FWD, RWD i AWD/4WD - rodzaje napędów w samochodzie

Przedni napęd czy napęd na tył? Samochody z napędem 4x4? Jakie zalety mają samochody z różnymi rodzajami napędów? Sprawdzamy!

  1. Car Lease Polska
  2. Blog
  3. FWD, RWD i AWD/4WD - rodzaje napędów w samochodzie

Samochody różnią się między sobą nie tylko rodzajami nadwozia czy paliwa, które zasila ich silniki. Równie istotny jest podział samochodów ze względów na sposób przenoszenia napędu.

 

FWD, czyli przedni napęd

FWD to akronim od angielskiego Front Wheel Drive, czyli napęd na przednią oś. Przednionapędowe samochody królują dziś na europejskim (ale nie tylko) rynku motoryzacyjnym. Czy to oznacza, że ten rodzaj napędu ma najwięcej zalet? Trudno to stwierdzić, ale jedno jest pewne. Przedni napęd pokochali księgowi koncernów motoryzacyjnych. Jego wykorzystanie pozwala w dużym stopniu wpłynąć na obniżenie kosztów produkcji. Dlatego napęd FWD jest tak często montowany w autach segmentu B i w klasie aut kompaktowych. W ofercie Car Lease Polska ten rodzaj napędu pojawia się m.in. w Oplu Mokka czy Renault Arkana.

 

Przedni napęd jest tańszy

Nie chodzi jednak tylko o oszczędności. Zamontowanie przedniego napędu eliminuje konieczność instalowania w samochodzie ciężkiego wału napędowego, który w autach z napędem na tył przenosi moment obrotowy na tylną oś. Brak wału napędowego oznacza także więcej miejsca we wnętrzu samochodu, zwłaszcza dla pasażerów siedzących na tylnych siedzeniach. W autach typu FWD udaje się też wygospodarować nieco więcej miejsca w bagażniku. Inżynierowie tworzący projekty aut przednionapędowych, mogąc zrezygnować z wału napędowego generują kolejne oszczędności. Wielowahaczowe zawieszenie zastępowane jest w nich belką skrętną. Taka belka jest tańsza w produkcji i mniej awaryjna, choć jak powszechnie się uważa także mniej komfortowa w użytkowaniu.
Przedni napęd zwłaszcza w przypadku mniej doświadczonych kierowców to także bezpieczniejszy rodzaj napędu. Auto „ciągnięte” przez przednie koła prowadzi się pewniej, zwłaszcza na śliskiej nawierzchni.

 

RWD, czyli napęd na tył

Podobnie jak FWD, także RWD to pochodzący z języka angielskiego akronim. Pochodzi on od Rear Wheel Drive, czyli napęd na tylną oś. Kiedyś częściej wybierany, dziś na ogół pojawiający się w autach większych i klasy premium. Auta te mają często silniki o większej mocy, których konstrukcja tylnonapędowa efektywniej przenosi moc na tylne koła. Przyjęło się, że wał napędowy przy większych obciążeniach jest wytrzymalszy od przednich półosi. Napęd na tył sprawia, że dzięki zamontowaniu wału napędowego oraz przekładni różnicowej w pojeździe udaje się uzyskać lepszy i bardziej równomierny rozkład masy. Ma to wpływ na specyfikę poruszania się, zwłaszcza przy bardziej dynamicznym sposobie jazdy. Tu jednak nie można zapomnieć, że tylny napęd, który niejako „pcha” samochód przy mało umiejętnym prowadzeniu auta może podczas pokonywania zakrętów wynosić jego przód poza tor jazdy. Zjawisko to w nowoczesnych konstrukcjach jest jednak często eliminowane przez działanie systemów bezpieczeństwa.

Tylny napęd w samochodach z oferty Car Lease Polska został zamontowany w samochodach takich jak BMW serii 3. Napęd na tył znajduje się przede wszystkim w autach klasy premium lub tych zaprojektowanych dla kierowców ze sportowymi aspiracjami.

 

AWD lub 4WD, czyli napęd na cztery koła

Samochody z napędem 4x4 to zdecydowanie najrzadziej spotykane auta na polskich drogach. Częściej zobaczymy je w lesie niż na miejskich bulwarach. AWD/4WD to ponownie akronim od angielskiego All/Four Wheel Drive. Napęd na cztery koła szczególnie przydatny jest na bezdrożach i dlatego często jest wybierany do aut terenowych, lecz nie tylko. Niekiedy napęd 4x4 oferowany jest w wybranych modelach SUV-ów należących do innej kategorii aut terenowych.

Zaletą napędu 4x4 jest zdolność do radzenia sobie w warunkach ekstremalnych. Gdy jedna oś np. na grząskim piasku traci przyczepność, zawsze pozostaje druga oferująca swą pomoc. Ma to wpływ także na bezpieczeństwo w czasie jazdy na śliskiej nawierzchni. Dlatego w wielu nowoczesnych samochodach tylna oś załącza się automatycznie tylko, gdy potrzebna jest jej praca.

 

Sprawdź wynajem długoterminowy w ofercie Carleasepolska.pl

Masz pytania?

Skontaktuj się z nami:

(+48) 512 80 70 80

Najnowsze artykuły