Zawieszenie działalności, a umowa leasingowa

Czy zawieszając działalność, stracisz samochód? Poznaj odpowiedź w najnowszym artykule!

Data publikacji: 


Data aktualizacji: 

  1. Car Lease Polska
  2. Blog
  3. Zawieszenie działalności, a umowa leasingowa

Potrzeba zawieszenia działalności spotyka wielu przedsiębiorców, nie tylko tych, którzy dochody osiągają sezonowo, lecz także właścicieli firm borykających się ze znaczącym spadkiem sprzedaży towaru lub usług. Zawieszenie firmy nie zwalnia jednak z pewnych odpowiedzialności względem podmiotów trzecich, takich jak leasingodawca. Zawieszenie a leasing na działalność gospodarczą – jak połączyć te dwa rozwiązania, aby były zgodne z prawem i elastyczne pod kątem finansowym? Chętnie w tym pomożemy!

Z artykułu dowiesz się:

  • Jaki jest wpływ zawieszenia działalności na umowę leasingową?
  • Na czym polega zawieszenie działalności z aktywną umową leasingową?
  • Jakie są rozwiązania w razie zawieszenia działalności?
  • Jakie są aspekty prawno-podatkowe zawieszenia?

Co oznacza zawieszenie działalności dla umowy leasingowej?

Najpierw zacznijmy od tego, że zawieszenie działalności gospodarczej to prawo przysługujące każdemu przedsiębiorcy niezatrudniającemu pracowników (z pewnymi wyjątkami), które może mieć różnorodne przyczyny, lecz także wiąże się z obowiązkami względem drugiej strony umowy. Wynika to z tego, że kontrakty zawarte przed okresem rozpoczęcia zawieszenia dalej obowiązują. Podobnie jest, gdy chodzi o leasing samochodu.

Zawieszenie działalności jest dla leasingodawcy sygnałem dokonania dużej zmiany w profilu działalności, wskazującym w pewnym stopniu na przejściowe problemy natury finansowej lub np. wizerunkowej. Informacja ta może stanowić spory problem dla podmiotu finansującego zakup danego środka trwałego, w tym auta, gdyż siłą rzeczy instytucja udzieliła finansowania na podstawie dogłębnej analizy Twojej firmy. Na szczęście są aż cztery rozwiązania, którymi rozwiążesz ten konflikt interesów obu stron. Zawieszenie działalności a leasing samochodu – rozwiejmy wątpliwości!

Zawieszenie działalności a leasing samochodu – jakie masz rozwiązania?

Zawieszenie działalności nie zrywa umowy leasingowej. Leasingobiorca musi pamiętać, aby kontynuować płatności leasingowe, nawet gdy jego firma jest formalnie zawieszona. Tyle w teorii, a jak w praktyce? Jeśli podjąłeś już decyzję o zawieszeniu swojej firmy, to jako aktywny leasingobiorca masz aż cztery zupełnie różne od siebie rozwiązania.

    • CESJA UMOWY LEASINGU. To zdecydowanie najprostsze i zarazem także najtańsze rozwiązanie, w przypadku którego przedmiot leasingu oraz obowiązki z nim związane przechodzą na zupełnie inny podmiot. Innymi słowy, za ponoszenie dalszych kosztów i kontynuowanie umowy będzie odpowiadał nowy przedsiębiorca.
      • Wśród wielu zalet tego rozwiązania warto wymienić przede wszystkim całkowite ściągnięcie z siebie wszelkiej odpowiedzialności względem leasingodawcy. Możesz też uzyskać odstępne, czyli cenę „odstąpienia” umowy nowemu cesjonariuszowi, tracąc oczywiście samochód, który przechodzi z cedenta na cesjonariusza.

Na temat cesji więcej dowiesz się z artykułu: jak działa cesja w leasingu?

    • ZERWANIE UMOWY LEASINGU. Jeśli zawieszenie działalności ma być długoterminowe, możesz rozważyć wcześniejsze zakończenie umowy leasingowej. To nieco mniej korzystny przypadek, związany bowiem z utratą przedmiotu leasingu, czyli auta, oraz poniesieniem nadprogramowych kosztów. Jako leasingobiorca musisz zwrócić samochód leasingodawcy, a także pokryć wszelkie koszty obsługi leasingu i opłacić prowizję.
      • Wśród korzyści tego rozwiązania warto wymienić (niestety niezależną od przedsiębiorcy) możliwość uzyskania satysfakcjonującej ceny sprzedaży auta przez podmiot finansujący. Nadwyżka może bowiem pokryć część lub całość kolejnych rat, zmniejszając obciążenie finansowe przedsiębiorcy. Niestety w razie, gdy cena znacznie przewyższy oczekiwania oraz pokryje zobowiązanie w całości, a przy tym także znacznie je przekroczy, to nie przysługuje Ci zwrot naddatku.
    • WYKUP SAMOCHODU Z LEASINGU A ZAWIESZONA DZIAŁALNOŚĆ. Nie wszyscy przedsiębiorcy chcą pozbyć się auta mimo potrzeby zawieszenia działalności. W takim wypadku dobrym rozwiązaniem jest przedwczesny wykup samochodu, który może nastąpić jeszcze przed ostatecznym zakończeniem umowy. Zawsze jednak obowiązuje pewien minimalny czas finansowania, np. 24 miesiące. W tym przypadku będziesz zobowiązany do zapłaty całej pozostałej kwoty; dokładna wartość jest uzależniona od zapisów w umowie.
      • Największą zaletą tego rozwiązania jest przejście własności auta na Twoją firmę. Największymi wadami natomiast potrzeba zapłaty w jednej chwili wszystkich nierozliczonych kosztów oraz spełnienie wymogu minimalnego okresu trwania umowy (2 lata w przypadku samochodów).
    • KONTYNUOWANIE UMOWY LEASINGOWEJ. W tym rozwiązaniu obligujesz się do dalszego kontynuowania umowy, czyli do opłacania kolejnych rat leasingowych w terminie, oraz do dopełnienia wszystkich idących za tym obowiązków (ubezpieczenia, serwis). Oczywiście musisz o fakcie zawieszenia działalności poinformować leasingodawcę. To dobry wybór dla przedsiębiorców, którzy wiedzą, że będzie ich stać na opłacanie kolejnych rat wynikających z harmonogramu umowy.
      • W przypadku tego rozwiązania możesz dalej korzystać z przedmiotu leasingu, a nawet potraktować koszty ponoszone na jego utrzymanie jako koszty uzyskania dochodu (oraz odliczyć VAT w wysokości 50% lub 100%). Co ważne, będziesz mógł je rozliczyć jednak dopiero po wznowieniu działalności. Pamiętaj jednak, że Twoja firma nie będzie traktowana ulgowo, lecz tak, jak przewiduje to kontrakt. W razie jakichkolwiek błędów czy niedotrzymania terminów grożą pewne nieprzyjemne konsekwencje, takie jak naliczenie kar umownych, zmiana warunków finansowych, a nawet w razie szczególnie dużych zaniechań – zwrot auta do leasingodawcy i negatywny wpis w bazach kredytowych.

Czy wiesz, kto może korzystać z leasingowanego samochodu i że nietrzymanie się zapisów w umowie również może prowadzić do nieprzyjemnych konsekwencji?

W niektórych przypadkach możliwy jest podnajem samochodu leasingowego innej firmie lub osobie. Wymaga to zgody leasingodawcy, ale może być dobrą opcją na zmniejszenie kosztów. Tak czy inaczej, warto zasięgnąć informacji u źródła i zapytać przedstawiciela danej firmy o najlepsze rozwiązanie w Twoim przypadku.

Dowiedz się też koniecznie, na czym polega kredyt na samochód i jakie ma zalety dla kredytobiorcy. To interesująca alternatywa dla leasingu.

Procedury zawieszenia działalności z aktywnym leasingiem

Zawieszenie działalności gospodarczej to w czasach komputeryzacji nie jest zbyt duży problem. Wystarczy przede wszystkim złożyć wniosek CEiDG-1, w którym należy wypełnić wyłącznie rubrykę 11., odpowiadającą za okres obowiązywania zawieszenia. Poprawnie wypełniony dokument możesz przekazać internetowo, podpisując go cyfrowo, lub przekazać do urzędu gminy/miasta, bądź też wysłać listownie. 

Zawieszenie działalności a leasing – co dalej? Poinformuj o zawieszeniu także leasingodawcę. To dla tego podmiotu bardzo ważna informacja; nie warto, aby wszedł w jej posiadanie samodzielnie. Dzięki temu wraz z konsultantem wybierzecie najlepszą formę kontynuowania lub zakończenia umowy, w pełni zgodną z jej wszystkimi postanowieniami i zapisami. Możesz to zrobić mailowo, telefonicznie bądź listownie. Osoby, które chcą się solidnie zabezpieczyć mogą zgłosić fakt zawieszenia działalności jeszcze przed złożeniem CEiDG-1.

Z artykułu: Jakie dokumenty są potrzebne do leasingu samochodu? dowiesz się wszystkiego na temat wymogów formalnych przed zawiązaniem umowy z leasingodawcą.

Auto w leasing jednoosobowej działalności gospodarczej – aspekty podatkowe i finansowe

Czy wiesz, jak zawieszenie działalności wpływa na możliwość odliczania kosztów leasingu od podatku? Czy przedsiębiorca traci te korzyści na czas zawieszenia? Jak się okazuje, udzielenie odpowiedzi na te oraz inne podatkowe pytania nie jest łatwe. Wszystko zależy głównie od tego, co zrobisz z aktywną umową.

  • W przypadku cesji musisz prawidłowo rozliczyć odstępne, czyli kwotę uzyskaną od cesjonariusza za odstąpienie umowy.
  • W przypadku zerwania umowy musisz prawidłowo rozliczyć wszelkie koszty związane z opłaceniem zaległych rat, prowizji i opłat dodatkowych.
  • W przypadku wykupu auta musisz rozliczyć koszty poniesione na zakup samochodu od podmiotu finansującego.
  • W przypadku chęci kontynuacji leasingu musisz prawidłowo rozliczać wszystkie koszty bieżące; raty, ubezpieczenia, serwisy, paliwo.
    • Ubezpieczenie: samochód leasingowy musi być ubezpieczony przez cały okres, a zawieszenie działalności nie zmienia tego wymogu.
    • Korzystanie z samochodu: w trakcie zawieszenia działalności możesz nadal korzystać z leasingowanego samochodu.
    • Kontynuacja płatności: zawieszenie działalności nie zwalnia z obowiązku opłacania rat leasingowych.

Rozliczenie kosztów leasingu przy zawieszeniu działalności

Zawieszenie działalności ma również swoje implikacje księgowe. 

  • Koszty leasingu: nawet podczas zawieszenia działalności gospodarczej, koszty związane z leasingiem mogą być nadal rozliczane. Jest to możliwe, ponieważ koszty leasingu są traktowane jako zobowiązania finansowe firmy, a nie jako koszty operacyjne zależne od prowadzenia działalności.
  • Księgowanie rat leasingowych: wydatki związane z leasingiem można w dalszym ciągu księgować jako koszty utrzymania przychodu, co oznacza, że mogą one obniżać podstawę opodatkowania.

Wszystkie te rozliczenia zawsze warto skonsultować z biurem księgowym, a także z samym leasingodawcą. Co więcej, niektóre podmioty finansujące zakładają możliwość pewnej renegocjacji warunków, jeśli te obecne będą dla leasingobiorcy nie do udźwignięcia. Masz dużo możliwości – zmianę terminu płatności, zmniejszenie wysokości rat, a nawet ich odroczenie, czyli przesunięcie w czasie.

Podsumowanie i rekomendacje

Zawieszenie działalności gospodarczej nie zrywa umowy leasingowej, więc możesz być spokojny o leasingowany samochód. Ważne, aby poinformować o tym fakcie leasingodawcę, przejrzeć warunki Twojej umowy oraz nie zapominać o dalszej płatności rat. Warto również skonsultować się ze swoim księgowym, aby mimo zawieszenia działalności nadal czerpać korzyści z kosztów leasingowych.

Jeśli masz pytania dotyczące omawianego tematu, leasingu lub wynajmu długoterminowego, nasz zespół jest tutaj, aby Ci pomóc.

Skontaktuj się z nami, aby uzyskać wsparcie dostosowane do Twoich potrzeb!

Więcej na: 

www.carleasepolska.pl 

Masz pytania?

Skontaktuj się z nami:

(+48) 512 80 70 80

Najnowsze artykuły