porsche Cayenne Turbo GT charakteryzuje nie tylko niesamowita moc i niedoścignione osiągi, ale także precyzja prowadzenia oraz komfort jazdy. I to taka precyzja, którą można wykorzystać na szybkich torach wyścigowych.
- Duża moc i świetne prowadzenie mogą iść w parze także z niskimi kosztami eksploatacji. Niemiecki producent udowodnił to w 2019 roku, prezentując jedną z najciekawszych propozycji wśród aut o alternatywnym napędzie w jego portfolio. Więcej dowiesz się z artykułu: Porsche Taycan 4S – elektryczny symbol mocy i luksusu.
Osiągi – SUV, który wydajnością zawstydza auta sportowe
Porsche Cayenne Turbo GT dominuje w segmencie SUV-ów i estetyką, i wydajnością, a osiągi zbliżają go do najlepszych samochodów sportowych na rynku, i to mimo dość dużej masy własnej wynikającej z jego muskularnej stylistyki. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h w zaledwie 3,3 sekundy czyni go jednym z najszybszych SUV-ów, jakie kiedykolwiek powstały, a prędkość maksymalna wynosząca 305 km/h plasuje go w ścisłej czołówce w swojej klasie.
Wszystko to oznacza jedno: że w Porsche Turbo GT parametry mogą zawstydzić niewielkie, włoskie auta sportowe, w których wygodnie może podróżować jedynie dwójka osób, a i to bez komfortu ze względu na zawieszenie twarde niczym skała.
Jak się ma Porsche Cayenne Turbo GT na tle konkurencji?
Porsche Cayenne Turbo GT rywalizuje w jednej lidze z takimi modelami jak Audi RS Q8, BMW X5 M, BMW XM czy Aston Martin DBX707, ale niemal w każdym aspekcie wyprzedza swoich rywali. Turbo GT cechuje bardziej precyzyjne prowadzenie, bezpośrednie przeniesienie informacji z przedniej osi wprost na dłonie kierowcy, a także krótsze czasy przyspieszeń do 100 km/h – Cayenne Turbo GT osiąga mityczną „setkę” w 3 sekundy wobec 3,8 sekundy w Audi RS Q8.
BMW X5 M i XM, choć równie imponujące, również pozostają w tyle pod względem osiągów. X5 M potrzebuje 3,8 sekundy do 100 km/h, a BMW XM w wersji standardowej – choć bardziej innowacyjne dzięki napędowi hybrydowemu – waży znacznie więcej, przez co osiąga „setkę” w 4,3 s.
Osiągami do Cayenne Turbo GT zbliża się brytyjski Aston Martin DBX707, który osiąga 100 km/h w czasie 3,3 sekundy, a jego prędkość maksymalna wynosi 310 km/h, oraz Lamborghini Urus. Włoski chuligan przyspiesza do „setki” w czasie od 3,6 do 3,3 s (zależnie od wariantu), jednak kosztuje wielokrotnie więcej niż niemiecki rywal.
Porsche Cayenne Turbo GT wyznacza zatem nowy standard w klasie sportowych SUV-ów, gdyż cechuje je niespotykany poziom zwinności, osiągów i precyzji, które czynią go liderem w swoim segmencie cenowym. I to liderem niedoścignionym wśród aut z napędem konwencjonalnym!
Design i aerodynamika Porsche Cayenne Turbo GT – nie tylko pod maską dzieje się wiele
Porsche Cayenne Turbo GT wyróżnia się agresywną i dynamiczną stylistyką, która od razu zdradza jego sportowe aspiracje. Model otrzymał dedykowany przedni zderzak z powiększonymi wlotami powietrza, które odgrywają rolę praktyczną, gdyż zapewniają optymalne chłodzenie silnika V8 biturbo podczas intensywnej jazdy. Tylna część nadwozia została wzbogacona o większy adaptacyjny spojler z powiększoną krawędzią aerodynamiczną, a pod spodem – ogromny dyfuzor wykonany z lekkiego, choć twardego i wytrzymałego karbonu.
Porsche Cayenne Turbo GT wyposażono w adaptacyjne zawieszenie pneumatyczne z twardszymi sprężynami i obniżonym środkiem ciężkości. Rozwiązanie to nie znalazło się w Porsche przypadkowo, gdyż realnie przekłada się na niesamowitą stabilność podczas szybkiego pokonywania zakrętów. Zawieszenie zostało ponadto dopracowane z myślą o maksymalnej precyzji.
Ciekawostką jest większy „negatyw” na przedniej osi (0.45°) oraz zastosowanie tylnej osi skrętnej, co miało w rezultacie poprawić zwrotność i kontrolę pojazdu, zarówno na torze, jak i w codziennym użytkowaniu. Układ kierowniczy jest niezwykle bezpośredni i dostarcza do kierowcy ponadprzeciętnie dużą ilości informacji zwrotnych, szczególnie istotnych np. podczas uślizgu przedniej osi.
Porsche Cayenne Turbo GT – ekskluzywne wyposażenie wnętrza
Oczywiście kierowca siłą rzeczy często spędza czas we wnętrzu swojego auta, gdzie w przypadku Porsche Cayenne Turbo GT dominują materiały typu premium.
- Elementy wnętrza
Wszystkie wykonane zostały z włókna węglowego i szczotkowanego aluminium, a na kierowcę i pasażerów czekają podświetlane nakładki progów drzwi wykonane z prawdziwego aluminium oraz tłoczone logo modelu na podłokietniku konsoli środkowej. Przeważają sportowe fotele pokryte tapicerką Race-Tex z przeszyciami w kontrastowych kolorach, standardowo Arctic Grey lub Deep Sea Blue. Natomiast wielofunkcyjne koło kierownicy przyciąga uwagę centralnym oznaczeniem w barwie Racing Yellow, który stanowi nawiązanie do wyścigów sprzed lat, kiedy to oznaczenie miało sugerować ustawienie kierownicy „na wprost” podczas szybkiej jazdy
- Liczy się też praktyczność. Opcje dodatkowe
Pierwotni nabywcy tego auta mogą zdecydować się na system soft-close, czyli miękkie domykanie drzwi, czy na wielofunkcyjną, podgrzewaną kierownicę GT pokrytą tworzywem Race-Tex i włóknem węglowym. Dostępne są także dodatkowe akcenty – płatne dodatkowo – takie jak LED-owe projektory napisu „PORSCHE” w drzwiach czy przyciemnione szyby zapewniające większą prywatność. Za obsługę systemów auta odpowiada 12,3-calowy ekran dotykowy z obsługą Apple CarPlay i Android Auto, który można uzupełnić opcjonalnym wyświetlaczem dla pasażera, na którym może on uzyskać dostęp do multimediów czy nawigacji w czasie rzeczywistym. Marka kłania się także melomanom. Mogą oni wybrać płatny, zaawansowany system audio firmy Burmester o mocy 1455 W, który zamienia wnętrze auta w salę koncertową. Tymczasem opcjonalne systemy wspomagające kierowcę w trakcie jazdy, takie jak adaptacyjny tempomat, asystent zmiany pasa ruchu czy kamery 360° w systemie ParkAssist, zwiększają bezpieczeństwo i wygodę.
- W salonach dealerskich łatwo o kosztowną pomyłkę w formularzu opcji dodatkowych, które to mogą drastycznie podnieść cenę auta, a nie dać Ci nic w zamian. Odwiedź artykuł: Porsche Cayenne: wybór konfiguracji, która zapewni minimalną utratę wartości, i kupuj z głową na karku!
Innowacje technologiczne w Porsche Cayenne GT
W Porsche Cayenne Turbo GT osiągi mają pierwszorzędne znaczenie, dlatego auto to jest wprost naszpikowane najnowszymi rozwiązaniami technologicznymi istotnymi dla wielbicieli dreszczyku emocji. Firma postawiła między innymi na adaptacyjny system zawieszenia PASM (Porsche Active Suspension Management), który służy do precyzyjnego dostosowania charakterystyki zawieszenia do stylu jazdy i warunków drogowych. Natomiast system PDCC (Porsche Dynamic Chassis Control) minimalizuje przechyły nadwozia w zakrętach, co ma szczególnie duże znaczenie w szybkich zakrętach, z kolei tylna oś skrętna zwiększa zwinność oraz stabilność przy dużych prędkościach, a zarazem także ułatwia manewrowanie w ciasnych przestrzeniach.
Cayenne Turbo GT wyposażono również w zaawansowane systemy kontroli trakcji i stabilizacji, takie jak Porsche Torque Vectoring Plus (PTV Plus), który optymalizuje rozkład momentu obrotowego pomiędzy koła, wskutek czego zapewnia lepszą trakcję i stabilność na zakrętach. Nowe, sztywniejsze sprężyny oraz obniżone zawieszenie o 17 mm dodatkowo poprawiają dynamikę jazdy, szczególnie w połączeniu z ultralekkim układem hamulcowym PCCB (Porsche Ceramic Composite Brake), który umożliwia zatrzymanie się z prędkości 100 km/h na dystansie zaledwie 30 metrów.
W efekcie Cayenne Turbo GT jest nie tylko niesamowicie szybki, ale także zdolny do precyzyjnego pokonywania zakrętów, zachowując pełną kontrolę i pewność prowadzenia.
Cena, eksploatacja i rynek wtórny – Porsche Cayenne GT i opłacalność
Porsche Cayenne Turbo GT to luksusowy SUV, który wiąże się ze wspaniałą jazdą, ale także z wysokimi kosztami zarówno zakupu, jak i eksploatacji.
- Cena bazowa auta odzwierciedla jego prestiż i wyjątkowe osiągi. Pod maską drzemie ekscytujący, duży i wspaniale brzmiący 4-litrowy silnik V8 biturbo o mocy 660 KM, który powyżej opisaliśmy w najmniejszych szczegółach. Choć jest niezwykle dynamiczny, to charakteryzuje się również wysokim zużyciem paliwa, zwłaszcza przy intensywnym użytkowaniu. Dodatkowym wyzwaniem dla niektórych nabywców są koszty eksploatacyjne, takie jak wymiana opon Pirelli P-Zero Corsa, które są i kosztowne, i szybko się zużywają w warunkach sportowej jazdy, co wynika z ich podwyższonej przyczepności.
Ekskluzywność i ograniczona produkcja mają jednak swoje zalety; Porsche Cayenne Turbo GT może stać się w przyszłości modelem kolekcjonerskim, wielbionym na rynku wtórnym wśród wielbicieli ostatniego tchnienia silników spalinowych. Tym samym wartość auta na rynku wtórnym może rosnąć, tym bardziej że jednostki stricte spalinowe pojawiają się w nowych autach coraz rzadziej, a na ich miejsce trafiają jednostki hybrydowe i elektryczne.
- Przekonaj się sam – zdecyduj się na leasing Porsche w Car Lease Polska i zobacz na własne oczy, że cena auta może rosnąć! Nasi eksperci dobiorą dla Ciebie najlepsze rozwiązania i sprawią, że leasing Porsche Cayenne może być i przystępny cenowo, i dostosowany do Twoich wymagań dosłownie do perfekcji. Aby policzyć koszty, zerknij na podstronę: kalkulator leasingowy, z której dowiesz się, ile przyjdzie Ci zapłacić za to auto.
Podsumowanie – Porsche Cayenne GT dla wymagających
Porsche Cayenne Turbo GT to samochód, który redefiniuje pojęcie sportowego SUV-a; łączy oszałamiające osiągi z luksusem i nowoczesnymi technologiami, i zadaje kłam stwierdzeniu, że wygodne auto nie może cechować się sportowym prowadzeniem. Otrzymujesz wraz z zakupem tego auta absolutnie imponujący silnik, zaawansowane zawieszenie i unikalny design, jak i pozytywne spojrzenie w przyszłość, gdyż samochód ten powinien drożeć z każdym kolejnym rokiem.
Skontaktuj się z Car Lease Polska i wybierz swoje nowe auto!