Zwrot wynajmowanego samochodu

Nadchodzi Twój pierwszy zwrot wynajmowanego samochodu? Zapoznaj się z najważniejszymi informacjami, które musisz wiedzieć zdając wynajmowany samochód.

Data publikacji: 

  1. Car Lease Polska
  2. Blog
  3. Zwrot wynajmowanego samochodu

Zwrot auta po wynajmie długoterminowym. Co trzeba wiedzieć, aby był bezproblemowy?

Wynajem długoterminowy samochodu to produkt mocno zyskujący na popularności. Podstawową jego cechą jest to, że użytkownik płacąc miesięczny abonament nie martwi się niczym innym niż płyn do spryskiwaczy czy paliwo. W miesięcznej racie uwzględnione są (oprócz kwoty wynajmu) ubezpieczenie OC/AC, assistance, przechowywanie i wymiana opon sezonowych, serwis oraz wszelkie możliwe naprawy czy nawet samochód zastępczy.

Koniec kontraktu z założenia jest momentem zwrotu pojazdu i zawarcia kolejnej umowy na nowy samochód.

Zwrot pojazdu najczęściej jest postrzegany jako formalność, lecz zdarza się, że nie zawsze tak jest. Aby zwrot był bezproblemowy (i tu mam na myśli bez dodatkowych kosztów) trzeba pamiętać o kilku ważnych rzeczach:

  1. Stan techniczny samochodu pod kątem mechanicznym.

Użytkowanie prawidłowe - w trakcie trwania umowy na bieżąco powinniśmy monitorować, serwisować i dokonywać wszystkich koniecznych napraw.

Użytkowanie nieprawidłowe – ponadnormatywnie (podlegające wyłączeniom, opisanych w ogólnych warunkach umowy, np. jazdy na torach wyścigowych, udział w rajdach terenowych) uszkodzenia, awarie i zużycia elementów nie są zawarte w usłudze serwisu ujętego w racie, te koszty musi ponieść użytkownik. Możliwa korekta wartości pojazdu na koniec kontraktu.

2. Stan techniczny pod kątem wizualnym (dbałość i bezszkodowość).

Idealną sytuacją jest jak przez okres umowy nie ma żadnej szkody komunikacyjnej, samochód jest zadbany, utrzymywany w czystości itd.

Czynnik czasu, warunki drogowe i atmosferyczne powodują, że pojawiają się na pojeździe widoczne ślady użytkowania.

W przypadku wystąpienia szkody, ważnym czynnikiem jest aby była ona naprawiona profesjonalnie (na szczęście finansujący pilnuje, aby te czynności wykonywane były tylko w profesjonalnych serwisach).

Ważne jest też to aby samochód w momencie zwrotu był umyty, wypolerowany i wyczyszczony (odkurzone i najlepiej wyprane wnętrze). Te czynności wpływają pozytywnie na ostateczny odbiór auta.

3. Przebieg.

Umowa wynajmu długoterminowego z góry zakłada przewidywany roczny przebieg, jest on kontrolowany przez finansującego, dzięki obowiązkowym przeglądom jakie winien wykonywać użytkownik. W przypadku, gdy w pierwszym roku znacznie przekracza on założoną wartość, często jest proponowana korekta zapisów w umowie, nowy harmonogram dostosowany do nowego przebiegu.

Umowa zawiera też informacje o dodatkowych kosztach za przebieg ponadnormatywny (przekraczający umowny) w zł/km.

Niektóre firmy stosują też korekty w przypadku gdy przebieg przy zwrocie pojazdu jest niższy od umownego.

Obowiązkową lekturą dla każdego użytkownika pojazdu na podstawie umowy wynajmu długoterminowego jest:

PRZEWODNIK ZWROTU POJAZDU POLSKIEGO ZWIĄZKU WYNAJMU I LEASINGU POJAZDÓW.

Zawiera on szczegółowe informacje dotyczące tytułowej dyskusji.

Do pobrania: 

https://pzwlp.pl/storage/files/media/do%20pobrania/PZWLP_Przewodnik_Zwrotu_Pojazdow_2011.pdf

Przed zwrotem koniecznie ustal termin, miejsce odbioru oraz osobę, która dokona oględzin. Zdarza się, że samochód jest odbierany przez firmę transportową, a oględziny stanu technicznego robione są w innym miejscu i przez inną osobę. W takich sytuacjach może dojść do nieporozumień, szczególnie, gdy użytkownik zostaje obciążony dodatkowymi kosztami.

Źródło: Michał Wenta - Specjalista Car Lease Polska oraz PZWLP

Masz pytania?

Skontaktuj się z nami:

(+48) 512 80 70 80

Najnowsze artykuły