Zwrot auta po wynajmie długoterminowym

Nadchodzi Twój pierwszy zwrot wynajmowanego samochodu? Zapoznaj się z najważniejszymi informacjami, które musisz wiedzieć zdając wynajmowany samochód.

Author
Ewa Starownik

Data publikacji: 


Data aktualizacji: 

  1. Car Lease Polska
  2. Blog
  3. Zwrot auta po wynajmie długoterminowym

Korzystanie z wynajmu długoterminowego to wygodna opcja dla wielu osób. Jednak, kiedy przychodzi czas na zwrot samochodu, pojawia się sporo pytań. Aby ułatwić Ci ten proces, przygotowaliśmy szczegółowy przewodnik, który pomoże Ci oddać wynajęte auto szybko i sprawnie, bez niepotrzebnych komplikacji.

Z artykułu dowiesz się:

  • Jak zwrócić wynajęty pojazd?
  • Na jakie rzeczy zwracamy uwagę przy odbieraniu samochodu?
  • Jak przygotować auto do zwrotu?
  • Co zrobić w przypadku wcześniejszego zerwania umowy?
  • Co zrobić, gdy pojazd zostanie uszkodzony?

Jak zwrócić auto po wynajmie?

Zwrot wypożyczonego samochodu jest postrzegany jako formalność. Jeśli przestrzegałeś warunków umowy, nie musisz obawiać się o dodatkowe koszty.

Przy zwrocie prosimy o zwrot kluczyków, karty pojazdu oraz wszelkiego wyposażenia dodatkowego, takiego jak foteliki dziecięce, bagażniki dachowe czy nawigację, jeśli były częścią umowy. Zachęcamy, aby przed wizytą dokładnie sprawdzić, czy masz przy sobie wszystkie niezbędne elementy, by uniknąć ewentualnych opłat za ich brak.

Przed zwrotem koniecznie ustal termin, miejsce odbioru oraz osobę, która dokona oględzin. Zdarza się, że samochód jest odbierany przez firmę transportową, a oględziny stanu technicznego robione są w innym miejscu i przez inną osobę. W takich sytuacjach może dojść do nieporozumień, szczególnie gdy użytkownik zostaje obciążony dodatkowymi kosztami.

Zastanawiasz się, czy wynajem długoterminowy samochodu to rozwiązanie dla Ciebie? W takim razie zapoznaj się z naszym artykułem: Wynajem długoterminowy – dlaczego warto o nim pomyśleć?

Stan techniczny pojazdu – co akceptujemy?

Wiemy, że samochody w trakcie eksploatacji ulegają naturalnemu zużyciu. Dlatego przy zwrocie pojazdu stosujemy jasne kryteria oceny jego stanu technicznego, oparte na normach PZWLP (Polskiego Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów), które regulują politykę zwrotu aut z wynajmu. Dzięki temu wiesz dokładnie, czego się spodziewać.

Akceptujemy:

  • drobne rysy na lakierze, które nie przekraczają określonej głębokości;
  • normalne zużycie opon wynikające z eksploatacji;
  • niewielkie wgniecenia, które powstały podczas codziennego użytkowania.

Nie akceptujemy:

  • głębokich rys, które wymagają napraw blacharskich;
  • uszkodzeń tapicerki (plamy, przetarcia, dziury);
  • niskiego poziomu paliwa – prosimy o zatankowanie auta przed oddaniem.

Jeśli pojazd nie spełnia powyższych kryteriów, możemy naliczyć dodatkowe opłaty związane z naprawami lub uzupełnieniem paliwa.

Do nieprawidłowego użytkowania samochodu zaliczamy także ponadnormatywnie (podlegające wyłączeniom opisanym w ogólnych warunkach umowy, np. jazdy na torach wyścigowych, udział w rajdach terenowych) uszkodzenia, awarie i zużycia elementów nie są zawarte w usłudze serwisu ujętego w racie, te koszty musi ponieść użytkownik. Wówczas możliwa jest korekta wartości pojazdu na koniec kontraktu.

Umowa wynajmu długoterminowego z góry zakłada przewidywany roczny przebieg, jest on kontrolowany przez finansującego, dzięki obowiązkowym przeglądom, jakie winien wykonywać użytkownik. W przypadku, gdy w pierwszym roku znacznie przekracza on założoną wartość, często jest proponowana korekta zapisów w umowie, nowy harmonogram dostosowany do nowego przebiegu.

Umowa zawiera też informacje o dodatkowych kosztach za przebieg ponadnormatywny (przekraczający umowny) w zł/km. W tym temacie polecamy nasz artykuł: Jak oszacować limit kilometrów?

Jak przygotować samochód do zwrotu?

Aby proces zwrotu przebiegł szybko i bezproblemowo, warto odpowiednio przygotować samochód. Oto kilka prostych kroków, które możesz wykonać:

  • sprawdź stan techniczny auta – upewnij się, że poziom oleju, płynów oraz stan opon są odpowiednie. Jeśli coś wymaga naprawy, lepiej zająć się tym przed oddaniem pojazdu.
  • zadbaj o czystość – pojazd powinien być czysty zarówno na zewnątrz, jak i wewnątrz, a do tego wypolerowany. Możesz skorzystać z myjni, aby auto wyglądało jak najlepiej. Pamiętaj, że aby przejść pozytywnie proces zdawania pojazdu, wnętrze auta powinno być odkurzone i wyczyszczone.
  • sprawdź dokumenty i wyposażenie – upewnij się, że wszystkie dokumenty (karta pojazdu, książka serwisowa) oraz dodatkowe akcesoria (jak nawigacja, fotelik) są w komplecie.

Dzięki temu unikniesz niepotrzebnych opóźnień i kosztów związanych z dodatkowymi usługami.

Co w przypadku wcześniejszego rozwiązania umowy?

Jeśli musisz wcześniej zakończyć umowę, skontaktuj się z nami jak najszybciej. Wyjaśnimy Ci wszystkie warunki związane z przedterminowym zwrotem auta. W większości przypadków wiąże się to z dodatkowymi kosztami wynikającymi z amortyzacji pojazdu oraz pokrycia utraconych korzyści dla firmy. Wszystkie szczegóły znajdziesz w swojej umowie, jednak zawsze możesz liczyć na nasze wsparcie przy tym procesie.

Jeśli nie wiesz, czy lepszym rozwiązaniem dla Ciebie byłby leasing samochodu, czy jego wynajem, zapoznaj się z naszym artykułem: Leasing czy wynajem – co wybrać?

Co zrobić, jeśli samochód został uszkodzony?

Wypadki i kolizje mogą zdarzyć się każdemu. Jeśli Twój samochód uległ uszkodzeniu, prosimy o jak najszybszy kontakt z nami oraz zgłoszenie szkody do ubezpieczyciela. Zazwyczaj konieczne będzie dostarczenie raportu z policji oraz dokumentacji od ubezpieczyciela, co pozwoli nam ocenić skalę szkód.

Niektóre uszkodzenia mogą nie być objęte ubezpieczeniem, dlatego zawsze warto dokładnie sprawdzić, co obejmuje polisa. Pamiętaj, że uszkodzenia wynikające z niewłaściwego użytkowania auta mogą wiązać się z dodatkowymi kosztami, które będziesz musiał pokryć.

Myślisz o nabyciu pojazdu na własność, ale nie wiesz, jak sfinansować zakup? Sprawdź, jak wygląda kredyt na samochód w Car Lease Polska!

Ubezpieczenie i Twoja odpowiedzialność

Każdy pojazd objęty jest ubezpieczeniem OC i AC oraz ochroną przed kradzieżą. Jednak pewne rodzaje uszkodzeń mogą nie być objęte polisą. Na przykład uszkodzenia lakieru, wnętrza czy sprzętu mogą podlegać dodatkowej ocenie, dlatego warto sprawdzić warunki polisy przed podpisaniem umowy.

Oddanie wynajętego samochodu wiąże się ze sprawdzeniem jego stanu technicznego i wizualnego, aby upewnić się, że pojazd spełnia warunki umowy. Jeśli coś wymaga naprawy, poinformujemy Cię o ewentualnych kosztach.

Najczęściej zadawane pytania

Gdzie zwraca się auto na koniec leasingu?

Pojazd zwraca się do instytucji finansującej. Miejsce zdania pojazdu ustala się przy zawieraniu umowy leasingowej.

Jakie dokumenty są potrzebne przy zwrocie?

Podczas zwrotu będziemy potrzebować kluczyków, karty pojazdu, książeczki serwisowej oraz wyposażenia dodatkowego. Prosimy również o sprawdzenie, czy masz ze sobą wszystkie dokumenty związane z najmem samochodu.

Czy muszę zwrócić auto z pełnym bakiem?

Tak, prosimy o zwrot samochodu z pełnym bakiem paliwa. Jeśli auto zostanie zwrócone z pustym bakiem, naliczymy opłatę za tankowanie.

Co jeśli oddam samochód zabrudzony?

Pojazd powinien być zwrócony czysty zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz. W przeciwnym razie możemy obciążyć Cię opłatą za mycie pojazdu.



Masz pytania?

Skontaktuj się z nami:

(+48) 512 80 70 80

Najnowsze artykuły