Jeśli zastanawiasz się, jaki silnik benzynowy wybrać do swojego nowego auta, mamy dobrą wiadomość – w naszej ofercie (oraz na rynku) – znajduje się wiele szczególnie mocno polecanych jednostek. W artykule przybliżymy Ci najciekawsze z nich, zachwycające użytkowników przede wszystkim niskim spalaniem oraz podobnie niskimi kosztami eksploatacyjnymi. Zapraszamy do lektury!
W tym artykule dowiesz się:
- Jak wybrać idealny silnik benzynowy?
- Jakie kryteria wyboru jednostki benzynowej są najważniejsze?
- Jakie są rodzaje silników benzynowych?
- Jakie są najlepsze silniki benzynowe na rynku?
- Jak zadbać o żywotność swojego silnika benzynowego?
Jaki silnik benzynowy wybrać? Najważniejsze kryteria wyboru
Przed odpowiedzią na trudne i dość jednoznacznie postawione pytanie – jaki silnik benzynowy jest najlepszy w swojej klasie – poznajmy z grubsza jego konstrukcję.
Silniki benzynowe różnią się od pozostałych rodzajem mieszanki paliwowej – jest to benzyna (obecnie bezołowiowa o różnej liczbie oktanowej – w Polsce 98 lub 95), wykorzystywana szeroko w Polsce dopiero od drugiej połowy lat 80. XX wieku.
Drugą różnicą, bezpośrednio skorelowaną z pierwszą, jest sposób zapłonu – w przypadku benzyny do zapłonu mieszanki z uwagi na jej skład chemiczny wykorzystuje się świece wytwarzające iskrę zapalającą mieszankę w cylindrze.
Trzecią różnicą, wynikającą z połączenia obu poprzednich, jest natomiast sam koszt utrzymania, cena eksploatacji, spalanie czy ilość zanieczyszczeń generowanych do atmosfery oraz ogólna konstrukcja bloku silnikowego.
Czy wiesz, na jaki silnik się zdecydować w Twoim przypadku? Benzyna czy diesel – na które rozwiązanie warto postawić w dobie rosnących cen paliw i kosztów utrzymania samochodu?
Kryteria wyboru silnika benzynowego – na co zwracać uwagę podczas zakupu?
Zastanawiasz się, jaki silnik benzynowy wybrać? Chętnie Ci w tym pomożemy! Poniżej znajdziesz listę, w której przybliżyliśmy najważniejsze kryteria wyboru silnika benzynowego, czyli aspekty, na które warto zwrócić uwagę przed zakupem nowego auta.
- MOC SILNIKA. Moc silnika wyrażana w koniach mechanicznych [KM] oraz elastyczność określana w momencie obrotowym (niutonometry – [Nm]), to dwa parametry, które odzwierciedlają zdolność przyspieszania i utrzymywania wybranej prędkości przez dane auto. Im wyższe, tym szybszy jest dany samochód.
- Jeśli lubisz szybką, dynamiczną jazdę, wybierz mocną jednostkę o mocy np. 300 KM wzwyż. Jeśli natomiast preferujesz niskie spalanie i większą trwałość, sięgnij po jednostkę o mocy np. 100 KM. W przypadku, gdy auto będziesz wykorzystywać do ciągnięcia przyczepy, zwróć uwagę na jak najwyższy moment obrotowy, nie na moc.
- KONSTRUKCJA. Silniki benzynowe różnią się oczywiście pojemnością; ta może wahać się od niewielkich wartości rzędu 0,9 l do potężnych 6-litrowych jednostek popularnych głównie w USA. Kolejną różnicą jest liczba cylindrów. Standardowe silniki mają cztery cylindry w układzie rzędowym (coraz częściej spotykane są również jednostki trzycylindrowe), mniej popularne mają już sześć bądź osiem cylindrów, np. w układzie widlastym typu V. Auta typowo sportowe mogą być natomiast wyposażone w bloki o konstrukcji V10 i V12!
Ciekawostka! Interesującym przejawem motoryzacyjnego rzemiosła jest silnik produkcji brytyjskiej marki Cosworth, wykorzystywany w nadchodzącym Bugatti Tourbillon. Jednostka ma aż 16 cylindrów w układzie typu V – V16, i generuje aż 1000 KM. Układ ten jest niespotykany na światową skalę. |
- KOSZTY NAPRAW. To kwestia istotna z punktu widzenia Twojego portfela. Duże silniki benzynowe wykorzystywane w samochodach premium wymagają od serwisanta dużej wiedzy i zakupu kosztownych części. Mniejsze silniki są łatwiejsze w serwisowaniu, zatem koszt roboczogodziny mechanika będzie w ich przypadku diametralnie niższy.
- KULTURA PRACY. Przenoszenie drgań z silnika na nadwozie oraz hałas podczas przyspieszania i jazdy ze średnią lub wysoką prędkością obrotową to ogromny dyskomfort dla każdego kierowcy i pasażera. Podczas zakupu sprawdź, czy dany silnik słynie z dobrej kultury pracy oraz płynnego i cichego działania.
- SPALANIE PALIWA. To podstawowy parametr wpływający na koszty eksploatacji danego auta. Im wyższe spalanie, tym wyższa cena przejazdu 100 km, a im niższe – tym analogicznie niższy koszt eksploatacji samochodu. W dobie galopujących cen paliw oszczędne silniki benzynowe nie bez powodu wypierają te nieefektywne. Parametr ten w Polsce określa się jako liczbę spalonych litrów na każde 100 km, a obecnie producenci wykorzystują do przetestowania każdego produkowanego przez siebie test laboratoryjny WLTP (Worldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedure).
- Na spalanie wpływ ma również rodzaj przekładni. Którą wybrać? Odpowiedź znajdziesz w naszym artykule: Skrzynia biegów automatyczna czy manualna?
- WYTRZYMAŁOŚĆ. Sprawdź, ile dany silnik benzynowy (wedle opinii recenzentów lub użytkowników) wytrzyma do czasu jego generalnego remontu. Widełki są bardzo różne; z jednej strony spotykamy silniki, które nadają się do dogłębnej naprawy już po 200 000 km, jak i te, które pokonają nawet milion kilometrów. Stawiaj na silniki unowocześnione, lecz o znanej już konstrukcji.
Rodzaje silników benzynowych
Na rynku znajdziemy dwa rodzaje silników benzynowych – wolnossące, turbodoładowane oraz znacznie rzadsze, doładowane mechanicznie (kompresorem). Aby było Ci łatwiej zrozumieć praktyczne różnice pomiędzy nimi, przygotowaliśmy tabelkę dotyczącą ich specyfiki.
RODZAJ SILNIKA |
BENZYNOWY WOLNOSSĄCY |
BENZYNOWY TURBO |
BENZYNOWY KOMPRESOR |
Zużycie paliwa |
Średnie |
Mniejsze |
Średnie |
Moc i elastyczność silnika |
Średnia, zależna od pojemności silnika |
Wysoka, duża moc dzięki turbosprężarce |
Wysoka, duża moc przy niskich i średnich obrotach |
Koszty eksploatacji |
Niskie koszty serwisu i napraw, wyższe koszty paliwa |
Nieco wyższe koszty napraw, niskie spalanie |
Wyższe koszty napraw, wyższe spalanie |
Zastosowanie |
Na wszystkie dystanse, do codziennej jazdy |
Na wszystkie dystanse, dla wielbicieli dynamiki |
Na wszystkie dystanse, dla wielbicieli dynamiki |
Ekologia |
Duża emisja CO2, szczególnie przy dynamicznej jeździe |
Niższa emisja CO2 niż w silnikach wolnossących |
Podobna emisja CO2 do turbosprężarki, wyższa przy dynamicznej jeździe |
Mamy nadzieję, że powyższa lista przybliżyła Ci najistotniejsze różnice pomiędzy rodzajami silników benzynowych.
Ciekawostka! Turbodoładowane jednostki benzynowe generują znacznie wyższą moc przy zachowaniu tej samej pojemności. Wynika to z zastosowania turbosprężarki „kręcącej się” do 200 000 obr./min. Oparty na niej silnik cechuje się niższym spalaniem przy spokojnej jeździe, lecz także podwyższoną awaryjnością, gdyż blok silnika jest nieco bardziej wysilony niż w przypadku jednostek wolnossących. |
Ranking silników benzynowych – najbardziej udane jednostki na rynku 2024
Przygotowaliśmy dla Ciebie listę, która zawiera najlepsze silniki benzynowe wiodących koncernów z całego świata. Koniecznie się z nią zapoznaj!
- Jednostki TFSI od Audi
W koncernie Audi silniki z rodziny TFSI urosły już do rangi legendarnych. Nie dzieje się to bez powodu. Jednym z godnych uwagi modeli wykorzystujących tę jednostkę jest Audi Q3 Sportback 35 TFSI. Oznaczenie 35 TFSI oznacza, że pojazd wyposażono w czterocylindrowy silnik benzynowy z turbo o mocy 150 KM. Silniki TFSI skonstruowano tak, by przy spokojnej jeździe odcinane były dwa cylindry. Dzięki temu SUV od Audi porusza się jedynie przy zasilaniu w paliwo dwóch cylindrów. Odłączenie dwóch silników jest przy tym zupełnie niezauważalne dla kierowcy.
Chcesz kupić nowe Audi? Kredyt na samochód jest rozwiązaniem wartym uwagi – tanim, łatwodostępnym i obsługiwanym przez naszą firmę.
- Jednostki marki Volkswagen
Wyjątkowo wydajne silniki benzynowe niemieckiej firmy Volkswagen są obecnie jednymi z najoszczędniejszych i najtrwalszych w swojej klasie. Ich niezaprzeczalną zaletą jest wieloletnia obecność na rynku, dzięki której dostępne aktualnie jednostki zostały dopracowane do perfekcji. Volkswagen Tiguan Life jest wartą uwagi propozycją nowoczesnego auta wyposażonego w silnik spalinowy o pojemności 1,5 l. Jednostka jest bardzo ekonomiczna i charakteryzuje się naprawdę dobrą kulturą pracy oraz adekwatną do sposobu eksploatacji mocą równą 150 KM. Leasing samochodu firmy Volkswagen jest zawsze bezpieczną propozycją, idealną dla większości osób zainteresowanych ponadprzeciętnymi parametrami użytkowymi.
- Jednostki marki Toyota
Japoński koncern Toyota od lat słynie z jednostek silnikowych absolutnie topowej klasy i nie inaczej jest w autach tej marki produkowanych obecnie. W modelu Corolla znajdziemy silnik o pojemności 1,5 l i mocy 125 KM, który cechuje się przede wszystkim legendarną bezawaryjnością. Dzięki niej autem można przejechać nawet kilkaset tysięcy kilometrów, bez obaw o przedwczesne zużycie i nadmierne wyeksploatowanie.
- Jednostki marki Honda
Z Japonii pochodzi także inny koncern samochodowy – marka Honda, która słynie z silników klasy podobnej do Toyoty. Firma postawiła jednak na hybrydy, dlatego w jej ofercie trudno obecnie znaleźć silnik wolnossący pracujący samodzielnie, lecz zespolony z układem elektrycznym wspomagającym jego pracę. Same silniki tej marki są bezwzględną ekstraklasą pod kątem ich trwałości, jak i konstrukcją „przewymiarowaną” jak na obecne standardy.
Interesuje Cię Honda leasing? Bardzo dobry wybór – marka ta dzięki wieloletniemu doświadczeniu od lat wiedzie prym w produkcji silników trwałych, wytrzymałych i bezawaryjnych, a przy tym też oszczędnych.
- Jednostki marki Hyundai
Najlepsze silniki benzynowe to domena wyłącznie kraju kwitnącej wiśni? Nie do końca. Wbrew obiegowej opinii nie tylko japońskie silniki zasługują na uznanie – po sąsiedzku warto także odwiedzić Koreę Południową – kraj, w którym swoje silniki produkuje marka Hyundai. Firma ta depcze po piętach innym koncernom i początkowo zyskała popularność jako tania alternatywa dla japońskiej trójcy (Nissan, Toyota, Honda), a teraz – jako pełnoprawny zamiennik aut tych firm.
Być może w takim razie warto przemyśleć Hyundai leasing? Samochody takie jak Elantra, i10 czy nowy Bayon zachwycają swoim dopracowanym projektem i kapitalnymi silnikami benzynowymi.
Ciekawostka! Silniki spalinowe, w tym także benzynowe, nie są konstrukcjami pozbawionymi wad. Jedną z największych jest bardzo niska sprawność – tylko około 40% energii powstałej w wyniku spalania benzyny jest przekształcana na energię mechaniczną (w przypadku diesla jest to 50%). To oznacza, że połowa Twojego spalania ucieka „w eter” w postaci ciepła! Innymi słowy, jeśli Twoje auto spala około 10 l/100 km benzyny, to aż 6 l tego drogocennego płynu jest „marnotrawione”. |
Pamiętaj też, że powyższy ranking silników benzynowych nie jest ostateczny i wyczerpany – producenci dwoją się i troją, aby to właśnie ich jednostka osiągnęła pierwszą pozycję w klasyfikacji bezawaryjności. Tym samym co roku dochodzi do znacznych zmian.
Jak zwiększyć żywotność silników benzynowych? Check-lista
Już wiesz, jaki silnik benzynowy wybrać, ale pewnie zastanawiasz się, jak zwiększyć jego trwałość. Przygotowaliśmy dla Ciebie interesującą listę – dowiesz się z niej, czym się kierować użytkując silnik benzynowy na co dzień.
- WYMIENIAJ OLEJ – to klucz do sukcesu. Olej służy do smarowania, uszczelniania, jak i w pewnym stopniu do obniżenia temperatury współpracujących ze sobą elementów mechanicznych, zapobiegając ich zatarciu.
- STOSUJ DOBREJ JAKOŚCI FILTRY – mieszanka paliwowo-powietrzna docierająca do komór spalania musi być idealnie czysta; stosuj więc filtry dobrej klasy i wymieniaj je cyklicznie (np. filtry oleju zawsze wymieniaj podczas wymiany oleju).
- KONTROLUJ UKŁAD CHŁODZENIA – przegrzana jednostka napędowa to zwiastun ogromnych wydatków. Oceniaj okresowo stan układu chłodniczego, w tym także ilość płynu, i reaguj natychmiast na moment, gdy wskazówka temperatury cieczy chłodzącej powędruje na czerwone pole.
- POCZEKAJ Z WYSOKIMI OBROTAMI – silnik benzynowy tuż po odpaleniu pracuje w zbyt niskiej temperaturze. Olej jest wówczas zupełnie gęsty, zatem nie realizuje swojej pracy. Poczekaj z dynamiczną jazdą do czasu, aż silnik rozgrzeje się do odpowiedniej temperatury roboczej.
- POCZEKAJ Z GASZENIEM SILNIKA – silniki benzynowe z turbodoładowaniem warto potraktować ulgowo po bardzo szybkiej jeździe. Wynika to z tego, że po wyłączeniu silnika dezaktywuje się także smarowanie sprężarki. Przed wyłączeniem auta, odczekaj zatem kilkanaście sekund na postoju – dzięki temu temperatura turbosprężarki nieco spadnie, a Ty uchronisz się od ryzyka jej zatarcia.
Żywotność silników benzynowych nie jest ustalona z góry, można na nią wpływać, zarówno wydłużać, jak i skracać. Powyższe rady z pewnością pomogą Ci zadbać o mechanikę swojego auta, dlatego zachęcamy do wcielenia ich w swoją rutynę obowiązków. Łącząc je z jednostkami napędowymi dobrej klasy, możesz liczyć nawet na możliwość pokonania kilkuset tysięcy kilometrów bez ryzyka przedwczesnego remontu. Brzmi świetnie, prawda?
Podsumowując, wybór odpowiedniego silnika benzynowego zależy od wielu czynników – od mocy, pojemności, konstrukcji i kosztów eksploatacji. Warto zwrócić uwagę na takie aspekty jak spalanie, trwałość oraz kultura pracy jednostki napędowej. Odpowiednio dobrany silnik i dbałość o jego regularną konserwację mogą zapewnić długie, bezawaryjne użytkowanie samochodu.