Wysoka wartość rezydualna – co to jest i dlaczego jest ważna przy leasingu?

Za opłacalność inwestycji pośrednio odpowiada wartość rezydualna samochodu – niezwykle istotny wskaźnik finansowy, który określa to, jak bardzo auto straci na wartości po określonym czasie użytkowania. W artykule wyjaśniamy, czym jest wartość końcowa samochodui dlaczego jest aż tak istotna. Zarpaszamy!

Author
Przemysław Czarnecki

Data publikacji: 

  1. Car Lease Polska
  2. Blog
  3. Wysoka wartość rezydualna – co to jest i dlaczego jest ważna przy leasingu?

Kupujesz samochód? Z pewnością zwróciłeś baczną uwagę na jego cenę, osiągi czy wyposażenie, ale czy zastanowiłeś się także, ile będzie wart za kilka lat? W przyszłości, kiedy przyjdzie czas jego wymiany? Za opłacalność inwestycji pośrednio odpowiada wartość rezydualna samochodu – niezwykle istotny wskaźnik finansowy, który określa to, jak bardzo auto straci na wartości po określonym czasie użytkowania. A straci – takie są realia rynku, od Ciebie zależy jednak, jak dotkliwa będzie to strata. W artykule wyjaśniamy, czym jest wartość końcowa auta i dlaczego jest aż tak istotna. Zapraszamy do lektury!

Z artykułu dowiesz się:

  • Wartość rezydualna samochodu – co to jest?
  • Wartość rezydualna – co wpływa na jej wysokość?
  • Wartość rezydualna a leasing samochodu?
  • Jak wpływa wysoka wartość rezydualna na decyzje leasingowe?
  • Podsumowanie – rynkowa wartość pojazdu może grać na Twoją korzyść

Wartość rezydualna samochodu – co to jest?

Zacznijmy od definicji: wartość rezydualna, mówiąc łatwym i przystępnym językiem, to przewidywana kwota, jaką można uzyskać za pojazd po określonym czasie użytkowania w chwili jego sprzedaży. Z reguły wartość wyrażana jest jako pieniężna (w przypadku zakupu prywatnego) lub jako procent pierwotnej wartości auta, i pokazuje „czarno na białym”, ile będzie ono warte po np. trzech, pięciu czy siedmiu latach. To bardzo ważny i wartościowy wskaźnik zarówno dla osób prywatnych, jak i firm zarządzających flotami, ponieważ za jego pomocą można z łatwością przewidzieć koszty związane z utratą wartości pojazdu oraz przyszłą odsprzedaż.

Nie wszystkie samochody tracą na wartości w takim samym tempie; wprost przeciwnie – każdy wartość traci absolutnie inaczej. Jedne modele bardziej raptownie, podczas gdy inne mogą nie tyle stracić, ile zyskać. Najmniej deprecjonują się modele popularne, z oszczędnymi silnikami, funkcjonalnym nadwoziem i łatwo dostępnym serwisem. Inaczej jest w przypadku aut luksusowych o dużych silnikach oraz modeli niszowych – takie auta często tracą na wartości znacznie szybciej, co wynika np. z małej liczby potencjalnych klientów na rynku wtórnym.

Rola wartości rezydualnej w leasingu operacyjnym jest nie do przecenienia i ma wprost ogromne znaczenie. Wpływa bowiem w głównej mierze na wysokość miesięcznych rat oraz na całkowity koszt finansowania, a także na wartość wykupu pojazdu po zakończeniu umowy. Leasingodawcy za pomocą swoich wewnętrznych narzędzi prognozują i szacują wartość nowo zakupionego auta na moment zakończenia umowy, i na tej podstawie ustalają warunki umowy. Im wyższa wartość rezydualna auta, tym niższe miesięczne raty, im niższa wartość rezydualna, tym wyższe miesięczne raty, a tym samym na koszt całkowity leasingu.

Pamiętaj: wartość rezydualną samochodu większość finansujących określa procentowo i z reguły z pewnym „zapasem” i poduszką bezpieczeństwa w razie niewykupienia auta przez leasingobiorcę. Przy 24-miesięcznym czasie trwania leasingu wartość rezydualna może wynieść nawet 60%, podczas gdy przy np. 60-ciu miesiącach spada do 45%. Ma to bezpośredni wpływ na wysokość miesięcznej raty!

Wartość rezydualna – co wpływa na jej wysokość?

Wartość rezydualna samochodu nie jest stałym parametrem – jej wysokość zależy bowiem od wielu czynników, które determinują, jak bardzo auto straci na wartości w określonym czasie. Chętnie Ci je przedstawimy.

Co zatem decyduje o tym, że jedno auto jest bardziej wartościowe przy odsprzedaży niż inne?

  • marka auta;
  • konkretny model;
  • cena auta;
  • popularność auta na rynku wtórnym;
  • stan techniczny samochodu;
  • stan wizualny samochodu;
  • przebieg;
  • dobre doposażenie;
  • „chodliwy” silnik i skrzynia biegów. 

Jednym z najważniejszych czynników wpływających na wartość rezydualną samochodu jest oczywiście producent. Auta renomowanych koncernów lubiane przez krajowych klientów, jak Audi, BMW, Toyota czy Honda, dłużej utrzymują wysoką wartość na rynku wtórnym; są z jednej strony kojarzone z jakością i prestiżem, a z drugiej z ekonomiki i sprawdzonej jakości. 

Na drugim biegunie znajdują się auta niszowe, które, choć często cenione za niskie koszty eksploatacji, tracą na wartości bardzo szybko. Z sytuacją tą mierzą się głównie właściciele aut firm z Chin, które mimo dobrej technologii raczej trudno sprzedać w atrakcyjnej cenie z uwagi na marginalny popyt.

Oprócz samej marki znaczenie ma również konkretny model – popularne, sprawdzone i przetestowane przez wiele lat auta cieszące się dużym zainteresowaniem klientów są bardziej pożądane na rynku wtórnym. To sprawia, że ich cena pozostaje stabilna przez dłuższy czas, a trzeba pamiętać, że im większy popyt na dany model, tym lepsza cena przy odsprzedaży. Oczywiście z konkretnym modelem auta wiąże się także koszt jego zakupu – drogie samochody są kupowane przez pasjonatów i osoby majętne, zatem już w chwili wystawienia takiego pojazdu na sprzedaż z całą pewnością spotkamy się z nikłym zainteresowaniem, gdyż „odsiejemy” zwykłych, typowych klientów. 

Nie można również pominąć stanu technicznego i wizualnego samochodu. Auto regularnie serwisowane, z pełną dokumentacją przeprowadzonych napraw i bez usterek, jest bardziej atrakcyjne dla kupujących na rynku niż pojazd zaniedbany, wymagający kosztownych napraw i niegodny zaufania. Podobnie ma się sprawa z przebiegiem – im jest on niższy, tym lepiej, gdyż świadczy o sposobie eksploatacji oraz poziomie jego wyeksploatowania i idącymi za tym kosztami napraw. 

Nie bez znaczenia pozostaje także dobre doposażenie – modele z dodatkowymi systemami bezpieczeństwa, lepszym nagłośnieniem, skórzaną tapicerką czy nowoczesnymi systemami multimedialnymi mogą osiągać wyższe ceny na rynku wtórnym. To właśnie te detale często decydują o tym, czy samochód będzie łatwy do sprzedaży i czy jego wartość rezydualna będzie wysoka.

Silnik też ma znaczenie – w Polsce, wśród zwykłych użytkowników aut osobowych, dalej panuje kult przewagi skrzyni manualnej nad automatyczną. Tym samym „automat” w Twoim aucie może odstraszyć część klientów. Inaczej jest w przypadku aut luksusowych – tam w dokładnie ten sam sposób na potencjalnych zainteresowanych działa tradycyjny „manual”. 

Jak obliczyć wartość samochodu na moment odsprzedaży?

Wiele osób zastanawia się, jak obliczyć wartość samochodu (prognozowaną) w momencie, gdy zdecyduje się na jego sprzedaż. Otóż odpowiedź jest stosunkowo łatwa – wystarczy od jego ceny, którą zapłaciłeś dealerowi, odjąć utratę wartości przez czas eksploatacji.

A jak obliczyć wartość samochodu w przypadku leasingu? Wielu finansujących ma swoje własne sposoby; większość jednak szacuje wartość auta w chwili jego wykupu na nieco niższą niż rynkowa średnia. Innymi słowy, wartość rezydualna auta zawarta w umowie leasingowej nie będzie odpowiadać realiom.

  • Koniecznie sprawdź też, jak wypadają realne koszty wzięcia auta w leasing bądź wynajem długoterminowy. W naszym kalkulatorze leasingowym możesz poznać wysokość opłaty początkowej, wartość miesięcznej raty, a także inne koszty, jeśli te występują.

Wartość rezydualna a leasing samochodu

Wartość rezydualna odgrywa w leasingu bardzo istotną rolę, ponieważ bezpośrednio wpływa na wysokość rat, opłacalność umowy oraz późniejszy wykup pojazdu, zależna jest od niej także amortyzacja auta. To jeden z najważniejszych parametrów dla każdego leasingobiorcy. Dlaczego?

  • Wpływa na wysokość miesięcznych rat leasingowych. Im wyższa wartość rezydualna pojazdu, tym niższa jest miesięczna rata leasingowa. I odwrotnie – im niższa wartość rezydualna, tym wyższe raty. Na przykład jeśli samochód po trzech latach użytkowania ma zachować prognozowane 50% swojej pierwotnej wartości, to leasingobiorca pokrywa w trakcie trwania umowy jedynie pozostałe 50%, rozłożone na raty + odsetki i opłaty dodatkowe. Wybór auta z wysoką wartością rezydualną znacząco zmniejsza więc comiesięczne obciążenie finansowe, ale też z drugiej strony zwiększa obciążenie finansowe na chwilę wykupu.
  • Wpływa na całkowity koszt użytkowania pojazdu. Wartość rezydualna determinuje całkowity koszt użytkowania pojazdu w leasingu, a co za tym idzie – wpływa na opłacalność całej inwestycji. Auto, które traci na wartości tylko symbolicznie, generuje mniejsze straty w kapitale, szczególnie kiedy po zakończeniu leasingu właściciel będzie mógł je sprzedać po korzystnej cenie. Z kolei samochody o niskiej wartości rezydualnej mogą być kosztowne w utrzymaniu w dłuższej perspektywie, ponieważ leasingodawca/finansujący zrekompensuje sobie dużą utratę ich wartości poprzez wyższe raty.
  • Wpływa na warunki finansowe leasingu. Firmy leasingowe są prowadzone przez ekspertów z branży motoryzacyjnej, i znacznie chętniej udzielają korzystnych warunków finansowania wyłącznie na auta z wysoką wartością rezydualną. Takie pojazdy łatwiej odsprzedać po zakończeniu umowy, co natomiast oznacza mniejsze ryzyko dla leasingodawcy, a to w efekcie – lepsze oprocentowanie, dłuższy okres leasingu lub korzystniejsze warunki wymiany pojazdu na nowy model.

Wysoka wartość rezydualna a decyzje leasingowe

Zdecydowanie się na wzięcie w leasing pojazdu z wysoką szacunkową wartością rezydualną to jedna z najlepszych strategii na minimalizację kosztów leasingu. Wynika to z faktu, że leasingobiorca spłaca głównie utratę wartości auta, powiększoną o część odsetkową, a nie całą cenę jego zakupu. 

Oczywiście koszty leasingu wzrastają wraz z większym wykupem końcowym, ale niewspółmiernie mało w stosunku do wymiernych korzyści finansowych w trakcie trwania umowy. Wynika to z tego, że im mniejszy spadek wartości rynkowej, tym niższe raty miesięczne, a to natomiast oznacza mniejsze obciążenie dla budżetu firmy lub osoby prywatnej. Trzeba jednak pamiętać, że wysoka wartość rezydualna oznacza również wyższą kwotę wykupu po zakończeniu umowy – jeśli leasingobiorca zdecyduje się na nabycie pojazdu, będzie musiał przygotować się na duży wydatek, sięgający nawet 60% wartości nowego auta.

Na rynku wtórnym wśród aut z segmentu premium najlepiej trzymają wartość modele marek takich jak niemiecki Mercedes-Benz, BMW, Porsche, Audi czy japoński Lexus. Auta tych marek w praktycznie każdej wersji są bardzo pożądane przez kupujących na rynku wtórnym, co znacząco ogranicza utratę ich wartości. 

Dobrym przykładem jest BMW serii 3 – masowo produkowane auto, które z uwagi na ogromne zainteresowanie traci na wartości tylko symbolicznie. Z drugiej strony mamy skrajnie sportowe Porsche 911, które utrzymuje wysoką wartość końcową przez całe lata. Wynika to z tego, że jest darzone zaufaniem, utożsamia się je z solidnością i możliwością codziennej eksploatacji, dlatego to ono jest wybierane przez aspirujących dorosłych. Ciekawostką jest też Mercedes-Benz Klasy G – potężny off-roadowiec, jak i z japońskiego podwórka modele Lexus RX czy Lexus NX.

Podsumowanie – rynkowa wartość pojazdu może grać na Twoją korzyść!

Decyzję o wzięciu leasingu warto zawsze poprzedzić dokładną analizą wartości rezydualnej pojazdu. To właśnie ona decyduje o całkowitych kosztach użytkowania auta, wysokości opłat oraz finansowym bezpieczeństwie w chwili zakończenia umowy. Zdecydowanie się na auto, które dobrze trzyma wartość, pozwoli Ci cieszyć się niższymi ratami miesięcznymi i większą elastycznością w dalszym zarządzaniu flotą lub sprzedażą auta po zakończeniu umowy. Wysoka wartość rezydualna to nie tylko oszczędność w trakcie trwania leasingu, ale także szansa na odzyskanie większej części poniesionych kosztów przy odsprzedaży. 

Wybieraj mądrze, ale przede wszystkim – odpowiedzialnie. Skontaktuj się z ekspertami Car Lease Polska już dziś!

 

Masz pytania?

Skontaktuj się z nami:

(+48) 512 80 70 80

Najnowsze artykuły